Hej!
Jag ska tilläggsisolera huset och kommer göra det ganska rejält.
Har nu 90 mm isolering från 1969 och kommer bygga på med 145 mm.
Förra året tilläggsisolerade jag sidan med entreen och samtidigt renoverade jag entreen.
Då satta jag in ångspärr i ytterväggar och tak på detta utrymme. (Blå linje)
Nu ska jag tilläggsisolera väggen mot kök , sov1 och sov2.
Samtidigt vill frugan att vi renoverar köket och sov 2.
Det blir renoveringsgips på väggarna i dessa rum.
Nu är jag i valet och kvalet om jag ska sätta en ångspärr bakom detta gips.
Taket kommer inte att renoveras i sov 2 men däremot i köket.
Så det blir bara ångspärr i taket på köket, just nu.
Den totala ångspärren kommer ju tyvärr bli ett lapptäcke och inte hermetisk.
Hela huset kommer ta flera år innan jag är klar.
Men min tanke är att det kanske är bättre med lite ångspärr här och där än ingen alls.
På min bygghandel säger de att hantverkare från det "äldre gardet" tror inte på ångspärr.
Däremot det "yngre gardet" förespråkar ångspärr.
Hur skulle ni göra?
På bilden är alltså de ljusblå sidorna aktuella nu.
Stort tack på förhand
Fredrik