Hej!
Vi ska tilläggsisolera huset. Vi har tänkt använda oss av Isovers fasadskiva med papp och har räknat på att det räcker med en 50 mm skiva.
Våra funderingar är: hur gör vi längst ner mot grunden?
Jag ha pratat med bygma som säger följande:
Riv bort gammal panel + luftspalt. Längst ner ska vi lägga en 45x45 och fasadskivan över.
Utanpå 45x45 blir det då plåt (typ som överbleck), luftspalt, ny panel.
Alltså helt tätt underifrån.
Detta för att fukt inte ska kunna sugas upp i isoleringen.
Andra säger:
Riv bort gammal panel + luftspalt. Plåt längst in, isolering, luftspalt, ny panel.
Detta för att fukt som kommer i isoleringen ska kunna komma ut längst ner.
Vilket är bäst?
Jag vill tillägga att jag är helt okunnig inom området.
Förklara för mig som om jag vore ett litet barn
