Isolering
Larsa: Min uppfattning är att du gjort rätt, aldrig plast i golvet. Men plast på marken i krypgrunden är bra. Se t.ex. här http://www.paroc.se/~/media/Files/Brochures/Sweden/DIY-Nr5-2012-SE.ashx
Mr Eastman: Har funderat lite nu och kommer strunta i värmen, första delen i att göra iordning garaget blir vägarna så jag kan få ordning på förvaring och en arbetsbänk.. Så då bör det funka med vindpapp ytterst, isolering och osb samt gips på det? Eller är det bättre att helt enkelt bara skita i isoleringen och sätta vindpapp på insida av reglarna och sen osb och gips på det och sen när
Plupp 155351: Tack för svar! Då blir det att köra på alt 2 och fixa till det om det visar sig att allt rasar samman pga det:)
hama65: Takutsprång och fönster blir knasiga om du låter teglet va kvar. Sen är det antagligen en luft spalt bakom teglet vilket gör att isolering på teglet inte ger full effekt.
duell: Cellplast är ju inte diffusionstät, så det borde inte vara några problem.
Ramnemark: Mattorna som sbh länkade till högst upp är nog bra för där har man ingen regel i det yttersta laget och det borde dämpa ljudet mer. Man kanske ska köra på den lösningen mot gatan
Jehu: Det konstiga är att z-panel rekommenderas stående, inte liggande. Kan inte förstå varför? Om den nu är mindre tät än spontad panel, vilket låter troligt. Med stående panel kommer vattnet rinna direkt in om brädorna vrider sig. http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Bygg-och-Bo/Ytterpanel/ Även liggande torde bredare z-panel kräva noggrann spikning/skruvning för att
Mikael_L: Den skivan verkar helt OK. Men det är glasull, så då behöver du väl 120mm, eller kanske dubbla 70mm. Vad ska du isolera då? 95 eller 120mm är inte så mycket nu för tiden.
91@n: Fungerar detta? Eller är det en fuktrisk med cellplasten och ångspärr?
Martin_B: Okej! Då kör vi hårt på mineralull! :)
Yrrol: Jag vet inte vad rätta svaret är. Sitter och är lite kluven. Antingen hade jag försökt att spruta in lite mjukfog i springorna, utan att halka utanför. Sedan spacklat.Eller gjort som jag gjorde sist; stått med liten japanspackel och pressa in så mycket spackel jag kunde vilket ser bra ut nu några år senare. Enklast är ju att bara spackla. Vill man täta bättre sen får man väl lossa
Cancerman_777: [citat] Eftersom genomsnittet vad gäller hushållselförbrukning ligger på 5000 kWh per år för ett normalhushåll i villa, och eftersom du absolut inte kommer ner till noll i förbrukning på värmepumpen, så skulle jag säga att du kanske kan spara 1000 kWh per år maximalt, om dina siffror stämmer dvs.
Masses: Finns trådar här i Isoleringsdelen om man söker på Foam Bl.a denna DIY tråden https://www.byggahus.se/forum/isolering/161405-pu-skum-gor-det-sjalv.html
SueCia: Ska du inte värma ska du inte plasta. Helst skulle du haft nån luftspalt mot panelen. Men nu sitter den ju på plats redan.
anders07: Det är ju lite förvirring vad det gäller benämningarna vad det verkar. Jag Googlade lite och "vitull" verkar mycket riktigt kunna vara glasull också men det förekommer även cellulosa som "vitull". Jag har själv alltid trott att "vit"=cellulosa... "Mineralull" är ett samlingsnamn för både sten- och glas-ull. Glasull i väggen och stenull på vinden kommer att bli bra! :)
SueCia: Som topic lyder, huset byggt 69 med mexitegel på kortsidorna. Vid en omfattande renovering tänkte jag passa på att slå på 45reglar på kortsidorna och tilläggsisolera. Det jag vet idag är att väggarna innifrån = masonit -> ångspärr -> regelar/isolering 90mm -> någon slags skiva ->??? -> mexitegel. Mellan reglarna och teglet så sitter det någon slags skiva (kände med handen efter
NorrbottenSanna: Hej! Tycker det här forumet är bland det bästa för här får man alltid svar på sina frågor speciellt när jag tjafsar med sambon, däremot vet jag inte om frågan hör riktigt hit. Vi har precis köpt hus från 1920-talet och på många sätt känns det som att man kommer tillbaka i tiden när man kommer in genom dörrarna. Så vi har börjat fundera starta igång med renoveringen nu till
Thesvensk: [citat] När vi rev ner den g:a isoleringen så fanns det ett musbo, men de luktade aldrig. Men om de nu skulle vara ett bo och man rev ner det, så kommer de väl komma igen? Går de att bli av med de helt?
Östlund: Det finns en produkt som heter Fiskacell, men som brukar kallas Liggunderlag på bygget. Finns nog lika många namn som tillverkare.. Dock så brukar vi bara använda produkten till att skydda nygjuten betong, eller till att täcka formar innan gjutning. Vet inte om den är godkänt för att gjutas in? Har även för mig att en hel rulle kostar runt 15000kr st .
huggan: 12% lägre blir det men endast grunden. Du har även sidorna och locket som läcker värme.
Riverground: Hej, ursäkta för sen feedback. Kom fram till att det var ganska enkelt att koppla isär röret, så jag köpte en isolerstrumpa från Soliduct.se, och efter ett par försök och mycket svärande så lyckades jag få på isoleringen, rätt nöjd med slutresultatet :) [bild]
Anonymiserad 144342: Funderar på att köpa ett hebre på två våningar. Bygga ut med 15 m2 och ev isolera det. Är det svårt eller är det bara att isolera på ut eller insida? Loftet är inte så högt i tak och jag misstänker att om man vill isolera taket så måste du sänka det rejält med invändig isolering och det kanske inte finns luftspalt där sedan tidigare. Och jag vet inte om det krävs bygglov för
huggan: 2. Du kan ta bredare reglar runt fönsterna så slipper du detta, ska du slå på 2 st 45:or så tar du 120 regel runt fönstret. 1. Det finns en isolering med vindpapp på som är hård som man skruvar fast med plastbrickor och distanser så man sedan kan slå på spikläkt där man fäster panelen på. Kostar mer men köldbryggorna blir minimala.
SBH: första frågan eventuellt fråga två också Tilläggsisolering av träfasad med Sundolitt fasadskiva Rensa fasaden från lockpanel så att fasadytan blir jämn. Sätt en längsgående bräda längst ned på fasaden för att hindra drag mellan fasadbrädorna. Brädan utgör också ett stöd för isolerskivorna under monteringen. Montera fasadskivorna med galvad trådspik och plastbricka (bara
torp55: Den här artikeln kanske kan ge något? Lycka till! http://www.klokahem.com/artikel/varis-bokalders-guide-till-schyssta-isoleringsmaterial
Stefan N: Man ska inte tro på allt man hör om asbest...... Låt det va och fundera inte mer på det.
Etriol: Ska tilläggsisolera min kallvind, nuvarande isolering är bara ca 20 cm. Har läst att man bör sätta vindavledare, tänkte sätta dit egna av masonitskiva. Funderar på om jag bara kan låta skivan gå så långt ned som det går i takfoten och sedan fästa mot undersidan av reglarna? Då slipper man ju såga till varke skiva så den passar i facket. Eller blir det för stor luftspalt, blir ju