lärjungen
Hejsan,

Skall tilläggsisolera i sommar, samt sätta ny panel, och funderar på vilken isolering jag skall använda.

Från början tänkte jag använda Isover fasadskiva 31 (30 mm), men det är inte jättemånga återförsäljare och beijerbygg som jag tänkte beställa från verkar av någon anledning inte gå att beställa online. Vid utcheckning i nätbutiken står det att artikeln inte går att beställa (man kan fråga sig varför den ens går att lägga i varukorgen). Så är det ju inte den billigaste varianten heller, och det skulle svida i plånboken för jag behöver 130 m2.

Finns även på k-rauta, men där är den ännu dyrare (https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/isover/fasadskiva-50x1200x2700-19-44-m²#).

Sen såg jag att det finns en del cellplast på tex byggmax som är mycket billigare, men förmodar att det inte är lika god isoleringsförmåga. Är det stor skillnad? Den heter S80 EPS. (https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/fasadskiva-s80-eps-p61012002)

Slutligen fick jag nys om västkustskivor som bland annat säljs av fresks.se. Men de verkar inte vara i billigaste laget heller. (http://www.fresks.se/sortiment/isolering/stenull/837378)

Kort sagt: vad skall jag välja? Om cellplasten är ok som tilläggsisolering är den naturligtvis absolut billigaste alternativet. Vad anser ni?

EDIT: Är för övrigt ganska förvirrande att utröna om priserna som står på vissa hemsidor gäller per m2 eller per skiva eller per förpackning med x antal skivor.

Redigerat:
Hur tänkte du bygga upp inför isoleringen, vilka mått på reglar? Det känns lite futtigt med bara 30mm. Hur tjock är vägg idag och hur är den uppbyggd?

Jag tilläggsisolerar just nu. Jag skruvar på en 95mm regel rakt på de gamla reglarna. Sen reglar jag på 45mm regel liggande som spikläkten (för att bryta ev köldbrygga) och sedan utegips, luftspalt och ny panel.
Det är nog mer jobb än västkustskiva men skulle tro att det blir billigare.

lärjungen
Jonatan79 skrev:
Hur tänkte du bygga upp inför isoleringen, vilka mått på reglar? Det känns lite futtigt med bara 30mm. Hur tjock är vägg idag och hur är den uppbyggd?
Isoverskivorna smäller man bara upp på gamla fasaden (gamla lockläkten skall naturligtvis bort först). De fäster man med brickor och sedan använder man distanshylsor för att fästa reglerna i. Som jag förstått av olika pdf-dokument kan man göra på liknande sätt med cellplasten, men jag kanske har fel. Sen sätter jag upp reglar för nya fasaden ovanpå isoleringen, dvs reglar att spika i.

Mycket handlar om ekonomi, därav 30 mm, tyvärr. Priserna rusar för varje tjocklek. Tror dock inte det behövs så mycket mer, vi har inte jättedålig isolering sedan tidigare.

Det låter ju enkelt och bra med den varianten. Det jag undrade mest var tjockleken på befintlig isolering och om 30mm verkligen ger god effekt? Hur mycket skiljer i pris procentuellt med säg 50 eller 60mm om det finns? Och hur tjock vägg och vilka typ av fönster har ni idag?

lärjungen
Jonatan79 skrev:
Det låter ju enkelt och bra med den varianten. Det jag undrade mest var tjockleken på befintlig isolering och om 30mm verkligen ger god effekt? Hur mycket skiljer i pris procentuellt med säg 50 eller 60mm om det finns? Och hur tjock vägg och vilka typ av fönster har ni idag?
Huset är gammalt, byggt -40 eller -41. Isoleringen är sågspån, men konstigt nog har vi inte speciellt kallt inomhus vintertid, och inga speciellt höga uppvärmningskostnader. Men det är önskvärt att få lite varmare, varför jag går i isoleringstankar. Självklart skulle 50 mm eller mer vara bättre, men skall det bli isover eller västkustskivor är det uteslutet eftersom det nästan skulle dubbla priset. 30 mm kostar drygt 10.000 kr utan frakt för 130m2 på beijer, medan 50mm kostar drygt 18.000 kr för samma mängd. Det är saftigt! Nästa steg är 80mm och då är vi uppe i 28.000 kr vilket är runt 3000 kr mer än vad nya fasaden kostar. Fantasipriser för en vanlig knegare. K-rauta har för övrigt bara 30mm verkar det som, men det är inte aktuellt eftersom deras priser är ännu värre.

Hur tjock väggen är kan jag inte svara på just nu. Är utomlands till den 19 juli och har inte hunnit mäta, men skulle väl gissa på att de är mellan 20-25 cm tjocka, varav kanske 15-20 cm består av sågspån. Men detta är som sagt bara ungefärliga gissningar. Fönstren är tvåglas från samma årtionde som huset, men dessa kommer bytas ut successivt till modernare varianter.

Det går inte att öppna upp, ta ur sågspån och ersätta med glasull typ 190mm? Då får du ju helt plötsligt riktigt bra isolering

lärjungen
Ramnemark skrev:
Det går inte att öppna upp, ta ur sågspån och ersätta med glasull typ 190mm? Då får du ju helt plötsligt riktigt bra isolering
Jo, det skulle visserligen gå, och kanske vara det allra bästa, men jag har helt enkelt inte tid med ett sådant megaprojekt :(

På mitt förra hus satte jag 70mm spontad cellplast (2.4x1.2m skivor) direkt mot den gamla fasaden. Jag klämde fast dem med hjälp av 22x95mm råspont som jag satte på c-c 60cm. Råsponten skruvades fast med 6x160 träskruv som drogs rakt igenom cellplasten. Råsponten fick sedan funka som spikläkt.

Jag fick en heltäckande isolering utan köldbryggor till ett mycket lågt pris.

Jag tror också att spånet är boven, kan ha säckat ihop och ger dålig isolering på sina ställen. Dina 30mm extra kommer inte vara en god investering är jag rädd. Spara eller vänta tills ni har råd och titta efter noga, riv upp en bit av fasaden och gör som Ramnemark beskriver om det funkar.

• Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Gabbe1 skrev:
På mitt förra hus satte jag 70mm spontad cellplast (2.4x1.2m skivor) direkt mot den gamla fasaden. Jag klämde fast dem med hjälp av 22x95mm råspont som jag satte på c-c 60cm. Råsponten skruvades fast med 6x160 träskruv som drogs rakt igenom cellplasten. Råsponten fick sedan funka som spikläkt.

Jag fick en heltäckande isolering utan köldbryggor till ett mycket lågt pris.
Låter intressant. Kan vara värt att testa. 70 mm låter ganska rejält också. Men hur bra isolering är det i cellplast om man tex jämför med glasull i samma tjocklek?

Jonatan79 skrev:
Jag tror också att spånet är boven, kan ha säckat ihop och ger dålig isolering på sina ställen. Dina 30mm extra kommer inte vara en god investering är jag rädd. Spara eller vänta tills ni har råd och titta efter noga, riv upp en bit av fasaden och gör som Ramnemark beskriver om det funkar.
Säkerligen. Men som sagt, upplever ändå inte att den befintliga isoleringen är undermålig, utan bara att den kan behöva lite hjälp. Men visst, 30mm kanske är i minsta laget. Lutar nu mer åt spontad cellplast på 50-70mm.

Redigerat:
I stort sett samma isoleringsvärde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.