I
isoler: Vi kommer att isolera på utsidan av huset. Tror vi kommer att använda oss av färdigbehandlade cellplastskivor, där vi endast behöver lägga ett tunt lager puts. //Jonas
3 svar · 5,5k läst
L
luppe: Ja, det låter ju förnuftigast. Tack för råden Mvh Luppe
4 svar · 1,9k läst
J
Jonte: Jag la i 45mm extra från fabrik, tot 90mm + att jag lägger en extra golvgipsskiva ovanpå spånskivan. Hoppas det blir bra för jag får ju svårt att veta hur det hade varit utan.... ;)
1 svar · 1,9k läst
KarlXII
KarlXII: http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/0/7B2D433F8C8D1B0B412567B6004138D0?OpenDocument http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/0/4F5CDBDF8692B516C1256DCE00655287?OpenDocument http://www.lo.se/lo-tidningen/arkiv/1998/6lo98/gift.html
5 svar · 2,2k läst
KarlXII
KarlXII: Det låter som sommarstugestandard från 50-talet. Skaffa en annan husfabrikant. Gud vet vad han tänker snåla med nästa gång...
3 svar · 4,3k läst
T
TN: Tyvärr inte, det var över två år sedan jag kollade det.
12 svar · 7,3k läst
B
Borsalino: Jag köpte på Lissma Såg nära Länna i Stockholm. Där hade de billig stenull. Dessutom hade de 25% rabatt när jag var där...
2 svar · 3,6k läst
T
tiggre: fast blir det så då? i Spanien är klinker mycket vanligare... och 3ggr billigare än i Sverige... så jag säger nog att det är problem på Svenska byggvaruhus (eller deras leverantörer)... NÅNSTANS i ledet så tjänar de fett med pengar...
4 svar · 1,9k läst
K
knucko: Har nu haft ullen uppe nån vecka och det känns att det klarar av att hålla värmen bättre har endast en luft/luft värme pump på. Blir spännande att se om det går mindre el. Vid riktigt kallt tidigare sjönk värmen fastän elementen gick till 100%
10 svar · 3,5k läst
Q
Quaker: Spånet i din trossbotten har sjunkit ihop (vilket det alltid gör) och därför blir det drag under golvet. Det bästa du kan göra är att märka upp golvet, om det är gammalt trägolv, bryt sedan försiktigt upp det och isolera efter dagens alla regler. Tycker inte att du ska tömma trossbotten på undersidan iom att detta leder till att du får spån på marken, vilket leder till merarbete
6 svar · 7,7k läst
L
Lurvnos: Den vanligaste borföreningen för brand- och mögelhämning är natriumtetraborat (borax), och jag antar att övriga lösliga borföreningar är ungefär lika farliga. Enligt varuinformatonsbladet från KeboLab är LD50 för råtta 2660 mg/kg och LD-Lo för människa 709 mg/kg Ett ganska harmlöst ämne mao. Angående bordssalt minns jag att dödlig dos är runt 25 g/kg kroppsvikt.
9 svar · 7,2k läst
B
BAS: Isolering bör man ha ytterst, du får då inte möjlighet till den struktur som du vill komma åt, men den kanske du kan fixa på annat sätt. Vad gäller grunden så kostar det ganska mycket att spränga, om du lyckas lägga krypgrund på ett enkelt sätt så slipper du den biten. Uppvärmning skulle jag nog satsa på en stor ackumulatortank med extra slingor ( www.boroe.com har en den info)
1 svar · 3,0k läst
B
BAS: Lägg fuktspärr innerst. Detta för att inte få ut förgasat vatten med inneluften då den är varmare än uteluften. Som du skriver så ska du inte värma upp på vintern, men den dan kan ju komma då du vill bo där även vintertid, och att snåla med fuktspärren på så litet utrymme med så tråkiga konsekvenser som isbildning i väggarna är klart sagt onödigt.
0 svar · 1,8k läst
N
Naimare: Hej, Om du har isolerat utvändig i samband med dräneringen (typ Isodrän eller Fuktisol) skall du inte isolera invändiga källarväggar. Då ökar du risken för fukt. Jag har nyligen gjort ett liknande jobb i ett hus från samma år. Uppvärmning dock via vanliga radiatorer. Platon på golv + isolering + ekparkett. Stålregel + dubbel gipsplatta på vägg. Väggventil (självdrag) vid tak.
