O
O.M: Jag ringde och frågade snickarna som reste upp utbyggnaden och det var som ni skrev att man gör ingen luftspalt i ytterväggen. Tack för svaren!
3 svar · 3,4k läst
D
danielr112: Riktigt bra uträkning. Denna sparar jag undan och jag tackar för infon!
2 svar · 4,4k läst
F
fiiong: Tack för svar! Jag tänker likadant! (Ska ha plast i vägg också.) Men det jag tänker på är om isoleringen tar hand om eventuell fukt som blir ovanför plasten lite bättre än en sugande spånskiva!? Farsan är snickare, som också -Tror- det inte ska vara några problem. Men det är kanske lika bra att ta skiten nu än att riva taket om några år, när renoveringen är färdig! Dock är
2 svar · 3,2k läst
V
Västerhaninge 17: ... Om du sökt i detta forum utan att lyckats hitta några liknande problem så finns Det en site som heter varmepumpsforum.com där man i regel bara pratar värmepumpar, där bör andra tagit upp liknande problem..[/QUOTE] Finns vibrations dämpande "kuddar"som läggs under pumpen ,du får leta i forumet:|
4 svar · 4,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Rätt så!
3 svar · 1,1k läst
V
Västerhaninge 17: Isolera vägg o gavlar ? Det beror på hur du skall isolera kattvinden ,hmm Står själv inför ett liknande projekt , 1,5 plans som skall isoleras på ö.våningen. Men jag kommer att lägga isoleringen mellan takstolarnas ben ,ca 240 mm i snedtaket och 500 mm i vågräta taket (hanbjälklaget) Gavlarna är redan isolerade från hustillverkaren (240mm) ända ut till yttertaket/snedtaket. Har
4 svar · 2,1k läst
F
Forbo: Stämmer, gäller för nybyggnation, inget annat. Dock verkar det som att kommunerna kan ställa egna, högre, krav. Planerar att bygga ett fritidshus till sommaren och döm om min förvåning när byggnadsnämnden visat sig ta principbeslut att behandla fritidshus som småhus gällande BBR...vi kommer ha Sveriges mest välisolerade fritidshus vad det verkar..310mm i väggarna...:-)
10 svar · 2,4k läst
V
Västerhaninge 17: OBS OBS fogskum drar åt sig vatten/fukt :x Täta med byggfog tex.
3 svar · 1,5k läst
V
Västerhaninge 17: Låter som en förträfflig ide att isolera merd^_^bKan ej se något negativt med detta. Frostsprängning kan ju bara uppstå om väggen är fuktskadad på utsidan:(
2 svar · 3,0k läst
·
V
Västerhaninge 17: Ångspärr/diff.spärr är en MYCKET bra försäkring mot fukt/mögel i väggar/tak. Andvänder man celulosa som isolering är kraven inte lika höga ang diff.spärren(man andvänder en ångbromsande material istället) isoleringen kan ta emot och släppa ifrån sig fukten på ett bättre sätt (huset andas) bättre klimat. Tyvärr isolerar ej celulosafiber lika bra. Korslagda reglar minimerar
5 svar · 2,4k läst
V
Västerhaninge 17: Ju lägre lamdavärde på isoleringen destå bättre. Gullfiber tror jag framställs vid ca 600-700 gr Stenull kräver 1100-1200 gr (kräver mer energi vid tillverkningen) Ekofiber är nog miljövänligast men isolerar ej lika bra (kräver tjockare vägg)
3 svar · 885 läst
V
Västerhaninge 17: Det som är viktigast i ytterväggen är dif.plasten så stomme och isolering ej drabbas av fukt som kommer innifrån huset. Tror nog att utifrån sett är det en fördel om väggen kan "andas"och vädra bort fukt som kommer utifrån,men samtidigt får det ej "vädra" för mycket På mitt hus(2008) sitter det en fiber/plast väv (vindskyddsväv) duken är full av små små hål (stoppar vatten
5 svar · 999 läst
S
Stickan_c: Hej, Jag har tänkt att inreda vinden i vårat kedjehus byggt 1979. Jag bor i mitten och ena grannen har inrett sin vind och den är uppvärmd medan den andra grannen har en helt oinredd kall vind. Nu har jag funderat en stund på hur jag skall isolera väggarna mot grannarna. Den en grannen har isolering och ångspärr mot min vind den andra grannen har en helt kall vind. Det blir alltså två
0 svar · 783 läst
lillsnickrarn
lillsnickrarn: jag ska isolera innetak upp till nock, och alla väggar på över våningen. sedan även golv på både över och undervåningen.(torpargrund) och till sommaren förhoppningsvis tillägsisolera fasaden och ny sätta ny panel.:P så därför letar jag nu efter bra fakta böcker om hur man isolerar på rätt sätt. helst ingående fakta böcker med bra bilder.. alla tips är tacksamma...d^_^b
0 svar · 980 läst
E
Ekberg: Just nu ligger dom och väntar med mina andra spillbitar men kommer snart att komma till användning, Har satt upp vanlig väggväv i "taket" på mellanbjälklaget under sovrummet som hamnar över tvätt/teknikrum med värmepumpen, där är det viktigast med ljudisolering. Även gjort samma sak under vårat sovrum som ligger över vardagsrummet med kamin, där är det ju bra med både ljud och
8 svar · 3,9k läst
farbaute
farbaute: Vet inte om jag blir flamad ur forumet för det här men jag tänkte försöka mig på en omröstning, det skulle vara intressant att se hur många procent som använt sig av X, Y eller Z när de isolerat sitt hus! :) Kommentarer är givetvis välkommet det med!
