Isolering
Skånepåg: Hej! När vi hade en rörmokare här för att sätta upp nya radiatorör satta han fast rören längs med väggen med dubbelhållare i plast. Denna hållarens skruv går nu alltså genom spånskivan och sen genom den åldringsbeständiga plasten på baksidan av spånskivan. Spelar dessa många men små hål någon roll? Mvh Mats
JanneL: Jag skulle nog välja att plocka bort den gamla isoleringen om den är tillplattad. Dess isolerande egenskaper går då förlorad och det känns som det är bättre att fylla på med ny isolering, ex.vis lösull.
Snickar'n: Hej, Är ny i forumet och skulle bli glad för lite tips när det gäller isolering. Vi renoverar ett 20-tals hus och byter fasad. Nu när det är så otroligt kallt märker man tydligt var köldbryggorna finns ;). Fasaden består utifrån av: Boendedel Ny utvändig klädsel 180x25mm bottenbrädor +50x25mm lock, ny vindpapp, 80 mm liggande plankstomme drevad med lin, insidan 22 mm stående
cheetah1: Hej! Ska man behandla kattvindar som en kallvind och isolera mot innerväggen eller som en varmvind och isolera mot yttertaket? Funderar även på konceptet klimatvind, att isolera lite grann mot innerväggen och lägga en 10 cm cellplastskiva på utsidan av yttertaket när vi byter tak, troligen till sommaren eller nästa år igen. Övervåningen ska i samband med detta renoveras fullständigt
Bengt Lundberg: Vintern rusar in i sonens hyrda lokal och sköna sedlar rusar ur sparkontot raka spåret till kontot hos Vattenfall m. fl. Målet är att minska värmeförlusterna genom att isolera plåtdörrarna på ett bra sätt. IDAG : Plåt --- Cellplast ca 3 cm --- plåt.. Två dörrar som är 2 m breda och 3 m höga. Garageinfart. Plåten hämtar kyla från utsidan och transporterar med lätthet frostminus
v-g: Inte fogskum iaf. Peta isär skivorna och i med en av samma tjocklek fast en mindre bit lagom stor för att fylla glipan.
bsamue: Jag gör ett nytt försök att sparka igång denna tråd...
zankan: Luftspalten har i huvidsak 2 funktioner. 1) Den nya uppreglingen har inte dikt montage mot bjälklaget vilket hjälper mot stegljud och flanktransmissioner 2) Avstånd mellan massor i detta fallet mellan skivlager och skivlagrernas vikt bestämmer egenfrekvensen i konstruktionen. En hög massa och en längre avstånd är bättre.
Anonymiserad 94076: Åhh, vilka bra tips. Skall kika på priser och jämföra. Det rör sig väl om ca 12kvm som jag behöver isolera golvet på.
savio: Väcker liv i en gammal tråd men det problem som jag hela tiden har skjutit framför mig. Nu är dock köket renoverat så nu måste jag fixa detta. Det är fortfarande ett hål ut (se bilder i post 1). Nu har jag bestämt mig för att ha någon form av ventil så att man kan reglera flödet, jag vill alltså inte enbart mura igen det. Vilken lösning är bäst? enkelt och smidigt underlättar
Yrrol: jajo, sant, nu när första skivan är loss bör de väl gå lättare med den andre.. teno tät, tenofilm... kanske bara plasten som heter så... vad ska man ha för isolering till väggar, finns det bara en sort folk använder eller är det ett dussin olika osv?
markus L: om man använder vindväv tex bison väv så fungerar väven som en gore-texjacka alltså det finns fukt i isoleringen när man monterar den och sen när man sätter upp väven så stänger man inne fukten för väven fungera så att den andas ut men inte in alltså idealisk vindväv eftersom den släpper ut fukten men hindrar fukt och vind från att komma in.
Strip: Jag har rivit ur en del av mitt minst sagt komplexa (enplans) trähus nu. Torpargrund och timmer från 1800-nånting i öster, krypgrundsbygge á la 1979 i väster, gjuten platta från 70-talet i söder och ett 50-talsbygge med en liten (ouppvärmd) källare, i norr. Liten tråkig överraskning fick jag när jag upptäckte att isoleringen i 50-talsbygget består av hela 25 millimeter
Raskus: Tror jag hittade svaret själv i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/isolering/104709-fukt-mellan-isolering-och-vindvaev.html
olahakan: Bra synpunkter, precis vad jag är ute efter. Eftersom källaren har fyra rum och ett av dem saknar vatten eller annat som är känsligt för låga temperaturer så börjar jag nog med ett prov där för att få lite bättre koll på vad som är "barn respektive badvatten". /Ola
joflopp: Ju mer du får bort desto bättre. Går snabbt att få bort spånen med dammsugare.
zombieboy: Bifogar bilder som visar hur radiatorrören går direkt ut i krypgrunden! q(;^;)p Bilden till vänster är undertaket på källaren (som är 18 grader) Högra bildens svarta partier är undersidan på tillbyggnadens krypgrund (som jag uppskattar till +- 0 grader). Det är lite svårt att avgöra hur mycket isolering som ligger i golvet men det är i alla fall ordentligt dragit runt öppningen
Bo.Siltberg: Det där med klossar: Du behöver ju inte massiva reglar för att bygga ut 90mm, utan du kan sätta klossar som du sedan spikar hellängds 45'or på.
Urban F: Hej Jag håller på att renovera ett nyligen inköpt hus där det finns en del byggmissar. Huset är en gammal skola där golvet på första våningen är uppbyggt, detta för att fönsterna ska hamna i korrekt höjd iförhållandet till golvet. Detta innebär att innegolvet ligger ca 40 cm ovanför "orginalgolvet". Nu ligger det lös isolering utlagd på det gamla innegolvet vilket resulterat i
zombieboy: Hej Satte in ny innervägg i källaren förra året , vilket fungerar bra. Dock ser jag på en ventilations kommer det vatten-kondens på när det är -10 grader ute. Finns det någon risk med att sätt in en kallrasventil/spärr i källaren? Typ att det blir fuktigare/ torrare i byggnaden? Det finns vattenburen golvvärme i källargolvet sedan 1 år.
sa7ato: Har ett kallgarage med stampat jordgolv invändigt med betongväggar och eternit-tak. Har i dagarna grävt ur garaget och planat till efter lasern och lagt 50mm cellplast i botten samt armeringsmatta så det ska gjutas 120mm betongplatta så fort det blir plusgrader igen. Men väggarna är som sagt 150mm betongsuggor som inte isolerar något vidare, tänkte isolera med 30mm cellplast men frågan
nino: Hur mycket var det isolerat med förut? En kompis fick rådet att inte isolera mer än 45mm på insidan av sitt stenhus
Thoomas: Tack för svaren!d^_^b Jag har en massa cellplast liggande och mitt ladprojekt är av typen "man tager vad man haver", därav materialval.
tobiias: Vet inte om dom har något särskilt emot just stenull, men jag har hört och läst att dom dras till glasull. Antar att stenull skulle vara bättre då.
kjell a: också en variant värd att pröva. fördelen är väl att man inte behöver ta ner murarsnöret utan kan låta det vara kvar under takskivorna. skruvning av list med skruvdragare går dock fort och om man har 4 m långa lister så sitter de hjälpligt fast redan när första skruven satts på mitten.
Bror: Kan inte se att det skulle vara något problem med att cellplasten är kvar i väggen, den är inte kondenstät, dessutom finns det springor mellan reglar och cellplas.