Isolering
Per-Erik: Nää.. du har troligen inga problem.. Dock så bor du i ett äldre hus. Där man inte har plast.. Plasten kom säkert nån gång under 70-talet??? Så innan så körde man utan plast.. Har man ett gammalt hus så är det välldigt svårt att få det tätt med plast i efterhand så man brukar undvika helt att använda plast.. Så du kan sova lungt.. :)
payman: Det är det enda badrummet så lite lyxigt ska det bli :-) Nån form av isolering vill jag nog ha. Tidigare satt det kakel på gipsskiva mot träregel. Glassulen satt direkt mot yttervägg. Jag räknar inte med att dränera på 8-20 år. Hmm... det här var inte lätt. /Payman
douglas72: en fundering jag har är om man kan ersätta "mögelstopperersana" med en ventil i gaveln istället. eller det kanske blir för långt avstånd från den bortesta "takstolsfacket" till ventilen på gaveln? se bild.
aggen: [citat] Det låter inte dumt. Men blir en 50+22 isolering med ekofiber tillräckligt, idag finns ingen som helst isolering förutom timmret som är isolerande i sig självt. Kan man byta ut gips till pärlspont? Angående elen, skall rören dras i "timmerspringorna" när du skriver bakom regeln?? Hur fungerar våt ekofiber, sätter man vanlig byggplast på reglarna och sprutar in materialet?
Per-Erik: Vilken konstruktion (väggar/golv/tak) & hur gammlat är garaget i dag? Det finns välligentligen ingen isolering som är anpassad för just garage, vanlig miniralull duger fint. Ska det vara uppvärmt året runt? Att lägga ned värme slingor i golvet är nog inget jag skulle sattsa på, Då gäller det att isolera under golvet helst då under plattan & då drar projektet i väg.. Bastu i
Per-Erik: Hejsan.. Återvunnen tidningspapp finns i flera olika märken. Den går under isolerings typsen som kallas Cellulosa isolering. Naktdelen med den typen av isolering är att den är lite dyrare änn miniralulls isolering. Dock så kan den fånga upp & avge fukt på samma sätt som din sågspån. Det är alltså välldigt lik ditt sågspån du har i dag. Isolerings värdet är i stort sätt lika
ByggaNytt: Som sagt, renlighet är A & O annars går det inte. Jag blåste rent med tryckluft, våttorkade rent men blev ändå inte helt nöjd.... så jag hämtade byggsilikon och drog en sträng bakom plasten på båda sidor, sedan tejpade jag :) Och plasten i tapen är åldersbeständig MEN inte själva limmet/kletet....
Jonas161: Jätte bra tråd då jag håller på o totalrenoverar en villa från 1922, 3"timmer i ytterväggarna o sågspånsfyllda bjälklag. Hade först tänkt plasta in alla innerväggar innan nya panelen ska upp (ett bra tag kvar men,men ;) fast nu blir det nog till o tänka om igen.
lastkaj: Jag tycker definitivt att du ska bygga en luftspalt på ett par centimeter och inte förlita dig på att isoleringen skapar den av sin egen tyngd. Isoleringssivor kan expandera lite efter att du har krånglat dem på plats - därför är det bra att spalten finns där o säkrar ventilationen. Jag tycker att det enklaste är board och läkt. Använder du masonit så är det enkelt att såga och
Bigfoot: Mina väggar blir så här: Träpanel Luftspalt Asfaboard Stående reglar (95x45) / isolering Liggande reglar (45x45) / isolering Spånskiva Taket: Ventilerad vind (yttertak av råspont/papp/läkt/plåt) Isolering / takstol (Ett lager isolering mellan nedre takstolsbalkarna och ett lager ovanpå.) Glespanel Spånskiva Fuktspärr blir det ingen. Med låg inomhustemp och inget därinne som alstar
Mikael_L: Jo, en sak till: Frigolit är väl lite trevligare att jobba med än kliande minerull, så det var kanske därför han föreslog det... ;)
saturnus: Den erfarenhat jag har med isolering på rulle, är att den kasar ned. Har öppnat upp några väggar, vid omändringar, och ser då att isoleringen kasat ned, och då är där inte mycket nytta med isoleringen. Detta inträffar inte med skivorna, då dessa är hårdar, och blir stående på varandra.
