Byggahus.se

Isolering av snedtak vid underlagstak av DuPont Tyvek

1. Z
    Medlem · Västragötaland · 14 inlägg

zebster

Medlem
    Hej!

Vi har ett ganska nybygggt 1½ plans hjältevadshus(13,5mx8,2m samt 45 graders takvinkel) med en oisolerad övervåning. Vi har börjat tittat oss omkring för att försöka göra detta. Underlagstaket består ej av spont och papp utan av en underlags duk som heter DuPont Tyvek som är diffusionsöppen. http://www.profile.dk/SEP/tyvek_underlagstak.htm

Nu undrar jag om någon har nån erfarenhet kring att isolera en sådan här lösning. Det är ej någon öppning vid takfot och om jag förstår tanken med Tyvek så skall luftspalt ej vara nödvändig.

Nån som har lite tips hur man bör isolera samt hur tjockt man bör isolera på snedtaket samt gavlarna. Har tänkt att isolera ända ut i takfoten för att få isolerade krypvindar.

Alla tips uppskattas.

Mvh,
    Anders

Redigerat av moderator 24 jan 2010 20:25
  2. Z

zebster

Medlem
    Ingen som har isolerat en övervåning med liknande takkonstruktion?

3. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Angående tjockleken på isoleringen kan du ringa till kommunarkitekten eller motsv. och fråga vad som gäller vid nybygge. Det är inte det ni gör, men det ger vid handen vad som rekommenderas nu. Sen är en intressant fråga om den isoleringstjocklek som anges är mätt vertikalt eller vinkelrätt genom isoleringskiktet. Det ger ju stort utslag när man har så brant tak.

4. Z

zebster

Medlem
    Tackar för input. Vad tror ni om att ej har luftspalt samt att ej ventilera i takfot samt nock.

5. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Ger inte DuPont själva några råd i den frågan?

6. Z

zebster

Medlem
    Jo, de säger att luftspalt samt öppning i takfot och taknock ej är nödvändig.

7. H
    Medlem · Västernorrland · 705 inlägg

hakaner

Medlem
    Ingen luftspalt behövs under Tyvek'en...
    -Ni har början till en jättebra konstruktion!
    Applåder till Hjältevadshus som verkar ha tänkt till!
    (& samtidigt sparat lite pengar)

8. Berliner
    Bannad · Skåne · 134 inlägg

Berliner

Bannad
  9. Z

zebster

Medlem
    Tackar! Jag har försökt uppskatta lite kostnader/åtgång av material och tänkte höra om ni tror jag är helt ute och cyklar med mina beräkningar.

Snedtaket är ca 6,4m x 13m.

En isover skiva har måtten 1160x560mm

Antal skivor på höjden = 6,4m / 0,56 = 11,5 skivor

Antal skivor på bredden = 13 / 1,16 = 11,2, troligtvis 11 st om man räknar mellanrummen mellan takstolarna.

Antal skivor för ett lager på en snedvägg/tak = 11,5 x 11 = 126,5st

Kollade snabbt upp lite priser från Beijers hemsida.

195 mm tjock skiva och 3,25kvm kostar 355 kr, vilket borde vara 5st skivor, dvs 71kr/st

145 mm tjock skiva och 3,9kvm kostar 269kr, vilket borde vara 6st skivor, dvs 45kr/st.

Total kostnad för isolering av snedtak = 2snedtak x 126,5st skivor x 71kr + 2snedtak x 126,5st skivor x 45kr = 29348kr

Dvs total isoleringstjocklek för snedtak = 340mm

Kändes som ganska mycket pengar med tanke på att gavlar, plast m.m tillkommer. Vad tror ni, kan det stämma?

Tacksam för input.

Mvh,
    Anders

10. F
    Medlem · Västra Götaland · 1 063 inlägg

Forbo

Medlem
    Kan säkert stämma, dock såg jag att Beijer hade kampanjpris på 145orna, så du landar på ca 27000..
    Lite smidigare att räkna på kvadratmeter..du har 160m2 ungefär, nästan samtliga bygghandlare har kvadratmeterpriser uppgivna så du lätt kan jämföra...det är som att handla köttfärs;-)

Med det sagt kan du köpa samma mängd isolering på Byggmax för ca 22 000kr...Bauhaus/Hornbach har samma prisläge. Du kan ju göra rätt mycket med de 10 000 extra.. Och vill du tvunget ha just isover så föreslår jag att du shoppar runt lite. Beijer är dyrast på nästan allt om du inte har företagskonto.

/Prisjägaren:)

11. H
    Medlem · Västernorrland · 705 inlägg

hakaner

Medlem
    De gånger jag har begärt offerter så har Beijer varit billigare än Byggmax...
    -Prova att begära offert!
    (Jag är vanlig privatperson)

12. F
    Medlem · Västra Götaland · 1 063 inlägg

Forbo

Medlem
    Offert är ju alltid bra att ta in. Beror tydligen våldsamt mycket på var i landet/vilket ställe du begär offerten ifrån..och givetvis mängden osv. Lägsta "officiella" pris ger ju en måttstock åt offerter åtminstonde

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.