20 585 läst ·
17 svar
21k läst
17 svar
Isolera vinden, lösull - men hur mycket?
I vårt hus räcker frånluftsventilerna genom murstocken för att skapa detta undertryck.Västerhaninge 17 skrev:
Även om vi inte eldar varje dag så har vi alltid undertryck vilket märks på att det alltid strömmar in luft genom spaltventilerna i sovrummen.
Produkter som diskuteras: "spaltventilerna"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Även om det strömmar luft i ventilerna behöver det ej vara undertryck i huset ,tror nog det är genomströmning i detta fall.Gabbe1 skrev:
det framgår inte vilken konstruktion din byggnad har eller hur stor yta vinden har.
att isolera med 30cm papperscellulosa räcker även i mitt tycke , men ej vad gäller fullvärdesisolering.
har du isolerade snedtak med luftning bör du förlänga luftningen med masonite (alternativt kartong) med samma luftspallt som förut så att den hamnar ovanför isoleringen.
mitt tips till dig är att du kollar upp vad din installatör använder för material och gå in på hemsidan och läs om materialet. där står oftast vad som behövs göras innan utförandet.
att isolera med 30cm papperscellulosa räcker även i mitt tycke , men ej vad gäller fullvärdesisolering.
har du isolerade snedtak med luftning bör du förlänga luftningen med masonite (alternativt kartong) med samma luftspallt som förut så att den hamnar ovanför isoleringen.
mitt tips till dig är att du kollar upp vad din installatör använder för material och gå in på hemsidan och läs om materialet. där står oftast vad som behövs göras innan utförandet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden