Hej hoppas någon kan hjälpa mig med ett stort problem i vårt relativt nyinköpta hus. Huset är byggt 1967, två våningar och källare. Ytterväggarna är av puts upp till övervåningen där väggarnas yttre är träfasad.
Problemet verkar ligga någonstans mellan våning 1 och övervåningen, det drar iskallt på övervåningens golv trots att det i det övriga huset är varmt. Jag funderar på om det kan ha med ytterväggarna att göra? Vet ej hur isoleringen mellan våningsplanen ser ut, någon med liknande erfarenhet, vad är problemet/problemen och vad kan man göra för att åtgärda?
Tacksam för svar!

Har ni kollat bakom golvlisterna på ovanvåningen? Ibland är det springor vid golven och dåligt isolerat just där vilket gör att det drar ut på golven.

Min gissning är att ni har en takfot, som alla hus har, från denna kommer det in luft utifrån och kyler ned golvet iom. att isoleringen i golvet sjunkit, så luften tillåts att transporteras från takfoten, under golvbrädorna och in i rummet.

Hej Tack för era svar. Vi har inte tittat bakom listerna, men det låter enkelt så det börjar vi med. Att isoleringen sjunkit låter mycket troligt, hur fyller man på och vad kostar det?
hälsar
Marielle

Frågan är vad ni har för golv idag, om det är lätt att plocka upp en bit.
Vi har golvbrädor, och jag fick offra en för att själv kunna fylla på med isolering, på bef. spån.
Det gick inte åt så många nävar.
Här finns lite bilder: http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/sovrum/window.php?13

Hur är det med fönster och tätningslister?
Om det saknas så kommer det in kall luft, och kall luft sjunker ned till golvet.
Eller kanske en balkongdörr som saknar tätningslister?

Har du en bild på huser så man ser konstruktionen på taket?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.