10 346 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Isolera maskinhall
Har en maskinhall i plåtkonstruktion på ca 200km2 som ska isoleras innifrån. någon som har några tips på dimensioner, isoleringsmaterial etc?
Det blir väll att vindduk, reglar, isolering , plast, osb sen gipps?
hallen har ett vinkeltak och vill bevara höjden så högt som möjligt.
kan lösull vara ett alternativ?
Hur ska vindduken fästas?
regeldimension?
Tacksam för alla tipps. kan inte mycket om bygge. Snickare från öst som ska utföra men litar inte riktigt på deras rekomendationer.
Mvh Erik
Det blir väll att vindduk, reglar, isolering , plast, osb sen gipps?
hallen har ett vinkeltak och vill bevara höjden så högt som möjligt.
kan lösull vara ett alternativ?
Hur ska vindduken fästas?
regeldimension?
Tacksam för alla tipps. kan inte mycket om bygge. Snickare från öst som ska utföra men litar inte riktigt på deras rekomendationer.
Mvh Erik
Har ungefär samma tankegångar dom du i en maskinhall/loge. Dock ingen som vet nåt om det heller
http://www.byggahus.se/forum/isolering/133437-isolera-foerrad-i-loge.html
http://www.byggahus.se/forum/isolering/133437-isolera-foerrad-i-loge.html
Stålhallar är relativt känsliga konstruktioner. Om inte annars, så är ju detta tydligt av antalet snöknäckta tak på senare tid.
Du måste börja med att ta reda på om taket verkligen klarar av att bära den extra vikten av reglar, isolering, gips etc.
Därefter är det infästningar av sekundärerna (reglarna) som är nästa fråga. Det är inte säkert att det kan tas hål, skruvas och fästas hur som helst i stålstommen. Beror helt och hållet på vilken typ det är.
När detta är löst så är det då bara att sätta upp din vindväv, isolering och gips. Eller något annat isoleringsystem.
Du måste börja med att ta reda på om taket verkligen klarar av att bära den extra vikten av reglar, isolering, gips etc.
Därefter är det infästningar av sekundärerna (reglarna) som är nästa fråga. Det är inte säkert att det kan tas hål, skruvas och fästas hur som helst i stålstommen. Beror helt och hållet på vilken typ det är.
När detta är löst så är det då bara att sätta upp din vindväv, isolering och gips. Eller något annat isoleringsystem.
om du vill bevara höjden så är mitt bästa tips att du använder sprayfiber. har sett några lagerhallar i danmark som är isolerade så.
en maskinhall behöver väl inte vara fullvärdesisolerad?
med sprayfiber kan du avgöra tjocklek efter behag.
kolla upp med någon lösullsinstallatör i din närhet för konsultering.
en maskinhall behöver väl inte vara fullvärdesisolerad?
med sprayfiber kan du avgöra tjocklek efter behag.
kolla upp med någon lösullsinstallatör i din närhet för konsultering.
Vet inte hur man ska konstruera riktigt. Men kan bara varna för att det väldigt lätt blir problem med kondens och fukt i isolerade plåthallar som värms upp. Har precis rivit insidan av en hall där man kunde bada uppepå plasten i taket. Har sett samma problem i flera isolerade plåthallar.
Så var riktigt säker på att det blir rätt annars blir det riktigt trist i slutänden.
Skulle nog ta in någon kunnig på området för en konsultation och inte förlita mig på vad folk tror i ett forum som inte har en aning om hur din hall ser ut.
Så var riktigt säker på att det blir rätt annars blir det riktigt trist i slutänden.
Skulle nog ta in någon kunnig på området för en konsultation och inte förlita mig på vad folk tror i ett forum som inte har en aning om hur din hall ser ut.
tack för bra svar..
Har låtit en firma som håller på ihuvudsak med resning av plåtkonstruktioner kolla på det och väntar på besked från honom. Det lät på hans spekuleringar att dom brukar plasta allt innifrån först, sen pendlar dom ut en väl tilltagen luftspalt och bygger innervägg fäst i dom. därefter ekofiber. Taket sa han inte var att oroa sig för då det var dom billigare maskinhallarna som dykt upp 2000 tal som var i risksonen min är väll tidigt 90 tal och enligt honnom mycket väl konstruerad. mycket av konstuktionen består av riktigt feta H balkar.
Har låtit en firma som håller på ihuvudsak med resning av plåtkonstruktioner kolla på det och väntar på besked från honom. Det lät på hans spekuleringar att dom brukar plasta allt innifrån först, sen pendlar dom ut en väl tilltagen luftspalt och bygger innervägg fäst i dom. därefter ekofiber. Taket sa han inte var att oroa sig för då det var dom billigare maskinhallarna som dykt upp 2000 tal som var i risksonen min är väll tidigt 90 tal och enligt honnom mycket väl konstruerad. mycket av konstuktionen består av riktigt feta H balkar.
Sprayfiber.. låter jäkligt intressant. om det är vad jag tänker på..
är det det som är som en isolerfiber blandad med nått bindemedel så att det blir som en isolerings matta utan skarvar?
vem håller på med sånt? var kan man få reda på mer om det. har det nått annat namn?
är det det som är som en isolerfiber blandad med nått bindemedel så att det blir som en isolerings matta utan skarvar?
vem håller på med sånt? var kan man få reda på mer om det. har det nått annat namn?
Som jag har förstått det är sån sprayfiber / wet fiber isolering endast ett kondeskskydd och lite värmeisolering. med tanke på att det läggs ett 20mm tjockt lager så kan det knappast räcka som värme isolering?
bra alternativ till vindduk/papp ?
bra alternativ till vindduk/papp ?
Klicka här för att svara