0 svar · 866 läst
·
Y
Yrrol: Öpnnade en yttervägg från insidan, tog ut isoleringen och mötte då baksidan utav huvudproppskåpet... Det finns inte moderna sätt att isoleringa kring dessa som kan vara bra att känna till? Med tanke på att man inte hört något surr eller så innan så antar jag att jag inte behöver lägga så stor energi på att dämpa i den benämningen men.. tänkte höra ifall man bör passa på och
0 svar · 1,0k läst
D
Dr Frasse: Tack, Jag fattade inte det, det finns ju så många varianter, men nu är det klargjort, nu förstår jag allt!:-D Gjorde om kalkylen utan luftspalt. Då blev u värdet i gamla väggen = 1, o för nya isolerade väggen 0,3. Så det blev ju mkt bättre! Kanske till o med värt mödan:-)
12 svar · 6,8k läst
D
Dr Frasse: Nja, spalten är ju inte uteluftventilerad fullt ut, det är ju bara tilluften som går därigenom. Men du har nog rätt i att man får se upp med att luften inte går åt andra hållet. Kanske en liten tyst lågvarvig fläkt? Eller kallrasskydd, vänt åt fel håll. Eller helt enkelt se till att huset är tätt o att självdraget fungerar. Ideen är egentligen snodd från några som
2 svar · 1,6k läst
F
Forbo: www.roxull.se Har ett bra beräkningsprogram där du kan räkna ut isoleringsmängd för att godkännas enligt BBR. (Planerar själv plintbygge till sommaren och där blir det 220mm stenull + 100mm cellplast under, går att ta aningen mindre, men merkostnaden är så liten för ett par centimeter till så passa på och ta i...det kommer dina fötter tacka dig för:-) Och din elräkning också
1 svar · 1,0k läst
K
kjmb: Hej Vi har kollat drag och det är det inte, i alla fall inte ovanpå golvet.
2 svar · 1,6k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Jag gjorde så i mitt förra boende att plasten togs ned, lät den dock överlappa ca30cm in i badrumsväggen. Dubbla tätskikt=problem är det jag fick höra. Vindpapp kan man använda om man vill men den får mest uppbärande funktion och kanske hindrar drag om du förstår vad jag menar...
4 svar · 1,1k läst
G
greenbay: Fuktspärr skall sitta på varma sidan. Planerar du öppna väggen? ( om den är reglad ). Annars regla på med t ex 95 mm och använd 95 mm isolering från byggmax. Vilken temeratur kan det bli i hallen? 0 gader eller -25?, spelar en viss roll för hur mycket du skall isolera. /greenbay
2 svar · 1,3k läst
D
daije: ju tyngre isolering desto tystare blir det
2 svar · 1,5k läst
R
ronning54: Hej Har ett hus byggt 64:a, med källare. Putsat och oisolerat, utan fukt att tala om. Funderar på att inreda ett källarrum till gym. Och isolera ytterväggarna med lecablock... Någon som har en uppfattning om nytta och nöje? Höres Ingemar
0 svar · 1,3k läst
ranzor
ranzor: sedan 2005 har det nog varit så, det enda jag såg nu när jag rev ner det var att i två av hörnen så var det is på plasten....
4 svar · 3,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag har i alla fall inte klagat på någon brandfarlig masonit, så _jag_ får väl föreslå spån då va? :)
8 svar · 6,0k läst
D
Dr Frasse: Jag hade samma problem i mitt sekelskifteshus. Jag gjorde ett nytt innertak, som inte var kopplat eller nuddade det gamla taket utom via isoleringen. Så jag fäste två ihopspikade brädor (för att slippa försvagande kvistar osv, så slutresultatet blev typ 45x80 mm har jag för mig) i balkskor på varje sida, ca 4 m helt frihängande ca 100 mm under gamla taket. Tryckte in isolering,
11 svar · 2,8k läst
N
nahaase: Kanske har jag fel med att ha luftspalt mellan muren och isoleringen. Man hör ju så många olika svar. Hade en snickare hos mig som sa att jag skulle har luftspalt även där. Sedan var där en besiktningsman som sa att jag inte behöver luftspalt överhuvudtaget. Inte ens mellan tak och isoleringen. Dvs att lägga isoleringen direkt mot yttertakspanelen. Ångspärren på andra sidan av
6 svar · 7,0k läst
·
gadu^
gadu^: Sant... :) Aja, längdriktning it is...
4 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.