2 405 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
fuktig källarvägg
Vi har kanske överarbetat ett rum i vår källare. Huset är omdränerat och isolerat med isodrän på källarväggarna. På insidan har vi sen i ett rum satt upp platonmatta, reglar, isolering, gipsskivor och ventilerande socklar och lister. På golvet är det golvvärme och klinker. Nu har vi märkt att när det blir kallt ute så blirdet fukt i väggen trots att vi gjort enligt konstens alla regler (trodde vi!), det lukar fukt/lite mögel. Måste vi riva våra fina nya väggaroch putsa om väggen eller tror ni räcker med att sätta in bra ventilation i rummet. Vi har en luftavfuktare där men det hjälper inte tillräckligt.
Vi har samma konstruktion (platon/reglar/isolering + gips eller träpanel/spånskiva) i våran källare och nyligen omdränerat och vi har samma problem.
Det är inte vi själva som byggt utan det gjordes för 20+ år sedan. Luktar mögel lite varstanns. Vi kommer att riva ut allt organiskt material och bara ha vitputsade väggar, dvs bara sten och betong och klinker på golven. Det är det enda som jag själv tror på i längden i en källare. Har bekanta som har gjort om det så och är grymt avis på deras fräscha och luktfria källare!
Ni kanske kan lösa era problem på något annat sätt, det vet ju inte jag, men risken finns att det inte hjälper med ventilation/avfuktare. Vi har mekanisk frånluft som sätter snurr på luften men det tar inte bort all fukt ur väggarna, det är för instängt.
Det är inte vi själva som byggt utan det gjordes för 20+ år sedan. Luktar mögel lite varstanns. Vi kommer att riva ut allt organiskt material och bara ha vitputsade väggar, dvs bara sten och betong och klinker på golven. Det är det enda som jag själv tror på i längden i en källare. Har bekanta som har gjort om det så och är grymt avis på deras fräscha och luktfria källare!
Ni kanske kan lösa era problem på något annat sätt, det vet ju inte jag, men risken finns att det inte hjälper med ventilation/avfuktare. Vi har mekanisk frånluft som sätter snurr på luften men det tar inte bort all fukt ur väggarna, det är för instängt.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag skulle gissa att Roxys kondensproblem mest sker på den delen av väggen som är ovanför markytan och som troligen inte har tilläggsisolerats. När det blir kondenseringar så beror det på att ytan är kallare än luften samt att luftfuktigheten är så pass hög så att daggpunkten överskrids.
Frågetecken:
Hur varmt har ni i källaren?
Hur hög är luftfuktigheten?
För övrigt håller jag med Hill73 om att det säkraste i det långa loppet i en källare är att ha putsade väggar med genomsläpplig färg samt möjligen klinker (obs utan fuktspärr!) på golvet, det är så vi själva renoverar vår källare.
Frågetecken:
Hur varmt har ni i källaren?
Hur hög är luftfuktigheten?
För övrigt håller jag med Hill73 om att det säkraste i det långa loppet i en källare är att ha putsade väggar med genomsläpplig färg samt möjligen klinker (obs utan fuktspärr!) på golvet, det är så vi själva renoverar vår källare.
Hmmm, utrymmet är inte ventilerat, grannrummet som är badrum är ventilerat och det står alltid öppet mellan rummen. Luftavfuktaren står dock i rummet. Luftfuktigheten är nu 49% och temperaturen ligger på 19-20 grader (golvvärme). Hur skulle ni göra riva upp väggarna eller testa att förbättra ventilationen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden