8 350 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Luftspalt i snedtak mha frigolit... igen...
Blir lite sugen på att bygga luftspalt i snedtaket av frigolit istället för traditionell masonit.
Ni som gjort detta, hur har ni gjort mellan skarvarna? Gjort nåt överlapp? Tätat med något?
Hur skall man göra om CC avståndet mellan takstolarna är bredare än 1200mm? Frigolit plattorna är ju 1200 som bredast...
Hur tjock frigolit bör man ha? Har läst att runt 20-30mm verkar vara bra...
Ni som gjort detta, hur har ni gjort mellan skarvarna? Gjort nåt överlapp? Tätat med något?
Hur skall man göra om CC avståndet mellan takstolarna är bredare än 1200mm? Frigolit plattorna är ju 1200 som bredast...
Hur tjock frigolit bör man ha? Har läst att runt 20-30mm verkar vara bra...
Det viktiga när man använder plastskivorna är ju att det blir bra kanaler så att luften kan röra sig längs med taket. Vi hade både större och mindre avstånd än 1200 mellan våra takbjälkar och skarvade eller kapade skivorna så att det blev bra luftspalter mellan alla bjälkar.
Inga överlapp, ingen tätning. Godset i våra skivor var nog runt 1 cm.
Inga överlapp, ingen tätning. Godset i våra skivor var nog runt 1 cm.
Så du vill göra på samma sätt som om du hade använt masonite? Det borde väl fungera? Jag hade inte överlappat eller något sådant utan satt dem kant mot kant. Om avståndet mellan takstolarna är för stort så är det bara att sätta läkt på fler ställen mellan dem. Självklart ska läkten sitta vertikalt för att inte bryta luftspalten. Vi byggde visserligen med masonite, men använde 45x45 regel för att få rejäla luftspalter.
Hej
Jag är också sugen på att göra på ett liknande sätt som föreslås i den här tråden i en tillbyggnad jag har:
- Först takskivan (jag har OSB och inte råspont).
- Sen 2-3 cm luftspalt
- Därefter ett lager cellplast istället för masonit
- Sen mineralull.
Det kan väl inte vara nån skillnad på att använda vanligt isolercellplast och ha luftspalt ovan jämfört med att använda det som föreslås av kacke_x i http://www.finja.se/App_Resource/Pag...ong/5046-1.pdf
Nån som vet?
Jag är också sugen på att göra på ett liknande sätt som föreslås i den här tråden i en tillbyggnad jag har:
- Först takskivan (jag har OSB och inte råspont).
- Sen 2-3 cm luftspalt
- Därefter ett lager cellplast istället för masonit
- Sen mineralull.
Det kan väl inte vara nån skillnad på att använda vanligt isolercellplast och ha luftspalt ovan jämfört med att använda det som föreslås av kacke_x i http://www.finja.se/App_Resource/Pag...ong/5046-1.pdf
Nån som vet?
Verkar som att få har gjort detta, därav den svaga responsen.
Men jag kommer köra på med 25mm läkt och 20mm frigolit skivor som luftspalt. På detta skall jag ha 160mm isolering och åldersbeständigplast.
Men jag kommer köra på med 25mm läkt och 20mm frigolit skivor som luftspalt. På detta skall jag ha 160mm isolering och åldersbeständigplast.
Klicka här för att svara