Hej, Har läst här på forumet ett tag och öppnar nu min första tråd. Funderar på att renovera taket till sommaren på vårt hus och då passa på med utanpåliggande isolering. Det är några saker som jag skulle behöva hjälp med att få förklarade då jag inte har hittat någon bra info om det i tidigare trådar.

1. Mikroporös duk. Hur går fuktvandringen om cellplasten ligger dikt an mot dukens utsida? Kondenserar fukten på cellplasten och rinner ner i eventuell springa mellan duk och cellplast?

2. Takkupa. Vad måste man tänka på här för att det inte ska bli fånigt utseende?

3. Skorsten. Måste denna förlängas för att hålla godkänd höjd över nock mm?

Tacksam för alla referenser, länkar mm!

1.
100mm cellplast (EPS) är lika genomsläpplig för fukt som
25mm furupanel, alltså samma ånggenomgångsmotstånd.
Furu: 7 till 125 & EPS: 71 till 111 (Plastfolie 0,2mm: >2000) [10^3 s/m]
Alltså inga problem med kondensering under cellplasten,
om du inte har extremt stor fukttransport eller väldigt tjock
isolering under råsponten.

1.
Däremot om du får in vatten under yttertaket (plåt /tegel) så borde detta kunna leta sig ner i springorna mellan cellplasten och rinna mellan cellplasten och den microporösa duken, därför bör man öppna upp en spalt längs takfoten så att detta vatten kan dräneras ut (precis som Thermisol beskriver i sin anvisning)
Cellplast krymper & sväller med luftfuktigheten, och kommer därmed alltid att röra sig (levande material) och du får alltid glipor under de torrare månaderna (vintern).

Tackar för snabbt svar! Får kolla hur Thermisol beskriver sin spalt (har inte sett den tidigare).

Någon som har erfarenhet av skorstenar och kupor i de här sammanhangen?

B
ska du isolera på taket? hur menar du?

Finns det någon där ute som har byggt en sk. "klimatvind"?
Det vore intressant att höra erfarenheter & synpunkter...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.