Hejsan,

Vi har tagit bort taket på vårat funkishus från -42 som har stående plank med reverterad puts. Där på har vi byggy på en våning till som vi nu behöver lite hjälp med.
Ni som känner till denna konstruktionen vet att dessa väggar är mer eller mindre oisolerade, varav vi nu tilläggsisolerar med 50mm stenull och där på putsar om hela huset.

Den nya våningen har träregelkonstruktion med 195 mm ytterväggsisolering + 50 mm tilläggsisolering som bottenplan på utsidan av utegipsen. (endast utegips på ovanplan)

Frågan är här om vi skall sätta plastfolie innanför isoleringen innan osb och gipsen ? Pratat med en hel del människor, och alla verkar säga olika. Tar gärna funderingar och lösningar av folk som har erfarenhet av detta.

Huset har självdrag (S-hus), skorstenen står centralt i huset och har förlängts. Friskluftsventiler (Pax) i alla rum. Frånluft sker genom murstocken på bottenplan och wc ovanplan genom fuktstyrd paxfläkt.

Taket är 6 graders valmat tak, vilket gett oss utrymme för 300 mm takisolering. (195mm+100 mm med papp)

Tror jag fått med allt, hoppas ni kan sprida lite ljus på detta.

Här förstår jag verkligen att folk har olika åsikter, man gör ju faktiskt en ny konstruktion just där värmen kommer att gå till, dvs en ny ovanvåning.

Jag hade troligen inte använt diffspärr av den anledningen att det lär vara omöjligt att få tätt emot bottenplan som saknar diffspärr. För diffspärr talar 300 mm isolering i tak och då kommer frågan hur välventilerat taket är?

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.