Har sprungit runt med ir mätaren och mätt insidan av ytterväggarna och dom skulle verkligen behöva isoleras, -10 ute och väggarna håller mellan 13-15 grader!
Innevägg håller 21grader.

Iaf så funderar jag på hur man kan göra detta och har funderat på cellplast men när jag söker så verkar det inte finnas någon som gör detta så då undrar jag varför, var är haken?

Vill inte att det ska bygga förmycket på insidan som det antagligen gör om man ska regla och sätta lös isolering, min tanke var om man kunde skruva och limma 30 eller 50mm cellplast direkt på väggarna, dom är väl 2400x1200 så det täcker ju rätt bra, utanpå cellplasten en osb skiva och sedan ett lager gips! helt fel eftersom ingen gör det?? :rolleyes:

Huset är byggt 1929, väggarna är 450mm tjocka men består endast av tegel rätt igenom och spritputs på utsidan.

Cellplast och glasull isolerar lika bra. Så du vinner inte något i isolering på att använda cellplast i stället.

men det är svårt att bara skruva/limma dit glasull, slipper reglar och allt bök med hård cellplast, det blir ju en hållfast vägg direkt.

Nu blev jag nyfiken och intresserad. Hur fäster du OSB och gipsskiva om du inte har reglat? Fäster du OSB med långa skruvar till ytterväggen och sedan gipsskivan med vanlig skruv? Eller har jag missat någonting?

Det var så jag hade tänkt ja, med sättlim imellan.
Hade gått väldigt fort och lätt att tilläggsisolera om man nu kan göra så men det är ju det jag vill ha reda på här :)

Du lär ha en isolerande luftspalt i tegelväggen, men det är en annan fråga. Cellplast vet jag typ ingenting om. Har du en länk?

Luftspalt vet jag inget om, jag har bytt fönstren så det är bara där jag sett väggen i genomskärning och där var det tegel rätt igenom iaf.

en länk då... (det är frigoligskivor jag menar alltså, finns i lite olika hårdheter mm)
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=9036&id=

0,031 - 0,037 ligger dom på i isolervärde

• Gilla
Esiira
  • Laddar…
Kan brandfaran vara något att beakta kanske?

Om du nu bygger på väggens tjocklek inåt, säg 5 cm, kan du ta upp golvet om du behöver göra det vid ett senare tillfälle? Eller täcker du golvreglarna?

Barkis skrev:
Luftspalt vet jag inget om, jag har bytt fönstren så det är bara där jag sett väggen i genomskärning och där var det tegel rätt igenom iaf.
klart att det skall vara stabilt tegelram runt fönster och ingen luftspalt syns just där.
Ibland kan man se att det finns luftventiler uppe och nere på väggens utsida (om de inte putsades över en gång i tiden) som vädrar luftspalten och torkar väggarna om dom blir fuktiga på djupet. Saknad av ventiler där dom skall finnas kan orsaka fuktigare mur som isolerar dåligt. Torr tegelmur isolerar i alla fall bättre än en fuktig :).

Eller bor du på någon mellanplan i ett gammalt höghus?
Höga tegelmurar byggdes tjockt i botten för att kunna bära en antal våningar.

Isolerar du för mycket inifrån så kan du få frostskador i ytterputsen. Dessutom försvinner den svalkande effekt under heta sommardagar om du isolerar bort tegelväggen som utjämnar temperaturer inomhus till nytta på sommaren och tyvärr också på vintern.

Har hittat uppgifter för en mur utan luftspalt av vanlig 12" tegel = 1,5 tegel + 15mm puts på ena sida = väggen blir 47cm tjock och har k-värde 1,02.

En annan väggkonstruktion av tegel på 46,5cm är en mur med 2 luftspalter där en spalt är fylld med slagg , k-värde =0,81
kanske någon av exempeln motsvarar din tegelvägg?
info hämtat ur en bok från 1940
Får du verkligen en betydande förbättring med en tunn cellplastskiva på?
gaia

Redigerat av moderator:
tror på det första alternativet, k-värde på 1,02!
Huset är byggt på höjden, 3våningar + källare, fick erfara att väggarna var rätt tjocka när jag skulle ha igenom bergvärmeslangen, drygt en meter! Det var tur att dom var ihåliga ändå :)

Jag har fyra ventiler utvändigt men bara på ena gaveln av huset, dom andra finns det inget på.

Vet inte hur mycket det skulle göra men jag har en enda vägg som är isolerad på insida och den håller iaf 18-19grader över hela, alla andra ligger mellan 13 och 15grader beroende på var jag mäter men 15 grader som varmast!
Hade jag fått alla väggar till 18-19grader tror jag det skulle göra mycket
Ska kolla hur tjockt det är isolerat på den väggen.

Amatörbyggaren: jag vet inte hur jag skulle göra, är bara tankar änsålänge men funderar även på golvvärme, då blir det cellplast även i golvet och då löser det sig med väggen också ;)

Thermisol borde väl kunna komma med tips om det är möjligt.

När det gäller min fråga om golvet så verkar det som om du har ordentlig koll på läget.

Jag håller på med att renovera mitt nyköpta hus. Uterum som är inglassad och isolerat ska bli en del av vardagsrummet så jag tänkte förbättra isolering i taket som verkar vara den svagaste punkten. Befintlig isolering är glasull med plastfolie på insidan (plastfolie dock i dåligt skick). Ovan på insidan har man lagt 2 cm bredor i två skick (som man gör det med träfasad). Jag tänkte ta av andre skick av bredor för att få jämn yta, klistra på den cellplast 3 cm, plast och sist 6 mm gips. Vad tror ni om detta?

W
Jag har en 10cm cellplast på innerväggarna. På detta har det limmats gipsskivor. Det e ett h-vette att tex sätt fönsterfoder på detta. Får använda 15 cm långa skruv till allt. Men annars funkar det ok. Har iförsig en träkåk.

• Gilla
Koalan28
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.