Hej alla,

vi flyttar in ett nybyggt Smålandsvillan, modell Kalmar i November och letar nu hantverkare som kan isolera snedtaket och gavelväggarna. Min fråga är alltså, vad är det innersta lagret som finns på plats och vad som behövs för att få det fullständigt isolerat, klart att sätta upp gipsplattor på? Är det luftspalt, isolering, plast och glespanel som behövs? Eller är det något jag har missat?

Vore kalas att veta så man kan få koll på vad hantverkarna behöver göra.

Tack på förhand!

/Niklas

Hej

det ska göras som du säger men med tillägg att efter plasten kommer ytterligare ett isoleringslager vanligtvis men det beror på hur breda takstolarna är på Villa Kalmar och vilken takvinkel ni har. Det blir ju en kompromiss av hur mycket det ska få bygga ut kontra isoleringstjocklek. Vi har 195mm och det är då luftspalt 34mm + masonit 3,2, isolering 145mm, plast, 45reglar på tvären och där 45mm isolering och sen avslutningsvis ytterskikt i form av gips eller panel. Det blir aning dålig tjocklek i snedtaket men man får välja - vi har 38 graders taklutning.

Vi stödbenen kan du göra en påsalning 45mm på utsidan och 45mm reglar då insidan och då få 180mm.

I det inre lagret utanför plasten kan du sen dra elrör etc.

// Anders

• PIC01476.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar! Det där sista lagret hade jag missat, men förstår det mycket väl när det ligger reglas utanpå plasten. Vi har 45 graders taklutning, så det blir ju lite luftigare. Ska få lite mer detaljerade ritningar och isoleringsförslag från husbyggaren så jag blir nog lite klokare då.

Tack ännu en gång!

/Niklas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.