11 933 läst ·
29 svar
12k läst
29 svar
Ljudisolera yttervägg
lite bastanare skiva som antingen regler upp för och isoler och sedan denna på eller bara västkustskiva på och sedan spikregel och panel
http://www.isover.se/tilläggsisoler...isolera+yttervägg+ett+lager+med+fasadskiva+32
http://www.isover.se/tilläggsisoler...ch+golv/isolera+yttervägg+utifrån+-+två+lager
http://www.isover.se/tilläggsisoler...ch+golv/isolera+yttervägg+utifrån+-+två+lager
http://www.isover.se/tilläggsisoler...isolera+yttervägg+ett+lager+med+fasadskiva+32
http://www.isover.se/tilläggsisoler...ch+golv/isolera+yttervägg+utifrån+-+två+lager
http://www.isover.se/tilläggsisoler...ch+golv/isolera+yttervägg+utifrån+-+två+lager
Tänkte bara kolla för säkerhets skull. De finns ingen risk för fuktproblem om jag kör i en massa extra isolering? Jag har ju fortfarande plasten på insidan. Jag ökar ju bara mängden isolering.
Det blir då alltså gips+spån/osb+åldersb. Plast+isolering120+95+45+utegips+luftspalt+panel. Det borde inte vara någon fara va? Så jag inte gör något dumt nu
Det blir då alltså gips+spån/osb+åldersb. Plast+isolering120+95+45+utegips+luftspalt+panel. Det borde inte vara någon fara va? Så jag inte gör något dumt nu
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Med tanke på plastens placering och luftad panel kommer din konstruktion fungera fint.
När det gäller att bygga en ljudisolerande konstruktion så är det inte isoleringen i sig som avgör konstruktionens reduktionstal (Rw). Det är principen Mass-Air-Mass som gäller. Det betyder att ju mer massa som tillförs väggen och ju större luftspalten är, desto högre ljudreduktion får konstruktionen. Isoleringens funktion är endast att absorbera den resonans som uppstår i regelfacken.
Lämpligast skivmaterial för att bygga en skiljevägg med förbättrad ljudreduktion är vanlig gips och då i flera lager beroende på vilket Rw man vill uppnå. Normalgips är lätt att få tag på. Om begränsningar finns vad gäller möjlig total skivtjocklek, använder man brandgips eller ännu hellre Fermacell. Återigen, det är den totala massan vi lastar väggen med som avgör konstruktionens ljudreduktion.
När man väljer ljudklassade produkter såsom dörrar eller fönster tex. är det bra att veta att dessa produkter presenteras med vägda mätvärden som inte tar hänsyn till låga frekvenser (vilket är fallet för dig med tanke på närbelägen restaurangverksamhet).
En annan sak som är bra att tänka på är att konstruktionens ljudreduktion aldrig blir bättre än dess svagaste länk. Kritiska punkter är tex generalskarvar av skivmaterial, otätade genomföringar, drevning och innerhörn. Noggrann fogtätning är oerhört viktigt för att konstruktionen ska fungera som tänkt. Såväl isolering som drev ska vara löst packat med fogtätning mot innervägg. Alternativt kan expanderande fogband med slutna celler användas.
När det gäller att bygga en ljudisolerande konstruktion så är det inte isoleringen i sig som avgör konstruktionens reduktionstal (Rw). Det är principen Mass-Air-Mass som gäller. Det betyder att ju mer massa som tillförs väggen och ju större luftspalten är, desto högre ljudreduktion får konstruktionen. Isoleringens funktion är endast att absorbera den resonans som uppstår i regelfacken.
Lämpligast skivmaterial för att bygga en skiljevägg med förbättrad ljudreduktion är vanlig gips och då i flera lager beroende på vilket Rw man vill uppnå. Normalgips är lätt att få tag på. Om begränsningar finns vad gäller möjlig total skivtjocklek, använder man brandgips eller ännu hellre Fermacell. Återigen, det är den totala massan vi lastar väggen med som avgör konstruktionens ljudreduktion.
När man väljer ljudklassade produkter såsom dörrar eller fönster tex. är det bra att veta att dessa produkter presenteras med vägda mätvärden som inte tar hänsyn till låga frekvenser (vilket är fallet för dig med tanke på närbelägen restaurangverksamhet).