2 svar · 2,0k läst
P
Per-Erik: humm.. om det bara e en springa.. så finns det en gummi list o köpa.. som man trycker i hop så blir den tunn sen efter nån min så sväller den igen till ursprunglig tjock lek. Den används för att täta springor i fönster karm -> vägg bla.. kommer dock inte i håg :-[ vad den heter men läste om den i "Gör så här" senaste nr.. ::) Kanske kan vara något..
5 svar · 10,5k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: [citat] Oriented Strand Board.
19 svar · 8,1k läst
I
isoler: Tackar för hjälpen.
1 svar · 2,2k läst
KarlXII
KarlXII: Räcker det inte att fråga det på ett ställe...? ;) Kör vidare i "Byggnadsmaterial" istället...
1 svar · 3,7k läst
S
stefanbergman68: Garaget står på en platta 38kvm med 10cm isolering + 10cm betong. Ovanpå detta en sockel av 12cm LECA. Blir denna sockel en köldbrygga som gör väggens isolering på 140mm lite överdriven. ??? Tänkt temperatur under den kalla årstiden: 15-20°C.
0 svar · 2,8k läst
B
Borsalino: Bra tips, tack!
2 svar · 8,8k läst
KarlXII
KarlXII: 11 cm är lite tunt även om ni bor i Skåne... Var bor ni förresten? Om man skulle fortsätta på Ekofiberkonceptet så lutar det åt uppregling på insidan, sen upp med Rockwool vindtät och sedan glespanel innan gips. Då kan ni lägga elen innan för gipset men utanpå Vindtät. Kolla själv på lite principer på Ekofibers hemsida. Konventionell isolering går ju också bra även om jag
4 svar · 2,9k läst
C
capaintere: Är det bärande över huvudtaget? Om det är det så bör du sätta kortlingar varje 1250mm för sidostabilitetens skull. Det kan spreta annars och rasa. Eller köra en grövre dimension för då slipper du det om du inte skall sätta skåp mm mm /E
4 svar · 5,1k läst
T
tuut: Tack för svaren ;D ;D ;D
4 svar · 2,7k läst
N
Nybyggare: Någon som har någon bra idé om hur man skall lösa avslutet mot golvspånskivan ute vid takfoten? [bild] Den röda linjen skall föreställa luftspaltsskivan (masoniten), tänkte dra ned den i golvet ugnefär där den slutar på bilden, ca 15 cm in från fasaden. Skall såga upp golvet för att få isolering mot isolering eller bara lägga tätfiber som man sedan sätter en regel emot.
9 svar · 1,8k läst
P
pag: e: papperet är väl bra, men skivan är väl till för att luftspalten inte skall klämmas ihop om man "trycker" in isoleringen. rich710: tack för tipset, får kolla på detta. /Pagge
2 svar · 1,6k läst
R
rich710: Fick idag en ungefärlig kostnad på isolering av min ovanvåning av Sven-Åke Jahrl på Ekofiber i Kristianstad Själva isoleringen och sprutningen kommer att gå på runt 24000:- och material i form av vaxad wellpapp till luftspalt samt någon sorts duk som man häftar fast innanför glespanelen kommer att gå på runt 5000:- så runt 30kkr allt som allt, då är det isolerat m,ed 250mm i
4 svar · 3,3k läst
KarlXII
KarlXII: Nej du, Ekofiber sjunker minsann INTE ihop.... Vi blåste både i snedtak, väggar, botten- och mellanbjälklag och det har inte sjunkit en millimeter. Det kan vara en miss vid installationen. Man måste blåsa till en viss specifik vikt åstadkommits per m3 - i praktiken blåser man en stund efter utrymmet fyllts. Specifikationer finns hos tillverkaren. I själva verket är det bäst att blåsa
5 svar · 5,3k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Jag lägger 220mm. De är de sista 20 som är hela hemligheten. ;)
9 svar · 4,0k läst
V
vonSassen: Vad jag förstått beror det på vad Du har uppdragit åt Din KA att göra för Dig vid byggandet av huset. Dessutom ska han ju vara Kommunens ena arm och hålla koll på att bygglovets följs enl. uppgjord kontrollplan, som väl även byggarna ska ta del av (?) Helena med... Sverige Stugan
4 svar · 8,7k läst
L
LB: "Ska huset värmas upp året runt? Om inte så ska det inte finnas någon spärr i huset, för då kan det uppstå tillfällen då det är "uteklimat" inne i huset och "inneklimat" utanför. Det får då följden att du får samma effekt som om du hade satt ångspärren längst ut bakom panelen på ett vanligt hus. Det blir m a o kondens. Detta har jag själv kunnat se vid lite speciella
8 svar · 10,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.