Isolering
johan6504: Hej Har nyligen skaffat ett hus och blev med inomhus-pool på köpet. Poolen är enligt kunningt folk i gott skick men behöver ses över vad det gäller kakel. Tänkte i samband med att jag byter till glasmosaik att lägga in extra isolering i botten med 5-10 cm cellplast. Min fråga är därför: hur går jag till väga för at gjuta in extra isoleringen? Hur mycket betong behöver det ligga
andas: Hej! Jag har jobbat som konsult i fuktfrågor på ett byggkonsultföretag, och rekomenderar följande företag i Stockholmsområdet: AK-konsult (http://www.indoorair.se/index.htm) , och Barab (www.barab.se). Detta är duktiga konsulter med bra utbildning, som dock kan bli för "duktiga" om man inte passar sig. (De tar nämligan ofta uppdrag åt större fastighetsbolag, och gör därför ofta
AndersG: Enligt byggaren skall det bli det. Han har byggt hus förut och har gott rykte, men jag skall även diskutera med vår KA.
posse: Stort tack, precis vad jag behövde veta! Behöver du hjälp med CD etiketter, laser etiketter etc. så hör av dig via min mail, så ordnar jag lite prover till dig! Kolla mina hemsidor www.markocd.nu och www.marko.se
KarlXII: Ja du, det där kan man ju diskutera. I princip kan man säga att alla rör som innehåller eller kan innehålla stående vatten ska isoleras ordentligt. Och gärna med självreglerande värmetråd bredvid eller i röret.. Avloppsrör behöver du inte isolera. Det ska vara tillräckligt fall i dem för att det inte ska frysa. Rör för centraldammsugare kan du strunta i att isolera. VP-rör
Jonas_O: Ett tillägg till debatten tjocklek. Visst gör det skillnad om man går från 200 till 240 mm i vägg MEN det kanske finns bättre ställen att lägga pengarna än på redan bra isolerade väggar. T.ex är jag övertygad om att har man 200 i vägg och 300 i tak skall man först isolera mer i taket. Har 200 i vägg men inte fönster med 1.2 w/m2 ja då skall man lägga pengarna på fönstren.
David: Tack för svaren. Vi lät kvalitetsansvarige titta på det och fick till svar att det var så små springor och att vi ändå hade så pass mycket isolering att det inte gjorde något. Vi kommer att rätta till det ändå så slipper det gnaga i bakhuvudet varenda gång man ser taket. ;) mvh David
BAS: Lägg kakel själv. Kom dock ihåg att kolla vad limmet kostar. Det kan tom bli dyrare post än kaklet. För övrigt kan jag delge att jag var i ett >30 m[sup]2[/sup] garage med kaklat golv. Ägaren sa att han kört dubbdäck ett par år där och av detta syntes inget (stående inspektion)
JesperS: Hej! Är huset brädslaget, tar du ner den och sätter tillbaka den igen efteråt. Numrera upp brädorna samt foder och markera även topp och rotända. Flytta sedan ut fönster och dörr i liv med nya fasaden. Glöm inte att ta kort ur alla vinklar innan. Kolla även det tidigare inlägget "Isolering in&utv. på brädslaget timmerhus"
hasse_f: Trä både suger upp och avger fukt betydligt lättare i ändträ. Därför borde fukthalten vara LÄGRE där om inte omgivande fuktigheten är extremt hög. Det normala är ju att trät har en hög fukthalt då det sågas och därefter torkar ut succesivt. Vad jag har förstått så mäter fuktmätarna fuktigheten indirekt genom att mäta motståndet mellan de små stiften, och då metall leder
David: Hade Platonsystemet på garaget och Isodrän på huset. Du slipper ha dränerande material alldeles mot huset om du kör en isodrän-liknande version. Mao är det bara att skotta på med det överblivna jordmaterialet bara du har en fiberduk i mellan. Se bara till att inga stenar eller grenar/rötter kommer mot fiberduken. Arbetsinsatsen var högre per kubikmeter på garaget jämfört med huset.
torparen: Problemet med att göra äldre hus mer välisolerade är att huset under lång tid varit välventilerat och därigenom van vid drag. Därför är det viktigt att man tänker efter vilka material och lösningar man väljer för att få det välisolerat (Ingen vill elda för kråkorna) samtidigt som huset fortsatt kan andas. Tyvärr är många leverantörers instruktioner gjorda för "nya" hus.
