Jag har ett hus som är tillbyggt -74 som jag ska lägga golvvärme i. Det har ett mellanbjälklag av ytong som det ligger en plastfilm på sedan spånskivor.Golvet har en nivåskillnad in till badrummet på ca 1-1,5 cm som ställer till det lite med glesregling och rördragning. Eftersom det inte är någon isolering tänkte jag jämna ut med 10mm. cellplast och slå glesreglingen därpå. Då får jag ju lite isolering iallafall som strålar värmen åt rätt håll.
Men ställer detta till det genom att spånskivorna kapslas in mellan två plastskikt? Kanske är det bättre med gips?

Det verkar lite märkligt att det är plastfolie på ett mellanbjälklag, men det verkar att fallet är så. Vet ni varför den ligger där?

Det är rätt som ni säger, att man inte skall kapsla in organiskt material (läs trä) mellan två täta skikt, men en cellplastisolering är inte lika tät som en plasfilm, som iofs med ålder även den kommer att tappa sin ångtätande förmåga.

Och om det är ett mellanbjälklag så är väl isoleringbehovet inte så stort, eftersom värmen som strålar nedåt även den kommer er tillgodo.

Fast vill ni vara säkra, så använd gips som ni funderade på.

Tjena!
Jag skall bygga nytt och tänker lägga golvvärme nere och däruppe vet jag inte än. Värmekällan är pelletseldning. Är osäker på vad som är mest lämpligt att ha just på övre plan. Någon som har tips att ge om detta?? Mellanbjälklaget är isolerad med 195 mm stenull. (eller kommer att bli)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.