J
jimnor: Det lär inte vara ett problem om det är plattan du är orolig för! Du plastar ju inte in den, även om du skulle göra det så kan den andas via resterande area
1 svar · 2,8k läst
DVE
DVE: Inga nackdelar alls. Bara och isolera på.
1 svar · 3,0k läst
B
Beatrix: [citat] Enligt thermisol ska man ha inneifrån och ut: eventuell isolering råspont mataki halotex (motsv) isolering läkt pannor För info om Halotex: http://www.mataki.com/template/T074.asp?id=1136&lang=1 Kanske kan räta ut nåt frågetecken /B
5 svar · 6,5k läst
Faidros
Faidros: [citat] Anledningen till att man har mer isolering i taket kanske bara är att det är enklare och billigare (rent konstruktionsmässigt) att ha ett tjockt lager där än i väggarna? (Att man har mindre isolering i golvet kan ju ha att göra med att det inte blir lika kallt därunder på vintern)
42 svar · 23,1k läst
·
N
N&M: Tackar! Det där sista lagret hade jag missat, men förstår det mycket väl när det ligger reglas utanpå plasten. Vi har 45 graders taklutning, så det blir ju lite luftigare. Ska få lite mer detaljerade ritningar och isoleringsförslag från husbyggaren så jag blir nog lite klokare då. Tack ännu en gång! /Niklas
2 svar · 8,6k läst
·
A
alexaGBG: [citat] Det lät ju ruggugt bra för att vara tvåglas.. Vår husleverantör (skidstahus) har Elitfönster och då har de ovan givna värden, vilket jag trodde var hyffsat normalt. Där ser man.. Vi ska för övrigt göra avropet idag och vi har bestämt oss för 3-glas, även om det inte lönar sig rent ekonomiskt. Övriga vinster (som ljud, inbrottssäkerhet och kallras) väger upp för det som
10 svar · 6,1k läst
G
Genvägen: Tack för det. Jag frågade tillverkaren och fick liknande svar. Bra! Sättet att beräkna och ange isolervärden har varierat genom åren. Om man gjorde en mätning idag på din gamla glasull skulle man nog finna att den är ungefär lika bra som dagens. De förändringar som gjorts under de senaste åren är att man nu kan nå samma isolervärden, men med lägre densitet på glasullen.
2 svar · 4,0k läst
snickarboden
snickarboden: Här förstår jag verkligen att folk har olika åsikter, man gör ju faktiskt en ny konstruktion just där värmen kommer att gå till, dvs en ny ovanvåning. Jag hade troligen inte använt diffspärr av den anledningen att det lär vara omöjligt att få tätt emot bottenplan som saknar diffspärr. För diffspärr talar 300 mm isolering i tak och då kommer frågan hur välventilerat taket är?
1 svar · 4,5k läst
P
Per-Erik: Låter som en fuktspärr/diffspärr... Den ska om den ska finnas på hela huset.. mot vinden & ytterväggarna..
1 svar · 3,5k läst
spocks_beard
spocks_beard: Jag vet inte om det är rätt men det finns ju inte så många optioner om du vill ha mer än 80mm isolering. Jag hade lagt tjärpapp på grundmuren och isoleringen på denna. Regel först eller inte är väl sak samma om det inte behöve för bjälklaget. jocke
1 svar · 4,2k läst
Snurre
Snurre: Finns ju även stenull från bl.a. PAROC
3 svar · 11,6k läst
S
sjoluan: Tomas kolla den här www.byggahus.se/bygga/vind.htm
23 svar · 11,8k läst
·
S
shear: Hej Idag har jag en inglasad altan (16 kvm), gjuten platta med endast 5 cm isolering. Tänkte bygga in altanen så att den blir en del av vardagsrummet (som idag har vattenburen golvvärme). Altangolvet är idag 10 cm lägre än det befintliga golvet i vardagsrummet. Vad är era råd? Kan jag isolera med extruderad cellplast och lägga golvvärme (blir isoleringen för klen?) eller skall jag
0 svar · 2,7k läst
P
Patte: Hej tills idag har jag lagt ned totalt ca 250 000kr fördelat enligt följande ungefär Elektriker 50 000 kr Snickare 24 000 kr Rörmokare 25 000 kr (inkl element, vattenburet) Plattsättare 10 000 kr Målare 8000 kr Mtrl (kakel,klinker, parkett golv, färg, lister, toalett, badrumsarmatur, innedörrar etc) 130 000 kr På detta kommer VÄLDIGT mycket eget arbete.. Håller på och sätter lister
13 svar · 6,6k läst
Saxpy
Saxpy: Här kan du ju också kolla. Vet inte om de bara hyr ut maskin. Tyckte dock att de verkade vara bra i pris. http://www.isolergruppen.se/
10 svar · 15,3k läst
S
svempur: Jag undrar om man ska ha någon vinduk vid isolering av gavel eller kan man sätta isolering direkt mot gipset. mvh svempa
0 svar · 2,9k läst
J
jon_h: Andy_Pandy, isoleringen i mellanbjälklaget har inte någon betydelse alls om man ska hålla ovanvåningen uppvärmd också. Den mängd energi som läcker ut genom snedtakets material avgörs helt och hållet av temperaturen på insidan och utsidan av snedtaket. Skulle man däremot bara ha värme på nedervåningen så skulle det naturligtvis vara en annan sak, då skulle både mellanbjälklagets
6 svar · 4,7k läst
D
daniel1143: Är på gång att isolera ytterväggarna på mitt korsvirkeshus, hade tänk att jag skulle detta innefrån, hade tänkt mig att först sätta vind papp direkt på väggen för att sedan regla upp och isolera den med stenull sedan vanlig gips på det, tänkte allså skippa plasten RÄTT ELLER FEL???? Kan någon också tala om för mig vilken tjocklek som är att rekomendera?? Tack i förhand.
0 svar · 3,9k läst
ByggPutte
ByggPutte: Det va som den här elefantmatta=markskiva. http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/products/BI_Product.asp?catalog_name=BI_SE&category_name=01.04.%20Grundisolering&product_id=PAROC+GRS+30 Mvh Putte
6 svar · 5,4k läst
ylven
ylven: det är dock inte säkert att temperaturen och luftfuktigheten är den samma på den del av väggen som det kondenserar på. Har du någon lös hygrometer/termometer du kan sätta där för att se?
5 svar · 2,4k läst
D
douglas72: nejdå, den verkar ganska intakt. Foliet fungerar lika bra som plast alltså? Eftersom jag ändå plockar undan isoleringen, så hade det varit rätt tillfälle om något bör göras.
5 svar · 3,8k läst
W
Washbjurn: Ny har jag snart dränerat klart. Till sist köpte jag Pordrän av CPI AB i Upplands Väsby. 110 kr m2 + moms för 100 mm. 70 mm kostar 70 kr m2. I detta ingick även hemkörning. Detta var alltså billigare än vad Pordrän själva säljer för ??
18 svar · 10,1k läst
P
Per-Erik: Snacka med grannen om problemet.. Han får väll fixa sitt läackande tak. Försäkringen gäller inte när vatten rinner in utifrån.. Men vanligtvis så brukar ett/några samtal med grannen lösa sådant här.. Kanske vill han göra på samma sätt som du..? då har ju du en massa värdefulla tips.. Ca pris osv..
6 svar · 2,9k läst
spocks_beard
spocks_beard: Frågan är vad ni har för golv idag, om det är lätt att plocka upp en bit. Vi har golvbrädor, och jag fick offra en för att själv kunna fylla på med isolering, på bef. spån. Det gick inte åt så många nävar. Här finns lite bilder: http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/sovrum/window.php?13 Hur är det med fönster och tätningslister? Om det saknas så kommer det in kall luft, och
4 svar · 2,4k läst
N
nihtila: [citat] Man kör väl med principen överlappa så att de som är "längre ned" kommer utanpå utifrån sett, såsom takpannorna är.... Så är vårt innertakskivorna under pannorna i alla fall. Någon som kan bekräfta?
45 svar · 22,0k läst
K
klein: [citat] Jo, det är det dokumentet jag menade (hade för mig att det var KTH men jag hade fel). /Klein
9 svar · 10,8k läst
G
gogu: Nu är det inte jag utan min lillebror som bygger garaget. Men ja det är dimmensionerat för det. Han har gift in sig i ett sågverk så han har rejäla stockar i bjälklaget. Minns inte exekt dimensionen men typ 250*250 stockar ligger tätt på winden så det rasar nog inte i första taget.
4 svar · 4,8k läst
P
Per-Erik: Ur ljud synpunkt så kan jag rekomendera att du söker på en användare som heter zankan. Han har skrivit en hel del om just ljudisolering.. 220 går att blåsa på med träfiber, dock tror jag det är enklare med skivor alt rulle. Jag skulle tro att det är svårt att få det jämt om man blåser på.. Men det finns kanske någon med erfarenhet här på forumet?
1 svar · 3,4k läst
Kemi
Kemi: Jo det blir nog att köra på 300 vid yttervägg och sedan 4-500 mot huset. Vill inte sänka innertaket så jag får väl hoppas att det räcker.
10 svar · 24,3k läst
S
svempur: Jag ska nog lägga 170+45 tvärs borde nog räcka du behöver ju bara läga luftspalt så den går över isoleringen
6 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.