Bör man isolera korsvis i snedtak för att undvika köldbryggor??
/T

Ja visst bör man det, det är som skrevs innan, all värme strävar uppåt och det är just i snedtak och vind man vinner mest att isolera och bryta köldbryggor. Men finns det dåligt med utrymme, så får man välja, lite sämre isolering eller utrymme. I mitt hus i skåne valde jag utrymme, hade huset legat norrut hade jag troligen tänkt annorlunda.

man kan inte isolera förmycket, men man kan lägga ut för mycket pengar, så att det inte betalar sig.

jureit skrev:
Brukar man inte räkna med att lösull har 30% sämre isolervärde än fast? Eller är det något jag har drömt?

Samtidigt på en vind exempelvis så kan det ju kompenseras eftersom det kan vara svårt att få till en bra läggning bland alla taksolar och annat.
Har i olika omgångar talat med folk både på Paroc och Isover gällande om vi skulle välja lösull eller skivor. Teoretiska isoleringsvärden ligger kring 10% till skivornas fördel men i praktiken menar de på att skillnaden är obefintlig. När man gör mätningar i labbmiljö rör det sig om 1 kvm yta och ingen hänsyn tages till skarvar, balkar etc. Lösullen tränger ju in betydligt bättre i vrån och skrymslen och hittills har förmodligen inte lyckats isolera till 100% med skivor.

Baserat på detta har vi valt att sputa lösull men tar ändå till 10% i isoleringsstjocklek i facken. Dessutom slipper man ju väldigt mycket besvärligt arbete och hälsorisken.

the_donk skrev:
man kan inte isolera förmycket, men man kan lägga ut för mycket pengar, så att det inte betalar sig.
Tydligen ligger brytpunkten för detta mellan 40-50 cm, ganska mycket isolering alltså innan det blir olönsamt. Beror ju sedan på var man bor, uppvärmningssätt, priset på isolering m.m.

Det blir till att lägga en 45x95-regel på insida snedtak och isolera på tvären mot den förra. Det ångrar jag inte skulle jag förmoda. Bor utanför Göteborg och där är det lite blandväder....och det blir skivor där medan det förmodligen blir lösull på vinden, om det inte är olönsamt att ta hem en bil för bara vindsbjälklaget.

/Torparn

all värme strävar uppåt
En sanning med modifikation som man brukar säga.
Det gäller där man har konvektion, dvs luft som kan röra sig. I annat fall leds värmen åt alla håll, tex golvvärmen i en betongplatta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.