Isolering
gaia: isolering är den enda investering i ett hus som förr eller senare blir återbetalt. Finns det något annat i huset som du kan investera dina kronor i och som har såna återbetalnings förutsättningar? gaia
joacland: Hej, Har precis besiktigat mitt blivande hus med Anticimex. Vi pratade bl a om att inreda källaren. Tipset var att inte använda mineralull utan istället cellplast som isolering och att sätta den med spalt mot väggen så att luften kan cirkulera. Det ska naturligtvis finnas spalt i tak och golv för att ventilationen ska fundera. Så ska det naturligtvis vara stålreglar mot väggarna - inget
sommartorpet3: Skall isolera taket i våran stuga på 25m2 luftspaltens ventilationshål måste bli mot gaveln då takbjälkarna är längsgående. Varje sektion är på ca7,5m2. Räcker det med 4 hål på 20mm på varje sektion uppe och nere på respektive gavel.Luftspalten blir ca 20mm.
jon_h: Regla upp, isolera mellan reglarna och sätt skivor. Ingen plast. Eventuellt kan du använda dig av en isolering med hygroskopiska egenskaper, en cellulosabaserad isolering av typen ekofiber. Den kan hantera eventuell fukt som hamnar i väggen bättre än vanlig mineralull, men i och med att du har timret på utsidan så hamnar daggpunkten sannolikt inte i isoleringen (i och för sig beroende på
Tornhill: I Danmark är det vanligt med hus byggda enligt denna tekniken, därmed också vanligt med försök att modernisera den. Tyvärr verkar resultaten vara... blandade.. Minns inte vad det var man skulle söka på, danskan är lite skraltig. Kanske kontakta en dansk byggnadsingenjör? / Fredrik
cameljointen: Fukt passerar igenom spånskivor, de drar åt sig fukt och avger fukt. Sedan finns det bättre material antagligen som gör detta mer effektivt. Anledningen till att man inte lägger plast under golvet är ju för att inte stänga inne fukten. Hus måste andas.Gör de inte det så får man garanterat fuktproblem. Hur många hus har inte möglat upp på grund av att folk lagt plast i tak etc, bytt
sa3afc: Okej, då blir det 145mm på övervåningen. Så som stugan är nu, så är det panel både utanpå timmret och på övervåningen, där det bara är några stockar som reglar. Den gamla panelen kommer alltså att plockas bort och ersättas av ny. Isoleringen på övervåningen kommer alltså att ske inåt mellan stockarna. Om man ska lägga på något lager isolering utanpå timmret vet jag inte
Per-Erik: Tunga skivor dämpar bra mot vissa ljud (tex gips, eller kanske någon mineritskiva svindyrt dock) . Cellplast dämpar dock inte ljud överhuvudtaget (nästan iallafall)..
Sara_B: Säger som Kasch - är det ett timrat torp skulle jag aldrig i livet bry mig om att fundera över tilläggsisolering i väggarna! Vi bor - året runt - i ett timrat hus som är 200 år och som helt saknar tilläggsisolering i väggarna. Man får ju se till att fönstren håller värmen bra (i vårt fall genom lösa innanfönster, tätningslister av lin och pappersremsor), att isoleringen på
snickarboden: Tätskiktet fungerar som diffspärr så lägg inget annat, det är väldigt dumt att stänga in fukt mellan två täta skikt. /Kent
snickarboden: Diffspärrar skall vara _helt_ täta så svaret ger väl sig själv då? Utgår här från att du sätter diffspärr även på gavlarna, annars kan du lika gärna strunta helt i diffspärren. Finns inget skäl till att sätta diffspärr mellan våningsplan. /Kent
stefant: Garaget är byggt 1969 och eftersom väggarna är fuktskadade så tänkte jag passa på att tillägsisolera väggarna. Väggarna har endast 70mm isolering och jag lägger på 70mm till. Värmen kommer jag troligtvis att slå på när det börjar bli kallare an 10 grader i garaget och då är det väl bäst att jag skippar fuktspärren. Tack för era svar /Stefan
snickarboden: Skivorna lär ligga på plats då armeringsmattan kommer på. Finns cellplastlim på tub som funkar rätt bra för att fästa mindre bitar så de ligger still. /Kent
Fredrik1976: jag var in i ett timmerhus som isolerat med med typ av skivor, påminde om 3tex men antar att det var nått annat någon som vet? deras ungar var jättealergiska så därför hadde dom valt jusst det.. såg ut att vara först en 3cm tjock sedan en 1 eller 2 cm. vad kan det kosta måne?
MathiasS: Till under tio kvm skulle jag utan tvekan skippa tankarna på lösull. Jag har provat att kratta ut ett par olika fabrikat/typer och tycker inte det blir bra. Att blåsa och hyra maskin för det verkar dock lite överdrivet bara för 10kvm. Köp vanlig isolering och skär till, det är ju inte speciellt knepigt att få det bra om man tänker sig för och är noga. Lägga omlott gör man ju inte i
Aji: Hur löser jag det om jag vill tilläggsisolera den blå delen av huset utvändigt? I väggen markerad med rött sitter idag fönster och altandörr (till höger) som fyller utrymmet från vägg till vägg. Ev finns tanken att byta till nya höga fönster, dessa kan i så fall vara lite smalare för att matcha den nya väggtjockleken. Hur gör man en snygg avslutning mot fönsterväggen? Vi vill
Chinaski: Nog kan asfaboard mögla, byggfirman jag handlar av har faktiskt slutat sälja dessa pga detta... Här står lite om det: Riskkonstruktioner
jj800storm: Hejsan, Jag har kollat runt en del om ytterväggar och rekomendationerna verkar vara att komma ner till 0.16 i u-värde. Jag har haft funderingar på att bygga med Besta block men såg att de bara hade 0.178....är detta nåt man ska vara orolig för? Vet nån vad myresjöhus har för u-värden på ytterväggar?
Per-Erik: [citat] Vital Finland Det är finnsk men dem leverar även till sverige.
Henrik_Uppsala: Kalas! Så får det bli. Tack än en gång för tipsen! :)
Per-Erik: Man bör framförallt överväga det när man ändå måste byta fasad. Annars är rekommendationen att vänta tills det bör göras. i mitt hus byggt 1937 så har jag stående trävägg som isolering inget mera. jag skulle vilja tilläggsisolera. Tänk att slänga på 200mm.. behöver man nog inte starta värmen förbränns vid jul.. och stänga av den innan påsk.. inte som nu stänga av den
JesperS: Om inte isoleringen är blöt eller luktar rejält illa kan den sitta kvar.
Kasch: [citat] Intressant! Men varför tror du det var tänkt som fuktspärr? Jag tvivlar på att de ens tänkte i termer av duiffusionsspärrar på 1200-talet. I mina öron låter det som en äldre variant av vindpapp. Äldre golvkonstruktioner är ju tänkta att fungera med fuktvandring (precis som modern cellulosaisolering). Att du behövde byta träbjälklag efter 800 år låter väl f ö som ett
pinebar: Ja, den blir jättebra, för i hela mellanrummet finns ju inga köldbryggor mer än stöden till gamla takstolarna :)
Ilam: Mineralit, tror jag sotaren pratade om. Men antar att det är ett varumärke för en obrännbar skiva, helt enkelt. Säkert är det olika klassningar osv kring det där. "Min" sotare höll en förhållandevis lång utläggning, så mitt råd är att kontakta sotare för råd. Hos mig blev det godkänt så länge eftersom huset är byggt så (bjälklagsbjälke intill skorstenen), men nu när jag