Hej håller på att gräva ut golvet i min källare som är från 1934 ska bli en bastu, badrum och ett rum till min son. Det jag undrar över är när jag ska lägga golvvärme hur tjock issolering behöver jag ha och måste jag singla av backen först. Huset ligger på en sandås
Har hört att man kan lägga någon sorts plast först så att inte fukten kommer upp innan man lägger issoleringen stämmer det ???

Jag bilade bort den gamla plattan där mitt badrum skulle vara. Grävde ur 50cm, fyllde på med 30 cm 16-32 sten. 2x5cm Jackofoam och sen 10 cm betong. Verkar funka.

RickardF skrev:
Jag bilade bort den gamla plattan där mitt badrum skulle vara. Grävde ur 50cm, fyllde på med 30 cm 16-32 sten. 2x5cm Jackofoam och sen 10 cm betong. Verkar funka.
Någon typ av fuktspärr som du använt??

rekommendationen är 200 mm underliggande isolering tex styrofoam... den är tilräckligt diffusionstät i sig men en folie skadar inte.... vissa rek. 300 mm!!!!!
Det är ju nästan omöjligt att isolera så mycket du kommer ju under sulorna....
Om man värmer upp underliggande mark (utan isolering/tunn isolering) får man omvänd futkvandring när/om värmen stängs av på våren det är det som är risken....
Golvvärme som man trodde var lösningen på fuktproblemet för platta på mark och källargolv, ställde istället till en massa fuktskados istället..... Snacka om elände..... grundforskning/utbildning i branschen skulle inte skada.....
Jag låter väldigt negativ, men kolla det här noga med tillverkare/säljare innan du slår till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.