En annan sak som är bra att tänka på är att konstruktionens ljudreduktion aldrig blir bättre än dess svagaste länk. Kritiska punkter är tex generalskarvar av skivmaterial, otätade genomföringar, drevning och innerhörn. Noggrann fogtätning är oerhört viktigt för att konstruktionen ska fungera som tänkt. Såväl isolering som drev ska vara löst packat med fogtätning mot innervägg. Alternativt kan expanderande fogband med slutna celler användas.
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hur blev resultatet Ramnemark? Jag är inne på samma sak på mitt hus, det låter en hel del in men jag har inte valt hur jag ska isolera eller om jag inte ska göra det. Panelen ska hur som helst bytas
Jag har inte börjat än men jag kommer nog köra vanlig isolering och utegips. Om jag får tag på ljudisolerande gips så sätter jag det på insidan, annars vanlig gips. Jag ska börja på första väggen om 3 veckor men åt det hållet har jag inte problem med ljud. Mot gatan kanske jag sätter dubbel utegips ändå.
Kostnaden för mer isolering är inte många procent om du ändå ska byta panel. Jag var i samma sits som dig och därför väljer jag att tilläggsisolera hela huset samtidigt.
Jag har luftventiler mot gatan ändå så det kommer ändå låta in i huset, men jag hoppas att det låter lite mindre med mer isolering och mer gips.
Kostnaden för mer isolering är inte många procent om du ändå ska byta panel. Jag var i samma sits som dig och därför väljer jag att tilläggsisolera hela huset samtidigt.
Jag har luftventiler mot gatan ändå så det kommer ändå låta in i huset, men jag hoppas att det låter lite mindre med mer isolering och mer gips.
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Tror du utegips förbättrar ljudet in? Jag är lite skeptisk till det men har ingen erfarenhet eller kunskap om det.Ramnemark skrev:Jag har inte börjat än men jag kommer nog köra vanlig isolering och utegips. Om jag får tag på ljudisolerande gips så sätter jag det på insidan, annars vanlig gips. Jag ska börja på första väggen om 3 veckor men åt det hållet har jag inte problem med ljud. Mot gatan kanske jag sätter dubbel utegips ändå.
Kostnaden för mer isolering är inte många procent om du ändå ska byta panel. Jag var i samma sits som dig och därför väljer jag att tilläggsisolera hela huset samtidigt.
Jag har luftventiler mot gatan ändå så det kommer ändå låta in i huset, men jag hoppas att det låter lite mindre med mer isolering och mer gips.
Men det kanske är värt ett försök när jag ändå lägger på lite isolering. Sen tror jag att mina fönster är dåligt drevade och även tätningslisterna ska bytas.
Ang luftventiler köpte jag Fresh ljudisolerade variant för att minska ljudet in. Jag har också en väg där ventilerna sitter
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Jag tror det ljuddämpar mer än asfaboard. Jag kanske byter till ljudisolerade ventiler om det låter för mycket. Vi lägger ju till 145mm isolering så det dämpar väll en del. Vi har 120mm nu. Fönsterna är bra drevade men eftersom jag tilläggsisolerar så flyttar jag ut fönstren och drevar på nytt.
Jag lägger på ett lager gips på alla innerväggar sen återstår det att se. Det är mest tidningsbudet som låter och han har vi inte hört sen i vintras.
Jag lägger på ett lager gips på alla innerväggar sen återstår det att se. Det är mest tidningsbudet som låter och han har vi inte hört sen i vintras.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Okej så det är insidan som gäller om man ska ha gips alltså. Känns enklare att sätta asfaboard eller bara duk som vindskydd på utsidan. Jag har asfaboard på på utsidan nu och det verkar fungera bra men det släpper en hel del ljud.
Märks väl hur det ser ut kring fönster när man börjar riva panelen
Märks väl hur det ser ut kring fönster när man börjar riva panelen
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Vad är den bästa lösningen mot ljud in, om man tilläggsisolerar? Är det bara mer isolering och täta fönster? Hur är cellplast som isolering mot ljud då, eller använder man aldrig det vid tillägsisolering?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden