2 381 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Isolera i torpargrunden. Vad ska man tänka på..
Huset är från 1900. Vi tillåggsisolerar just nu taket med ekofiber, och bygger bort vinden nästan helt.
En annan sak jag skulle vilja göra för att få det lite varmare på vintern är att göra golven på bottenvåningen varmare. Jag har inte tittat efter men jag antar att golvet är helt oisolerat idag. Hur gör jag bäst?
Kan man trycka upp frigolit mot befintlig trossbotten bara, eller kan man använda något liknande ekofiber. Måste jag ha ångspärr, vindpapp, diffspärr. (Jag har ingen aning om skillanden mellan dessa tre)
En annan sak jag skulle vilja göra för att få det lite varmare på vintern är att göra golven på bottenvåningen varmare. Jag har inte tittat efter men jag antar att golvet är helt oisolerat idag. Hur gör jag bäst?
Kan man trycka upp frigolit mot befintlig trossbotten bara, eller kan man använda något liknande ekofiber. Måste jag ha ångspärr, vindpapp, diffspärr. (Jag har ingen aning om skillanden mellan dessa tre)
Om du tilläggsisolerar grunden ändrar du hela den fuktbaslans som fungerat i hundra år. Med frigolit, isolering, ångspärr.... kyler du ner och tätar grunden och det är till att be om problem med fukt och mögel!
Tänk dig noga för innan du gör något!
/Almis
Tänk dig noga för innan du gör något!
/Almis
Det är jag medveten om. Det man skulle vilja är juh att använda ett material tillåter att fukten tränger igenom. Vad jag har förstått är ekofiber ett sånt material. Sätta plast o sånt känns juh helt livsfarligt i detta huset.
Måste väl ändå finnas nått man kan göra, med minimala risker.
Måste väl ändå finnas nått man kan göra, med minimala risker.
Vi ha precis renoverat hela nedanvåningen och är inte så sugna på att riva upp allt igen. Om man MÅSTE göra detta underifrån?.. Går det?. Kan man ta boprt trossbotten , Fästa nån slags skivor..sen papp..sen sätta tillbaks trossbotten igen? Hittade skivor typ ekofiber på denna länken:
http://www.wetrading.com/gutex_swe.pdf
Jag lade en singelbädd, åldersbest.plast. Och nu ska jag isolera marken m 100 mm cellplast.
Annars kan man kyssa trossen good bye....
Frågar medans jag skriver: Ekofiber i taket... Fiberduk eller plastfilm som håller et i underkant?
Leverantören säger fiberduk, andra som "tar rätt på" fel säger plast....
Annars kan man kyssa trossen good bye....
Frågar medans jag skriver: Ekofiber i taket... Fiberduk eller plastfilm som håller et i underkant?
Leverantören säger fiberduk, andra som "tar rätt på" fel säger plast....
Kan man inte öppna små hål i det befintliga golvet och spruta in någon massa (typ ekofiber) för att sas fylla upp de luftfickor som uppstått i befintlig isolering? Har för mig att vi fick en offert på det för ett oherrans antal år sedna när jag var nybilven förstagångs mamma och inte stod ut med att mitt barn skulle växa upp i ett hus med golvdrag! Har blivit mer luttrad med att antalet barn har ökat kan jag tillägga...
Klicka här för att svara