Loffe: vitänkte lägga på 45+45 i kors. Någon papp finns däremot inte i väggen idag... det vara asfaboardens vara eller icke vara jag var fundersam på.
jon_h: Självklart ska ni begära att detta åtgärdas, oavsett hur stor betydelse det skulle ha.
Cecibro: I nederländerna finns en isoleringsmetod (av torpargrund) där man använder snäckskal. Snäckorna täcker marken i utrymmet och utrymmet hålls torrt och rent från ohyra. Är det någon som vet om det finns något företag som gör detta i Sverige?
Per-Erik: Det ska gå bra.. Bara plasten inte hamlar längre in änn 1/3:e del av isoleringen. Gipset skulle väll möjligen fungera som en ångbroms. Nu får ni det bättre ljud isolerat iallfall. :)
MathiasS: Jag är en glad amatör men skulle göra enligt alt #1. Fast inte med 75cm isolering som det blev i texten ovan..... ;) 20-25 är nog lagom. Lägger man för mycket isolering blir det bara för kallt i torpargrunden och därmed fuktigare. Jag vet inte hur det funkar i verkligheten men med cellplasten monterad underifrån känns det som man riskerar att introducera en yta som luften kan kondensera
svempur: Är på g att isolera snedtak på vårat hus, i vilken ände ska man börja hur bygger man på korrekt sätt tex: insektsnät vid takfoten när ska man dra elen och vattnet .tacksam för kloka råd .
JockeGbg: Tack för svaren. Då skippar jag plasten och spikar panel direkt utanpå isoleringen.
lastkaj: Det enklaste är säkert att bygga en luftspalt och därefter använda lösull. Lösull fyller ut i alla springor o vrår. Glöm inte att göra hål i toppen på luftspalten så luften inte bara kommer in utan även ut.
Rosen: Hej! Jag vill isolera sockeln på mitt hus, från -38. Letar efter ett sockelelement som är 50mm tjockt och har putsad yta. Sundolitt har en som är 70mm, men det blir väl klumpigt. Någon som har förslag?
ByggaNytt: PÅ tal om hårda/tunga gipsskivor var jag och hämtade ett överblivet parti gipsskivor av en snickarkompis, dessa var av typen Protect F: http://www.gyproc.se/gyproc/products.nsf/docsById/73A00F230E7E366CC2256D79003D422E?OpenDocument&m=mmmbme De var tuunga så de har nog en bättre ljuddämpande effekt än vanliga - jag tänkte skruva upp dessa i taket mot mellanbjälklaget och sedan ett lager
jon_h: Nej, de bär bara pannorna. De ligger på åsar som i sin tur vilar på gavlarna och eventuella mellanväggar. Du kan utan risk riva bort bräderna.
Per-Erik: Diffspärren ska sitta om du nu väljer att köra med en sådan på den varma sidan av isoleringen. Jag (är ingen expert dock) skulle i detta fall när du ska isolera taket i "bunkern" sätta ev diffsärr i innertaket. Inte utanpå betongen. Frågan är om det är någon idé att ha någon diffspärr där. Ett garage som ingen har tänkt att bo i.. Jag skulle inte sätta någon diffspärr.
Per-Erik: ahha.. såg inte denna tråd förräns nu.. Jag fick ju ett PM från dig och har svarat på det PM:et. I korta drag skrev jag att 30cm fungerar säkert bra. Värme ekonomin blir bättre. med den tak konstruktioenen så skulle jag undvika att köra tjockare. En fläkt som går konstant är heller inte fel. Man får också ha lite koll på att man får Till luft i huset viket är ganska vanligt i
Per-Erik: du kan fylla utrymmet med isolering Men du bör då även sätta isolering utanför mineritskivan. Om du väljer att inte sätta någon isolering mellan mineritskivan & ytterpanelen Så behöver du då ha en luftspalt mellan isoleringen & mineritskivan.. Den där träregeln "timmer" som finns på bilden kommer att agera kallras. Den isolerar inte mycket och du kommer att känna reglarna på
Per-Erik: 1. låter bra.. 2. låter lite overkill men både isodrän & platon.. 3. typ 250mm är inte så jätte stor skillnad. 4. spånskiva.. kan vara ett dåligt alternativ, kan ju vara fuktkänslig. på sikt vet man ju inte hur det blir.. 5. jag vet inte hur man brukar göra.. men det låter ju bra.. 6. kankse något tunt. helst över 250mm.. Men det funka. 7. låter bra..!
Per-Erik: humm.. Borde vara så ja.. http://www.isover.se/sw22505.asp