Ännu en isoleringsfråga ..

Har börjar titta på sprutisolera vinden. Huset är från 1920-talet har brutet tak och är isolerat med 10cm sågspån och 10cm glasfiber.

Min tanke var att ta bort isolering och spån och lägga någon form av Cellulosafiber som jag förstår är detta den enda isolering som bör användas när man inte har någon ångspärr...mycket finnes att läsa under detta ämne så därför klargör jag att Ja vi eldar i två kakelugnar hela vintern.

Jag ska tillägga att vi har haft fuktproblem (svartmögel) men att detta är avhjälpt med installation av nock-ventilation.

Så nu till mina frågor,

1. Ska jag isolera bjälklaget enligt ovan eller ska jag isolera mot taket inifrån mellan takstolarna? Finns det kanske en risk med att innesluta ytan?

2. Enligt en av hantverkarna finns det ingen ventilation av nederdelen på själva brytningen (takfotsventilation?) och därför behöver man inte någon ventilations spalt mot yttertaket vid isolerings sprutningen.

Har skickat offertförfrågan till återförsäljare av Ekofiber, Warmcel och hermofloc

Det är ju bra mycket enklare och billigare att bara isolera bjälklaget. Spånet kan vara kvar, men ta bort gullfibern. Lägg gärna in någon papp under spånet för att hindra luftrörelser. Ventilera vinden ordentligt för att inte få fuktproblem. Om du ändå vill isolera snedtaket måste du fixa luftspalt mellan isoleringen och yttertaket (råsponten). Det finns ventiler att sätta in vid nocken om du inte kommer ut vid takfoten. Man skall aldrig låta isoeringen gå direkt mot yttertaket.

håller med föregående. ta bort glasullen och lägg till 30 cm cellulosa.
förutom warmcell och Ekofiber så finns även Ekovilla(FIN) att till gå.
kolla deras sida och återförsäljare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.