O
Ottman: Om det är en panna under 60Kw så räcker det väl med en EI30 dörr.
4 svar · 4,4k läst
P
petemimo: En kompis sprutade med PUR. Bor på skutan sedan ca 10 år. Verkar väl funka. Men det är ju hela tiden nojjigt. För om det finns minsta lilla ficka av luft riskerar man ju rost till slut. Armallex har han runt sk. fönsterventiler. Han ångrar dock att han fyllde botten som han gjorde. För det gör att han aldrig ser varifrån ev. vatten kommer. Knappt att det kommer. En annan skutboende har
3 svar · 1,2k läst
Alpha
Alpha: Vad du/ni än bestämmer dig/er för att göra så satsa på dreva om mellan timmer + knutar med lindrev, otjärat inne, tjärat ute om du börjar där. Satsar du på insidan bara så komplettera med en vindduk/papp mot timmret efter drevning så lär det inte blåsa igenom ev. tilläggsisolering. Kan bara tipsa om organisk isolering typ vital,lin,ekofiber. Gjorde faktist precis som du har gjort,
6 svar · 5,7k läst
W
Warlock: Tjenare! Renovering på gång! Nuläge: Trägolvet i vardagsrummet är väldigt nött och superkallt! Det drar MYCKET kallt!Golvet sitter i ett timrat hus från början på 1900. Stenfot och krypgrund utan möjlighet att krypa in och inspektera. Mest troligt är det väl spån som satt sig. (Var kommer blåsten ifrån?) Lösning: Riva upp golvet, ta ett hål i trossbotten för att kolla lite
0 svar · 1,0k läst
G
gnilrub: Ska lösullsisolera snedtaket ända upp till nock och funderar lite på vilket det bästa sättet är. Det vanliga brukar väl vara att man salar på takstolarna till önskad tjocklek och sen plastar och spikar glespanel. En annan metod är att plasta direkt på takstolarna som ger mig 31 cm lösull för att sen spika 45mm reglar vinkelrätt mot takstolarna och isolera mellan dem med vanliga
0 svar · 1,3k läst
B
Bjoern: Ju mer material ju mer isolerande. Vill du ha bort steg o lådljud ska du fylla Blaget med isol. Du kan ta spill eller köra en 5a, det räcker. Ska du ha mega tyst så fyll hela kittet. det är ju inte generellt toppen av lådan som ger akustik, det är ju lådan och utrymmet i sig. Tänk dig Blaget som en trumma. Spelar ingen roll om du sätter ett fetare skinn på trumman. Det blir ändå
1 svar · 1,1k läst
K
Kalle_h: Extruderad cellplast har runt 350% högre u-värde än vanlig cellplast, används i kylindustrin och liknande ställen med extrema krav, men det blir duktigt dyrt att använda, och så måste du få det tätt hela vägen, en köldbrygga så är ju den vinsten borta...
7 svar · 4,8k läst
·
magnusrx7
magnusrx7: Ska göra liknande på mitt. Intresserad av mer svar på frågan.:) // magnus
2 svar · 14,7k läst
·
F
fredand44: Tusen tack för svaret! Mvh Fredrik
23 svar · 10,6k läst
·
E
Edvin77: Jag kommer ändå inte isolera hela grunden på källaren som är på 84m2 så då känns det som att det är bättre att isolera så lite som möjligt för fuktstigningen ska komma ut över större ytor. När jag har grävt efter stamröret har jag kommit ner runt 50 cm under golvytan och där är det fortfarnade kruttorrt så jag tror inte jag kommer få några fuktproblem. Jag gör nog som jag
6 svar · 1,8k läst
H
håltagaren: Jag hittade ett intressant för slag på en träfiberisolering som heter Thermocell mer info på www.multisol.se
5 svar · 1,6k läst
H
håltagaren: Jag hittade på en annan tråd ett intressant tips på en träfiber isolering som heter Thermocell. Som ska fungera tillsammans med sågspån. Mer info på www multisol.se.
9 svar · 5,5k läst
A
AlbinG: Hej Peder, jag hade ungefär liknande förutsättningar som du nämner. Efter diverse efterforskningar så sprutade jag in ekofiber på vinden. Däremot så lät jag den gamla "isoleringen" ligga kvar (mest av lathet och att jag inte hade för avsikt att nyttja vinden till något). För att undvika fuktproblem så vidtog jag tre åtgärder. För det första så satte jag en fuktspärr i alla
1 svar · 4,7k läst
A
Ackemini: Hej. Jag har ett hus byggt på 30 talet med en grund som består av stora stenblock. Skulle vilja isolera mot ytterväggarna och på så sätt stänga ute lite kyla. Tänkte göra en ram av reglar och ställa mot stenblocken och på så sätt kunna få till nån slags vägg som det går att gipsa på. Frågan är hur man gör här, kanske en dum sådan men vet man inte kan man ju ställa frågan
0 svar · 1,2k läst
V
Vandraren: Jag hade tänkt bygga in trappan på huset till en farstu. Mitt problem är hur jag ska isolera golvet. Det befintliga golvet är av ca 15cm betong med ca 50cm luft under. Golvet inne i hallen och det blivande golvet ligger i nivå med varandra. Jag vill därför inte bygga speciellt mycket uppåt, finns det någon bra lösning på detta problem?
