2 435 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hål i tjärpappen
Hallå där,
Vi roar oss just nu kungligt med att lägga in el och nät i vårt hus från 35. Efter att ha fräst in spår i innerväggarna kommer en liten luftspalt, tjärpapp (?) och därefter stående, rejält virke.
När vi ska ha in nya dosor behöver vi fräsa ur en centimer eller två i det stående virket. Det innebär ju att vi måste igenom tjärpappen.
Vore man dessutom smart om man fyllde luftutrymmet mellan innervägg och papp med Eco-fiber eller dylikt (tillhör dem som inte kör med plast etc)?
Vi roar oss just nu kungligt med att lägga in el och nät i vårt hus från 35. Efter att ha fräst in spår i innerväggarna kommer en liten luftspalt, tjärpapp (?) och därefter stående, rejält virke.
När vi ska ha in nya dosor behöver vi fräsa ur en centimer eller två i det stående virket. Det innebär ju att vi måste igenom tjärpappen.
- Jag är lite osäker på dess funktion, det är väl i princip endast vindskydd eller dylikt?
- Måste den ersättas?
- Känner ju från vissa hål att det drar någé överj-vligt från springorna i plankorna. Om man har lite bråttom och inte har tjärpapp, kan man ta vanlig papp, papper, tidningspapper eller riskerar man att få problem om det inte är impregnerat?
Vore man dessutom smart om man fyllde luftutrymmet mellan innervägg och papp med Eco-fiber eller dylikt (tillhör dem som inte kör med plast etc)?
Tjärpappen är vindskyddet, det enda du har förutom tapeterna. M.a.o har du lika dåligt isolerat som min 40-talsdel (resten är från 1920 och har regelväggar fyllda med spån och torv).
I 40-talsdelen tar jag bort innerväggarna (tretex, råspont), lägger nytt vindskydd (papper), reglar och isolerar med 50mm linullsmattor (där det tidigare varit tomrum), vindpapp och gips eller panel. Detta gör att väggarna blir vindtäta men diffusionsöppna hela vägen ut .
I 40-talsdelen tar jag bort innerväggarna (tretex, råspont), lägger nytt vindskydd (papper), reglar och isolerar med 50mm linullsmattor (där det tidigare varit tomrum), vindpapp och gips eller panel. Detta gör att väggarna blir vindtäta men diffusionsöppna hela vägen ut .
Nu blir jag avundsjuk vad gäller din isolering. Vår tanke var å andra sidan att inte göra vid väggarna invändigt och därmed behöva rivar dörr och fönsterkarmar, lister o dyl. Vi tar isoleringen i ytterväggen när vi någon gång i framtiden förhoppningsvis river 60-talsteglet och byter mot puts.
Nåväl, jag tolkar ditt svar såsom att jag inte behöver göra något åt att pappen är borta om jag inte bryr mig om att det blir lite blåsigare bakom tapeten. Fukt som går in/ut genom de små, "opappade" ytorna påverkar ju inte det hela då konstruktionen ändå är diffusionsöppen. Hoppas jag tolkade det hela rätt.
Håkan
Nåväl, jag tolkar ditt svar såsom att jag inte behöver göra något åt att pappen är borta om jag inte bryr mig om att det blir lite blåsigare bakom tapeten. Fukt som går in/ut genom de små, "opappade" ytorna påverkar ju inte det hela då konstruktionen ändå är diffusionsöppen. Hoppas jag tolkade det hela rätt.
Håkan
Klicka här för att svara