Hejsan alla kloka.

Söker tips på att bäst isolera mitt garage så att det går att värma om man vill. Vill helst kunna göra inifrån men är osäker hur jag ska göra med tätskikt.. ska jag sätta det direkt mot panelen inifrån eller isolera först och sätta tätskiktet mot osb skivorna?
Ytskikt innerst vill jag alltså ha gips med osb skivor under.

Upp mot taket är min tanke att sätta reglar in mot vägg som jag sedan sätter gips under med isolering mellan reglarna och plasta ovan reglarna. Tankar på det?

Min plan är typ denna LLVP för frostskydd/värme.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...mepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-417063/

Lätta era hjärtan och släpp fram er kunskap :)

Bifogar 3 bilder på hur det ser ut idag.

20150530_120939_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150530_120950_resized.jpg
Skapa konto

20150530_121003_resized.jpg
Skapa konto

Med vänlig hälsning

Först måste du svara på om det ska vara värme på året runt. Om ja, vilken är den minsta temperaturen det kommer hålla.

Osäker på det. Tanken är väl att det ska vara frostfritt, och kunna värmas upp vid behov till arbetstemperatur.

B
Om du osäker ska det inte plastas något, fukten måste kunna röras sig mellan ifall det kommer kallställas.

Precis, bara vindskydd i så fall och inget plast. Bäst är då träfiber isolering som kan hantera fukt bättre, alternativt "eko" isolering.
Upp till 10 grader på vintern så ska man skippa plasten.
En LLVP arbetar rätt dåligt på så låga temperaturer om inte avfrostning hinner med så den kommer att använda elslingan för avfrostning. Under -5 ute ska du nog inte förvänta dig att den ger mycket värme och kallare än -10 knappt någon alls.

L
Du måste ha spalt mellan panel och isolering.
Jag skulle nog spikat list vertikalt med cc 30 samt lämnat 5 cm topp och botten så luften kan cirkulera.
Du måste sedan ha någon form av intag av luft i botten och utsläpp upp till på väggen. Sen kanske isolera med cellplast 70 mm.
Plast mellan isolering och OSB- skiva.
I taket, spika vindskydd först sedan isolera med stenull. Plast, glespanel, gips?

Har funderat lite nu och kommer strunta i värmen, första delen i att göra iordning garaget blir vägarna så jag kan få ordning på förvaring och en arbetsbänk..

Så då bör det funka med vindpapp ytterst, isolering och osb samt gips på det? Eller är det bättre att helt enkelt bara skita i isoleringen och sätta vindpapp på insida av reglarna och sen osb och gips på det och sen när panelen ska bytas isolera utifrån med plast och luftspalt som det ska vara?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.