0 svar · 2,1k läst
apotekarnes
apotekarnes: Gustavsson: Tänker du ändå ta upp golven finns det inget som hindrar dig från att lägga i vattenburen eller elburen golvvärme i samband med det (om du nu gillar varma golv). Vill du slippa problem i grunden är gjutning ett alternativ. Du isolerar mot mark, fyller med makadam och gjuter en platta på det. Då slipper du fukt och mögel i grunden.
25 svar · 10,0k läst
G
gaia: 4/ städa bort skjorta och skor :), lägg på mycket generöst och var beredd att ta bort en del om du får problem med rimfrost/mögel på undertaket. Eller lägg på 10-15cm och vänta en vinter innan du lastar på mer gaia
3 svar · 2,3k läst
Manberg
Manberg: Köpte av dom här :http://www.multisoltrafiber.se/ Nu vet jag även vad det är som gäller. Det är en jäkligt vass kniv utan "vågor" Sedan får man slipa den ofta. Men jag körde med en fogsvans, och tydligen funderar dom på multisol på att ta fram en fogsvans fast med tänderna bortslipade, så har du tid så testa det.
2 svar · 1,6k läst
B
BigGitt: Ingen plast. Den kan skapa problem. I nya täta hus, kan man använda plasten. Det är valet av isoleringen som avgör. I ditt fall, har du ett stomme i trä. Och det bästa är att låta det andas. Sen är det upp till dig hur mycket och på vilket sätt du isolerar.
35 svar · 65,1k läst
C
crille1: Skadar ju dock inte att svara. Om 10 år är inte mitt svar så "efter" i förhållande till trådskaparens inlägg.
5 svar · 10,3k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Var det firman som saboterade ångspärren? Vad är det för isolering? Mineral- och glasull har ju rätt svårt att släppa ur sig fukt, så det är inte omöjligt att ni får byta ut en del isolering.
2 svar · 1,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag läste just nu på ett ställe att svamp och mikrobakteriell påväxt startar vid rH 75%. Jag tyckte själv det lät lite hårt, då det vissa årstider är svårt att få under 80% inomhus om man inte har någon luftavfuktning ... Men det är kanske så, för jag drar mig till minnes att 85% rH är gränsen för att limma mattor på betonggolv, så jag har säkert blandat ihop
10 svar · 4,5k läst
S
storkarp: Jag har nu dålig (10 cm torv) eller ingen isolering i golvet mot krypgrund. Energiförbrukningen inte jättehög men vill få ner den och framförallt så är golven iskalla på vintern. Nu funderade jag på att isolera underifrån med 80-120 mm cellplast. Genom att denna isolering kommer att spikas under golvbjälkarna bör dessa hamna i ett relativt varmt område och därmed skyddas från fukt
0 svar · 1,5k läst
D
dell4: hej I en timmer stuga jag grejar lite i så ligger det glasfiber ca 120mm och sedan en stenullsmatta som kanske en gång i tiden kanske var 100 mm men idag är ca 50mm Vi har varit uppe på vinden och grejat en del o isoleringen smular sönder sig ganska mycket. Det finns ingen past i undertaket bara en gammal papp. Uanpå huset ser man att det är gjort för luftning mellan takstolar men uppe
0 svar · 965 läst
nino
nino: Jag har för mig att det finns SP godkännanden både med och utan luftspalt
5 svar · 8,3k läst
nino
nino: Jag satte upp platonmatta på väggen, som gick ner på golvet och ställde regeln på den
1 svar · 3,1k läst
P
para: En annan fråga i samma konstruktion. Hur fäster man 95:an mot plankväggen? Skråspikning? Vinkebeslag med ankarspik? Eller nått annat sätt, vill ju inte att den ska rasa ner...
2 svar · 1,3k läst
V
vanjis: Det är det jag inte riktigt vet. Jag tror isoleringen läggs på vinden, inte i yttertaket. Men vinden blir ju mindre så då får det plats mindre isolering. Är det något som påverkar?
2 svar · 2,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Så om jag fattat allt rätt så är det i efterhand byggt ett pannrum mot husets yttervägg (utanför sovrummet). Är de skivor du tagit ner i pannrummet gips? Borde vara det för att pannrummet ska väl vara en egen brandcell. Men då tycker jag att du försöker återställa allt så likt som det varit innan hålen gjordes. Dvs ta lite tussar av isolering och packa in i hålet inne i
12 svar · 3,7k läst
J
JED: Hej Min sambo hyr en lokal i bottenvåningen (markplan) på ett hyreshus. Nu är det så att det hörs en hel del från lägenheten ovanför. Taket i hennes lokal är ett sådant tak som består av fyrkantiga plattor som är placerade i en hängande stålställning typiskt kontortak. Mellanrummet mellan detta tak och "riktiga" taket är runt 3 dm. Jag fick en idé om att stoppa in isolering
0 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.