Vårt sovrum gränsar till en kattvind som just nu funkar som förråd. Huset (från 1952) är generellt väldigt sparsamt isolerat och i sovrummet får vi nästan aldrig upp värmen ordentligt. Värmen försvinner i alla fall snabbt! Rummet ligger åt nordväst.
Kattvinden håller i stort sett utetemperatur och nu på vintern är där alltså svinkallt. Hade jag kunnat isolera väggen och snedtaket i kattvinden? I så fall hur? Luftspalt, masonit, isolering, ångspärr?
Finns det någon risk med att man stänger till luftflödet där? Självdraget i huset generellt är det som sagt verkligen inget fel på
Kattvinden håller i stort sett utetemperatur och nu på vintern är där alltså svinkallt. Hade jag kunnat isolera väggen och snedtaket i kattvinden? I så fall hur? Luftspalt, masonit, isolering, ångspärr?
Finns det någon risk med att man stänger till luftflödet där? Självdraget i huset generellt är det som sagt verkligen inget fel på
För att avgöra hur du ska isolera måste du bestämma dig var gränsen för inomhus och utomhus går. Det avgör var fuktspärren ska sitta. Kanske är det enklast att isolera mellan rummen och kattvinden. Det bör du kunna göra relativt enkelt genom att lägga på isolering på de väggar i kattvinden som vätter in mot rummen. I och med att detta är ett regnskyddat utrymme blir det ganska enkelt. Ska du innefatta kattvinden i ditt inomhusklimat och innanför ångspärren så har du lite mer jobb att göra men får då också varmt i kattvinden.
Finns det någon isolering på väggen? Du skulle kunna isolera den mer och kanske byta dörr, alternativt sätta cellplast på baksidan. Vi hade en vindslucka som var oisolerad och en 50mm cellplast på baksidan av den gjorde en stor skillnad.parand85 skrev:
Vårt sovrum gränsar till en kattvind som just nu funkar som förråd. Huset (från 1952) är generellt väldigt sparsamt isolerat och i sovrummet får vi nästan aldrig upp värmen ordentligt. Värmen försvinner i alla fall snabbt! Rummet ligger åt nordväst.
Kattvinden håller i stort sett utetemperatur och nu på vintern är där alltså svinkallt. Hade jag kunnat isolera väggen och snedtaket i kattvinden? I så fall hur? Luftspalt, masonit, isolering, ångspärr?
Finns det någon risk med att man stänger till luftflödet där? Självdraget i huset generellt är det som sagt verkligen inget fel på![]()
Har inte koll på om väggen mellan sovrummet och kattvinden är isolerad, men det är nog tveksamt. Du har säkert rätt i att det är lättare att isolera den väggen än kattvinden...T Tompafix skrev:
Klicka här för att svara


