7 545 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Vitull eller mineralull - och vad är vitull?
Har haft två isoleringsfirmor här för att ta in offerter på att lösullsisolera.
En del av huset är redan isolerad(sten-/mineralull) av ena firman sedan tidigare.
Nu påstår den andra firman att stenull inte är godkänt att använda i väggar över 0,5m för att det sjunker ihop och förordar istället "vitull". Lyckas inte hitta någon vidare information om vitull på nätet.
Frågor till forumet:
Vad är vitull?
Är det samma som cellulosa?
Stämmer påståendet om sten-/mineralull i vägg?
Vad hade ni själva valt?
En del av huset är redan isolerad(sten-/mineralull) av ena firman sedan tidigare.
Nu påstår den andra firman att stenull inte är godkänt att använda i väggar över 0,5m för att det sjunker ihop och förordar istället "vitull". Lyckas inte hitta någon vidare information om vitull på nätet.
Frågor till forumet:
Vad är vitull?
Är det samma som cellulosa?
Stämmer påståendet om sten-/mineralull i vägg?
Vad hade ni själva valt?
vitull är cellulosa, ja.
Stenull i "löst" lägger man väl mest bara på vind?
Det är glasull man normalt sett använder i väggar. Glasullen expanderar ut igen om en blir hoptryckt, något varken cellulosa eller stenull gör.
Bästa alternativet skulle jag säga är glasull... Alltså är inget av ovan rätt efter vad jag hört...
Stenull i "löst" lägger man väl mest bara på vind?
Det är glasull man normalt sett använder i väggar. Glasullen expanderar ut igen om en blir hoptryckt, något varken cellulosa eller stenull gör.
Bästa alternativet skulle jag säga är glasull... Alltså är inget av ovan rätt efter vad jag hört...
Hej! Tack för svaret.
Jag dubbelkollade efter det med isolerikillen pga ditt svar.
Mineralull kan tydligen vara sten- eller glasull.
Det han kallade vitull var glasull(mineralull), han menade att det var vitt för att det som normalt gör det gult i skivor är bindmedlet. Han kunde även erbjuda cellulosa men menade på att det var onödigt och dyrt i mitt hus(eftersom där är ordentligt ångspärrat och reglat överallt och ganska nytt).
Precis som du skrev, 3 av 5 isoleringskillar tyckte att stenull har man absolut inte i väggar, 1 var den som sprutade in det utan att upplysa oss om det, och den andra tyckte att det hade med hur man gjorde när man sprutade in det att göra.
Argumentet var att egenvikten på stenull är så stor att det är lätt att det klumpar sig och lämnar i väggar.
Således blir det glasull i väggen och stenull på vinden(allt lösull).
Tack för hjälpen.
Jag dubbelkollade efter det med isolerikillen pga ditt svar.
Mineralull kan tydligen vara sten- eller glasull.
Det han kallade vitull var glasull(mineralull), han menade att det var vitt för att det som normalt gör det gult i skivor är bindmedlet. Han kunde även erbjuda cellulosa men menade på att det var onödigt och dyrt i mitt hus(eftersom där är ordentligt ångspärrat och reglat överallt och ganska nytt).
Precis som du skrev, 3 av 5 isoleringskillar tyckte att stenull har man absolut inte i väggar, 1 var den som sprutade in det utan att upplysa oss om det, och den andra tyckte att det hade med hur man gjorde när man sprutade in det att göra.
Argumentet var att egenvikten på stenull är så stor att det är lätt att det klumpar sig och lämnar i väggar.
Således blir det glasull i väggen och stenull på vinden(allt lösull).
Tack för hjälpen.
Det är ju lite förvirring vad det gäller benämningarna vad det verkar. Jag Googlade lite och "vitull" verkar mycket riktigt kunna vara glasull också men det förekommer även cellulosa som "vitull".
Jag har själv alltid trott att "vit"=cellulosa...
"Mineralull" är ett samlingsnamn för både sten- och glas-ull.
Glasull i väggen och stenull på vinden kommer att bli bra!
Jag har själv alltid trott att "vit"=cellulosa...
"Mineralull" är ett samlingsnamn för både sten- och glas-ull.
Glasull i väggen och stenull på vinden kommer att bli bra!
Klicka här för att svara