Hej,

jag har isolerat min vind och sätter gips för närvarande.

Vinden är en s.k. kallvind från början. Våningen under har 50 cm isolering (lösull) över sig och sen är det ett glapp på ungefär 20 cm till golvet på kallvinden. Det rum jag gör är inte över riktigt hela vinden utan det finns ett litet utrymme kvar vid själva vindsluckan upp och ut på taket. Dessutom har jag isolerat längs med snedtaket på den ena sidan (vänstra enligt skissen nedan) medan på andra sidan det är gjort en rak vägg en bit in i rummet. I det utrymme som kallas "kallt" ligger alltså den ursprungliga lösullen 20 cm under golvet i det som kallas rum. Det är ju också fallet under golvet i själva rummet och det är här som jag börjar fundera.

I       I
                       I   k  I
                       I   a  I
         rum         I   l   I
                       I   l   I
                       I   t   I
                       I       I
_______________I____I

Jag har inte sänkt golvet utan det ligger kvar och jag börjar nu fundera på om det var dumt. Jag har fyllt på med isolering vid ytterkanterna av själva rummet. Dvs försökt fylla upp med lösull just där så att det skall täcka upp de 20 cm som saknas så att inte kalluft skall komma in via "kallt" och från "luckan" och sidorna och kila in under golvet och göra golvet och rummet kyligt. Jag har "täppt till" nästan överallt utom på ett ställe i det utrymme där luckan upp till taket finns.

1- Nu undrar jag om det är ett reellt problem eller om jag kan strunta i det att kalluften alltså kan gå ned genom golvet (spånskiva) vid det kalla rummet vid takluckan och antar jag, gå vidare in under golvet i rummet??

2- Dessutom undrar jag om det räcker med den isolering jag så att säga lagt till i kanterna på övriga sidor? Måste jag egentligen komplettera mer?

3- Skulle jag brutit upp golvet och fyllt upp över hela ytan? Skall jag göra det i efterhand?

Tacksam för alla tips och svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.