Kan någon rekommendera brandfast isolering av hög kvalitet (inte någon halvmesig variant som "fördröjer eldspridningen i huset med några minuter", utan rejäla doningar, typ riktig stenull) som levereras som ihoprullade remsor ca 10-15 cm breda och 2-3 cm tjocka?

Ändamålet är drevning mellan lättbetongväggblock (alltså i skarvarna mellan betongblocken) i ett prefab-hus.

Har kollat på några lågpriskedjor men det verkar vara lite sisådär med utbudet där. Bauhaus sortiment ligger t ex inte ens i närheten av vad jag söker.

Förslag emottages tacksamt!

Vad jag kan se har inte Paroc så breda remsor i sitt produktsortiment. Bredaste verkar vara 90 mm och 20 mm tjocklek eller 80 mm bred och 22 mm tjock.

Tack för tipset om Paroc.

Har just tittat lite på Parocs hemsida www.paroc.se och följande klickande;

/ Byggisolering
/ Produkter
/ Allmän byggisolering
/ Tätningsprodukter
/ Paroc FPY 1

Denna produkt är tydligen remsor av stenull, alltså i princip vad jag behöver. Men de mått som anges är 70x900 mm och tjocklek 30 mm. Finns liknande produkter på annan plats som du refererar till? Väljer hellre stenull än glasull.

Kikade på den med men eftersom den var ännu smalare än de andra exemplen jag tog upp hoppade jag över den.

Hej

Såg inte riktigt framför mig vad du skulle göra, vilken brandklass är det du vill uppnå?

Här kommer iaf ett förslag...

FS Blanket D-24B har i stort de mått du efterlyser. Den isoleringen tillsammans med tätmassa FSS 3000 alternativt FSS 400 ger (rätt monterat) klass EI60 i vägg eller bjälklag. Samtliga produkter kommer från Essve FireSeal

mvh Wasa

C
Riktig glasull från isover och stenull från paroc har väl samma brandklass vad jag vet? Brandklass A1 -> Obrännbart, om jag inte minns fel.

cheetah1 skrev:
Riktig glasull från isover och stenull från paroc har väl samma brandklass vad jag vet? Brandklass A1 -> Obrännbart, om jag inte minns fel.
Det stämmer att A1 står för att "materialet" är obrännbart. Kan dock vara viktigt att kolla så "funktionen" är typgodkänd. För en fullgod brandtätning krävs både E (Röktäthet) och I (Isolerande förmåga). Ett material som är obrännbart kanske släpper igenom heta rökgaser, så kallad strömning, som i sin tur antänder brännbart material på andra sidan väggen / bjälklaget

Mvh Wasa

Tack det var bra info.

Jag (lekman) har dock för mig, att stenull är snäppet vassare än glasull, men det kanske är fel?

Själva röktätheten är jag inte så oroad för egentligen, eftersom de lodräta skarvarna mellan dessa väggblock av prefab-betong kommer att nätas och gipsputsas. I nederkant är väggblocken redan undergjutna, och i överkant tror jag att undertaket (gipsskivor) stoppar den värsta rökutvecklingen.

Sen ska väl ett vanligt bostadshus eller enskilda rum egentligen inte göras 100% röktäta (=lufttäta); det är väl bra med lite naturlig cirkulation även om man har ett särskilt ventilationssystem i huset.

Det var som sagt bara det, att jag trodde att stenull stoppade brandutvecklingen bättre. Allt brinner ju, bara temperaturen är tillräckligt hög. Släng stenull på solen, så brinner stenullen upp också. Min ursprungliga fråga var främst för att jag antog att stenull stoppar bättre än glasull, även om byggbranschen (som ju vill sälja så mycket som möjligt till ett pris som folk har råd med, d v s glasullspris) klassar båda som "A1".

Hej

Det känns som du tar i lite mycket här nu. Eller så jar jag missuppfattat hela grejen. Är syftet att hindra brandspridning genom mellanväggar eller vill du ha en yttervägg som står emot brand bra. Om det är det senare alternativet så ser jag ingen anledning att jaga särskild isolering eftersom skarvarna ändå kommer att putsas.

Om du verkligen vill skydda ditt hus så får du dela in det i brandceller. Då kan du fördröja brandspridningen med upp till 120 minuter beroende på vad huset är byggt av. Men då gäller det även att bärigheten i till exempel bjälklagen håller samma klass. Detta är kostsamma ingrepp som även kräver dyra dörrar osv.

Lägg energin på ett bra förebyggande brandskydd istället. Det är billigare och ger mer tillbaka.

Mvh Wasa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.