Isolering
Per-Erik: 1. låter bra.. 2. låter lite overkill men både isodrän & platon.. 3. typ 250mm är inte så jätte stor skillnad. 4. spånskiva.. kan vara ett dåligt alternativ, kan ju vara fuktkänslig. på sikt vet man ju inte hur det blir.. 5. jag vet inte hur man brukar göra.. men det låter ju bra.. 6. kankse något tunt. helst över 250mm.. Men det funka. 7. låter bra..!
Per-Erik: humm.. Borde vara så ja.. http://www.isover.se/sw22505.asp
lastkaj: Eftersom det inte blir kondens när värmen på båda sidor om bjälklaget är lika varma, så kan du låta det ligga kvar. Så fort det är risk för kondens så vill du inte ha organisikt material.
jon_h: Jag tycker definitivt att isolering bör ske på utsidan av en timmerstomme om möjligt. Annars får timret sämre klimat, det mår bäst av att sitta på varma sidan.
agaton: Hej! Tusen tack för inläggen. Idag ligger det glasull då det var den som var gul. Då ska jag lägga detta. Listerna jag talar om är taklister och golvlister. Jag tänkte jag spruta in något isoleringsmaterial där det finns glapp. Men vad ska jag köpa för tätningsmedel här? Fönster och dörrlister ska jag köpa nya gummilister till, för de som finns är plattare än papper och
BM: Dränisol och isodrän verkar båda ha samma lamdavärde (0,042) så det blir idealt dubbelt så bra med 200 mm som med 100 mm (u_isodrän = 0,042/0,1 = 0,42 W/m2K mot u_dränisol = 0,042/0,2 = 0,21 W/m2K).
BM: En relaterad tråd: http://forum.byggahus.se/isolering/50316-normal-isoleringsniva-genom-aren.html
snickarboden: Jag hade tagit bort den för även om den sitter kloss mot isoleringen så gillar jag inte material med olika egenskaper, det blir lätt problem då. /Kent
Alpha: Har precis fått min vind på övervåningen sprutisolerad med termo nånting( cellulosatyp) både i snedtak samt vind, har ca 25cm i snedtak å ca 40cm på plantaket, väldigt smidigt tyckte jag eftersom det är så snävt om plats, var bara ca 10-15cm spån innan så man får ju hoppas nya isoleringen kommer till sin rätt när vi flyttar dit :) Beror väl på vart man bor med, lär ju inte
Ahlbom: Jag stod inför samma problem med vårt projekt. Jag valde att gräva ut till krypgrund för att kunna kontrollera fukten under huset, sen lagt makadam på marken, plast på det och cellplastskivor som top, så det har blivit en varmgrund just nu. Har satt in en vanlig avfuktare från Coop för 1250:- och dragit utloppen av uppsamlingskärlet till avloppet (så man inte behöver tömma kärlet
prezet: [citat] Tackar för svaret. Hehe.. När jag nämner 'PUTSA' till de jag känner som ev. skulle kunna guida/hjälpa, så får samtliga en flackande blick och blir extremt upptagna. :) Men jag skall överväga det innan jag sätter igång. Jag har också lite svårt att föreställa mig hur större ytor av Steni-skivor faktiskt ser ut? Fula skarvar? Men, angående frigoliten så är det väl
aggen: Undra om man kan använda denna om man skall gjuta runt en timmersyll?
Per-Erik: Du bör vara försiktig (inte allt för tjockt lager isolering) när du isolerar samt se till att du har god ventilation innomhus. Framförallt i badrum & kök. Ev så kan det löna sig med Cellulosa fiber. Som isolering, den klarar av att ta upp & avge en del fukt. Så vid tillfällig ökning av fukthalten gör inte så mycket. Det blir igen fukt problem med den. Dock är det ju riktigt svårt
laxon: Ska det hela vara effektivt mot vind, kallras mm skall du använda drev, det blir inga skarvar av de....
chaffis: Jag satte 140mm under plattan i mitt garage och det funkar bra även uppe i Tornedalen. Svårt att veta hur mycket värme som går ner men jag tror att största vinsten är att ha en bra port, jag har själv en taksjutport (crawford) och vid -30 grader ute så falskade rätt mycket vid sidorna av porten. Jag hade ca -15 längst nere i hörnen på porten på insidan men golvet var +4. Men det är
lastkaj: Du gör att värmen utjämnas långsammare om du isolerar. Exempelvis blir det inte svinvarmt under varma dagar lika fort som om det hade varit oisolerat.
lordi: Skulle tippa på att det är 45-50 mm isolering mellan putsen och teglet + en liten luftspalt. Jag tänkte spara tretexskivan. Om jag inte tilläggsisolerar, så blir det renoveringsgips ovanpå denna. Tänkte isolera max 45 på insidan.
bonnier: Det finns isolering med bättre isoleringsvärden än lösull men den ytan du pratar om är ju ganska liten så frågan är om det lönar sig att skaffa nåt annat. Frigolitskivor tror jag har aningen bättre isoleringsvärde än lösull, mineralullsskivor har ännu lite bättre.
Lacariuz: Nu har jag fått klart alla plintar och fyllt på med cement. Ska bara se om det kan bli lite bättre väder så ska jag börja gräva ner markisoleringen. Känns lite jobbigt just nu att behöva gräva ner alla skivor 20-30cm, Man tror att det ska gå så snabbt men när man väl börjar så inser man att det kommer att ta sin lilla tid :)
SUZ999: Är det någon som vet skillnad på slätspontad panel och råspont? Ska sätta upp högpanel och måla vit.
ipppe: Hej har en kort men viktig fråga... Jag har nyligen installerat bergvärme och har dragit radiatorkretsen på vinden med 22mm koppar.... Nu till frågan... Vilken isolering är bäst ??? Tubolit eller rörskålar med gullfiber ?? Tubolit är ju busenkelt att installera, men om det skiljer mycket i energiförlust så kanske det är värt att satsa på rörskålar... Det blir ju ganska mycket rör
olni65: Se där, det finns fler vilsna och förundrade själar med liknande tankar som jag :p Tack så mycket för hänvisningen, och nu begriper jag varför man har isolering.
styrman1: tryckimpregnerad bräda. 6,2mm golvboard och sen isolering. Inte cellplast.
Engan23: jag håller koll med jämna mellanrum i torpargrunden. Ser fin ut, gjord på den gamla goda tiden(på 60-talet).
nikek: Tack för svaren. Jag ska ha runt 15 grader i garaget. Ytan ligger på 80 kvm. Har fyllt så jag har 30 cm nu... men får väl utöka.
jon_h: Jag har satt sådana skivor någon gång, de var smidiga att jobba med, och jag läktade bara upp mot råsponten i undertaket för att säkra luftspalten, samt skivor som vindavledare första biten vid takfoten. Dock diskuterades detta lite i en annan tråd, här (inlägg nummer 18 till 20), och Byggarens synpunkter i den tråden låter vettiga. Oljehärdad träfiberskiva kan nog vara en bra idé.
jon_h: Jag fick av någon anledning för mig att spånet var fuktigt och verkade ha tagit skada även efter det täckts med plåt. Vet inte varför jag fick för mig det, det är klart att det är dåligt sedan gammalt. Det fungerar att bygga utan denna extra luftspalt om plåttaket är helt tätt och det inte finns några kondensproblem. Annars skulle man gärna vilja ha ett riktigt undertak som kunde
Skeppars5: Vårt gamla tak (byggår 1900) hade trasiga täckor, hängde något (c/c 130mm mellan de gamla takstolarna) och hade inte tillräklig isolering, så vi rev gamla pappen och brädtaket, lade vågrätt på de gamla takstolarna ut 50x100mm c/c600mm och utanpå det lodräta nya takstolar 50x125mm c/c900mm, med lister (22x50mm) på sidorna som i sin tur bar upp bitumenskivorna som skapade luftspalten
klaskarlsson: [citat] 1. Det kan det förstås bli om det blir knas, men rätt gjort så går det nog bra 2. Minsta och minsta, beror väl på hur välisolerat ni villö ha det, i princip vill man väl ha så mkt som konstruktionen och plånboken tillåter. 3. Se till att luftspalten mynnar mot dessa ventiler bara så ni har bra ventilation i luftspalten. Jag har inga ventiler i nock i min konstruktion - jag