Får man för försäkringsbolagen och är det klokt att isolera ett garagetak med sågspån? Dubbla gips under.

Grejen är den att kallvinden är stor och är tänkt att bla användas för förvaring av bilar mm( ev bensin läkage) Golvet på vinden blir tjokt spåntat trägolv.

Sågspånet är gratis och ev isolering med mineralull går på ca 10000kr det tar lång tid innan dom slantarna tjänas in i förlorade värmeförluster.

Så hur göra?

Jag tror att det hela beror på om det är ett nybygge eller inte.

Är det ett nybygge så kan det nog vara AjjaBajja. Framför allt om garaget är i anslutning till Bostaden.

Men det borde stå i Boverkets föreskrifter hur det står till. Finns att tillgå via nätet. Dock lite bökit att hitta.

På ett garage bör du väll slänga på 600mm sågspån. Blir lite o släpa med andra ord.

Det är ett nybygge.

Jo mycket spån blir det att släpa men egen tid o arbete e ju gratis ;)

Ska du alltså köra upp bilarna på trägolvet på kallvinden? Har du dimensionerat för det..?

Nu är det inte jag utan min lillebror som bygger garaget.

Men ja det är dimmensionerat för det. Han har gift in sig i ett sågverk så han har rejäla stockar i bjälklaget.

Minns inte exekt dimensionen men typ 250*250 stockar ligger tätt på winden så det rasar nog inte i första taget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.