D
Dr Frasse: På vintern är det ju gratis, jag ska ha elstyrda luftdon är tanken som släpper in uteluft efter behov. O på sommaren använder jag frikyla. (som även ska användas som luftkond i köket intillligande rum) Men det ska vara kylaggregat oxå. Som kyler en del av rummet där det ska vara draglådor som man drar ut i köket. Så det blir kylskåp där.
5 svar · 3,6k läst
sussox
sussox: Denna hamnade nog lite fel, om nån moderator kan flytta den till Isolering istället vore nog bättre?
1 svar · 3,2k läst
H
hilife: Hej, jag tänker på sikt se om jag kan isolera snedtak på övervåningen. Det finns ingen isolering idag utan det är undersidan på yttertaket, dvs råspont. Det finns inga takstolar, istället är det sk ryggåstak med längsgående stockar som bär upp taket. Jag funderar på om man behöver ha luftspalt? Gör jag den med t ex 2x2" regel så jag får spalt på c:a 4.5cm mot råsponten?
0 svar · 1,5k läst
B
Bror: [citat] "Normal" cellplast och "normal" mineralull har i stort sett samma isoleringsvärde. Det finns cellplast som har bättre isoleringsvärde än mineralull, men inte inte så bra att 100 mm isolerar bättre än 200 mm mineralull. Det finns även mineralull som isolerar bättre än cellplast.
57 svar · 16,9k läst
L
linusrby: [citat] Innebär det att jag inte ska isolera snedtaken, räcker det alltså att isolera vindsgolvet? Eller ska jag bygga vindavledare och få dit så mycket exempelvis Ekofiber det går mellan innertak och vindavledare?
3 svar · 2,2k läst
Z
zankan: Man måste skilja på saker och ting nu.... Stenull har oftast en högre densitet än glasull. Vanligtvis dvs i 99 fall av 100 skall isoleringen ta hand om inre resonanser i lådan. Då kan du ha vad som helst som gör att luften rör sig långsammare. Den skall omvandla ljudetsrörelseenergi och inget annat. Man använder en isolering med mer än 40 kg/m3 då duger vanlig glasull typ isover
3 svar · 6,6k läst
X
xilak: Tack för svaren! Kommer köra med vanliga vita eps skivor. Känns inte motiverat med xps eftersom skivorna kommer ligga i torr miljö. / Xilak
3 svar · 2,4k läst
A
Asgeirr: Jag har en fråga angående ångspärr och isolering. Min bror har en kallvind och en fast trappa ner till övervåningen. Det är ganska kallt på övervåningen i dagsläget. Hur bör man isolera väggen mellan trappan och övervåningen? Tjocklek på isoleringen? Ska man satsa på att riva den befintliga väggen och regla upp en ny eller kan man tilläggsisolera? Nu är det ju lite så att den
3 svar · 4,3k läst
E
evoline: Det blev en billig isoleringskniv från byggmax för 75kr.
4 svar · 7,9k läst
W
Wizeguy: Håller nu på att riva upp befintligt golv i ett sovrum där vi tänkt lägga in vattenburen golvvärme istället för befintligt element. Planerar att lägga 22mm golvspånskiva med urfrästa spår med värmeplåtar i.. Ovanpå det blir det "något" som får bygga max 20mm. Troligen någon form av golvskiva/gips och 6-7mm laminat på det.. alt et redigt 16mm trägolv direkt ovanpå 22mm
0 svar · 3,1k läst
C
copello2: FG, Stort tack för länk med PDFs från tillverkare av ljudisolerings lösningar! Precis vad jag letade efter - lite konkreta exempel på hur man konstruerar ett isolerande skikt mellan botten och ovanvåning. Andreas
4 svar · 8,7k läst
D
Dryas: Väggen i sig är ju ej så stor så det kan ju iaf vara värt ett försök. Något borde det hjälpa tycker man. Men ska prata med värden och se om han vill stå för materialet så kan jag göra jobbet. Jag har bott i flera olika lägenheter men denna tar ändå priset i lyhördhet!! Och då är detta hus byggt 1997!! :o Fast å andra sidan är det flera andra saker som är knepiga, så det
16 svar · 39,5k läst
MaZtoR
MaZtoR: [citat] Plasten håller ju fast isoleringen lika bra som gles. d^_^b
7 svar · 8,7k läst
D
Doo-Boop: Har funderat på den varianten men det blir en massa mickel vid foder kring dörrar etc om är extra pyssel. fick dock svar i veckan från ett företag och det går att borra hål och spruta in lös isolering med tryckluft. Jag återkommer under "isolering" när vi gör det med en utvärdering!