Canuto: Kan det vara detta du letar efter http://www.tjallden.se/ Kolla luftnings skiva
Liten: Kul och se nån annan på L-ö! ;) Vi kommer nog att bila upp golvet en bit (tunn platta) och sen tappa lite i takhöd i källaren. Men det är 2,14 där idag så det blir nog bra ändå.
HenkeBoy: ..Du menar alltså att enbart asfaborden räcker som isolering utöver timret i sig. Har för mig de räknar timret som 7,5cm gullfiber....är det nån sanning? Bor ju i kalla Norrland, så jag tycker det känns lite med enbart asfabord ute. Insidan torde ha isolering redan idag skulle jag tro. Det kanske kan räcka. Men ute... /Henke
ante: Hej! Jag skall köpa och montera sockelelement från Paroc. Det är cellplast med färdig putsad yta. Nu undrar jag hur man gör i skarvarna för att det inte skall synas? Någon som har monterat dessa eller vet hur man gör? Tack på förhand.
frasse: Man kan ju lägga 900 mm skivor både i väggar och tak om man först sätter glespanel, alternativt har liggande 45 mm regel som innerskikt i väggen, då kan regelavståndet i vägg och bjälklaget fortfarande vara cc600 ;)
TN: Ingen ångspärr i golvet, tvärtom är det viktigt att eventuell fukt kan vandra igenom
AJ: Jag har fått samma tips men se till att plattan är "avjämnad" dvs tillräckligt slät för platon mattan och i vattring. Iövrigt kommer mitt golv se ut som följer: platon, ca 100 mm högtryck fast?! frigolit, golvärme panler för vatten (frigolit + aluminium panel) dubbel golv gips där jag skall ha klinkers och annars golvspån. Många har säkert åsikter om isolerings tjockleken men
vonSassen: ;) Här kommer ytterligare en länk med bra info om träfiber och luftspalter mm http://www.eko-byggelement.se/trafiber Helena med..... Sverige Stugan
ladde: Mitt tips "tyvärr" är att du börjar om.... Som du själv var inne på så tycker jag du ska använda dig av 145 isolering mellan åsarna. Med 95 så kommer den kalla luften möta den varma på insidan av isoleringen med följden att du får jättekondens vilket inte är så lämpligt. Gör som så att du stiftar plast en bit upp, skjut i isoleringen, stifta lite till, ta nästa skiva osv osv
ladde: Har du öppet runt isoleringen så att den snabbt torkar så bör du inte hinna få några problem, men kolla den innan du spikar igen i framtiden.
Borsalino: Har fem sektioner på vinden varav en del är mer eller mindre igentäppta vid yttertakets slut, dvs man ser inte ut och ingen luft silar väl igenom heller. Andra sektioner ser bra ut dock. Hur allvarligt är detta? Någon som har några erfarenheter? Kan man räkna med att luften från en intilliggande sektion vädrar ur tillräckligt? Tacksam för alla svar.
David: I de bygganvisningar jag sett till bastu ingår inte monteringen av fuktspärr. Ska det inte vara en sådan innan man sätter dit isoleringen? mvh David
tjo: Hej, håller på och gör om badrummet och skall isolera en kupa i samband med det. Se följande bilder: http://vilgot.no-ip.com/IMGP1236.JPG, http://vilgot.no-ip.com/IMGP1237.JPG Behöver jag ha någon luftspalt i denna konstruktion? Ytterväggen består av 2½" plank, under fönstret är det ingen yttervägg utan snedtak, dvs inomhus idag. Utanpå kupan är det plåt. Jag skall byta fönstret
knucko: Tack för snabba svar. Jag har även en annan lösning med uppreglat trägolv på plastskruvar som jag har funderat på. Men jag fattar inte vitsen riktigt med att bygga ett "torpargrund" innomhus. Med ett sådant så kommer all fukt från en platta att ventileras upp i huset. Och inte ligga kvar under en fuktspärr. Om man har en platta med tät fuktspärr så kan det väl alldrig göra något