7 342 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Träfasad utanpå tegel.
Hej
Har funderingar på att klä in en del av mitt hus som idag är tegelfasad med trä. Anledningen är att mitt gamla hus är tillbyggt i olika omgångar. Av någon anledning gjordes en del med tegelfasad.
Jag har tilläggsisolerat och lagt på ny fasad på alla delar utom just tegeldelen.
Nu till min fråga:
Vad skall man tänka på när man tilläggsisolerar och sätter träpanel utanpå en tegelfasad?
Har fått en tips som:
Du bör ta ner teglet.
Se upp för dubbla luftspalter.
Dubbla luftspalter gör så att teglet vittrar sönder.
Bry dig inte om att isolera, du slipper problem med dubbla luftspalter.
Dubbla luftspalter är tydligen någonting som jag bör undvika
. Kan någon förklara detta närmare.
Har funderingar på att klä in en del av mitt hus som idag är tegelfasad med trä. Anledningen är att mitt gamla hus är tillbyggt i olika omgångar. Av någon anledning gjordes en del med tegelfasad.
Jag har tilläggsisolerat och lagt på ny fasad på alla delar utom just tegeldelen.
Nu till min fråga:
Vad skall man tänka på när man tilläggsisolerar och sätter träpanel utanpå en tegelfasad?
Har fått en tips som:
Du bör ta ner teglet.
Se upp för dubbla luftspalter.
Dubbla luftspalter gör så att teglet vittrar sönder.
Bry dig inte om att isolera, du slipper problem med dubbla luftspalter.
Dubbla luftspalter är tydligen någonting som jag bör undvika
Jag hade tänkt mig sätta horisontella reglar direkt på teglet. Isolera mellan reglarna. Sätta vidskydd (papp) och sedan spika på träpanel.
Detta är min första tanke, nu gäller det att ta reda på om det är rätt sätt att göra det på. Allt snack om dubbla luftspalter har gjort mig orolig.
Jag har även funderat på att använda Thermisol cellplast http://www.thermisol.se som isolering. Ringde till dom och bad om råd. Han som jag talade med tyckte jag skulle ta kontakt med en konstruktör. För övrigt nämnde ha också problemet med dubbla luftspalter.
Detta är min första tanke, nu gäller det att ta reda på om det är rätt sätt att göra det på. Allt snack om dubbla luftspalter har gjort mig orolig.
Jag har även funderat på att använda Thermisol cellplast http://www.thermisol.se som isolering. Ringde till dom och bad om råd. Han som jag talade med tyckte jag skulle ta kontakt med en konstruktör. För övrigt nämnde ha också problemet med dubbla luftspalter.
Klicka här för att svara