4 svar · 2,0k läst
G
Gladh: [citat] Ja men då måste du ju slippa min elräkning, som jag faktiskt inte tycker är orimligt hög, men så är det ju bara 17 grader på morgonen också... :blushing:
8 svar · 2,6k läst
E
evoline: Använde mig inte av nån isolering pga att det bara skulle vara för spottars skull, inte för att dämpa ljudet till grannen. Men nu när allt är klart, var jag rädd att det skulle eka ännu högre än utan det extra spotlight-taket. Så i vilket fall så är det extra taket bättre än bara betong taket. Vet annars inte hur mycket jag stör min granne, bor i nybyggt lego peab hus. Tack
2 svar · 909 läst
D
drik: Hej Vi har köpt en 1 1/2-plans villa från 1924 med tegelfasad som eftermonterades nångång på typ 60-talet. (Kallas detta för reviterat?) Innanför teglet ligger den gamla trafasaden med en luftspalt motsvarande ett "fasadlock". Vi vill nu tilläggsisolsera och undrar hur vi då ska göra... Eftersom det är tegelfasad blir det nog till att sätta isoleringen invändigt. Det är massiva
0 svar · 1,6k läst
M
marmander: Hej, Har läst en hel del angående fukt, isolering och ventilation, men har fortfarande inte kommit fram till en komplett lösning. Att det råder delade meningar gör inte saken lättare. I nuläget har jag ett garage byggt på en gammal maskinhall av trä. Väggarna är inifrån 13mm gips¨=> 21mm råspont=>120mm uniskiva=>förhydningspapp (vissa glipor finns eftersom den är lagd innanför
0 svar · 2,0k läst
G
Gladh: japp bort med plasten och ditt med vindpapp istället, snikvarianten med att göra hål i plasten kommer bara bli en dyrare historia längre fram än om du gör rätt nu från början.
3 svar · 1,5k läst
G
Gladh: Nu finns det väl cellplast som släpper igenom fukten, typ XPS plast eller vad det heter, så om man lägger det direkt på plattan och sedan har typ klinkergolv (som också andas) så bör du inte få några problem med fukten. Fast jag föredrar en platonmatta med ventilation till, det skall jag själv lägga i min tvättstuga, men då kommer jag ju också fått ett tättskikt som gör att
10 svar · 20,3k läst
G
Gladh: Det är inte speciellt lätt, men med hjälp av silicon som man kletar på stödbenet och sedan så klämmer du fast plastbiten som sitter där med någon trälist så kommer det bli tätt och bra, men helt hundra blir det nog aldrig. Ett annat alternativ är att ta bort stödbenet sätta upp plasten och sedan sätta tillbaka stödbenet. Om man gör ett i taget så bör det fungerar utan att man
2 svar · 2,0k läst
L
lizaj: Vi använde vanlig masonite. Isoleringen är cellulosafiber i skivor. Vad vi hörde och läste skulle det vara vanlig masonite för att inte bli för tätt. Det ska vara tätare på insidan än utsidan för att fuktvandringen ska gå åt rätt håll.
14 svar · 10,3k läst
FG
FG: [citat] Det är våningsskiljande lägenhetsbjälklag i en nybyggnation. Det finns flera konstruktionsexempel på den sidan, varav några är över en halvmeter tjocka. Med andra ord är det svårt att bygga något liknande i äldre trähus. http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=5408 Hur hade du gjort för att förbättra luftljudisoleringen i ett befintligt bjälklag utan att
24 svar · 34,7k läst
E
Egon84: Är värmekostnaden ett problem? Är den inte det så ser jag ingen anledning att isolera.
1 svar · 1,4k läst
B
Bror: Jag kan inte se att cellplasten skulle utgöra någon kondensrisk. Cellplast är inte kondenstät, är det dessutom bara 1,5 cm så har den nästan ingen betydelse ur någon synpunkt. Däremot så har väggen en dålig isolering och tretex invändigt är kanske inte så roligt.
3 svar · 1,4k läst
B
Bror: Beror väl delvis på hur källaren används. Är det rum som används som förråd, pannrum, tvättstuga o.dyl. är det knappast motiverat med mer än 10 cm. Är det däremot typ sovrum så är läget ett annat, då är det väl motiverat med en tjockare isolering.
1 svar · 2,6k läst
S
simon_isacsson: Det låter inte alls som att du kommer problem med detta.
15 svar · 7,2k läst
apotekarnes
apotekarnes: Det drar alltså upp mellan syllen och pappen som är uppvikt mot den. Jag har haft samma problem och liknande konstruktion i mitt vardagsrum. Jag antar att det är vid infästningen av åsarna som det blåser upp mest. Jag löste problemet med att bygga ut huset åt båda hållen samt gjuta en platta i vardagsrummet och täta i (före detta) knutarna med fogskum. Om du tycker att det låter som
1 svar · 4,1k läst
apotekarnes
apotekarnes: Håller med föregående talare. Det är ingen mening att täta väggarna om de inte blir täta överallt. Dessutom sitter det väl knappast nån ångspärr i ett hus från -38 såvida det inte är renoverat, vilket man i så fall borde kunna se i spår av.
2 svar · 2,3k läst
·
apotekarnes
apotekarnes: Regeln du tänker spika sponten i behöver inte alls vara tjock. Det är vanligt att spika takpanel mot en en-tum glespanel, t.ex. för att kunna dra el vid renoveringar där man inte vill göra åverkan på det som är bakom. Om du sätter upp 21mm reglar mot bjälkarna hyggligt tätt är det nog lugnt. Vill du bygga inåt så lite som möjligt kan du ju alltid fälla in bitar av 45*45 mellan
3 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.