Vi har en firma här som ska fixa våran fasad. Vi har en dålig putsfasad.

Det dom gjort är. Reglat upp 70mm på putsen och efter det har dom satt vindpapp och sedan läkt

Igår var en en firma här som sprutade in isolering och när jag kommer hem så ser det ut så här:

P1040579.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1040580.jpg
Skapa konto

P1040582.jpg
Skapa konto

Som ni kan se så bågnar vindpappen ca 5cm mot om den är helt slät. Så är det över hela fasaden. På vissa ställen bågnar det över 10cm. Och om jag trycker på pappen så det stenhårt. Inte luftigt.

Som det ser ut nu så finns det ingen möjlighet att montera panel och få en luftspalt bakom.

Vad anser ni om detta?

Redigerat:
S
Det är helt och hållet fel, du är något på spåret när du säger att det är stenhårt, isolering ska inte vara stenhårt, desto mer packat det är desto sämre isolering.

Vad som är än värre är att det bågnar så mkt att luftspalten kommer bli obefintlig.

Har dom sprutat isolering i ett utrymme på 70 mm ?

Vad ska ni göra med fasaden mer exakt och varför? Lösulla 7cm kan ge samma effekt som vanlig mineralull beroende på vilken typ av lösull som använts men nu ser den ut att vara riktigt packad vilket inte alls är bra.

Vad vart sagt innan firman körde igång?

Jag har aldrig tidigare hört eller sett att man sprutar ull i en fasad... Det kan ju inte bli bra och stor risk för köldbryggor tycker jag.

Spruta lösull på en fasad skulle jag aldrig få för mig. Risken att det sjunker ihop är ju enorm.
Vanliga skivor går ju toksnabbt om man reglat cc60 och är bättre och billigare.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Förstår inte heller varför dom har sprutat?

Fasaden ska tilläggsisoleras 70mm utanpå befintilig puts som är i dåligt skick. Sedan ska vi ha liggande z-panel.

Varför dom valde att spruta in isoleringen vet jag ej

S
ser för jävligt ut. nyfiken hur det ser ut innanför

Stoppa dom. Gör om gör rätt.

niclasc skrev:
Fasaden ska tilläggsisoleras 70mm utanpå befintilig puts som är i dåligt skick. Sedan ska vi ha liggande z-panel.

Har precis gjort detta. Valde västkustskiva 50mm med spikreglar (28x70mm) utanpå. Väldigt enkelt sätt.
image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
niclasc skrev:

Du menar alltså att din beställning lät någonting såhär -: Hej, hjälp mig att tilläggisolera min fasad 70mm :- .......och inget mer??

Jag trodde du hade specifika skäl till att lösulla fasaden utvändigt. Nu verkar det som om du själv är överaskad!
Herre jösses alltså, nu får du nog ta och kolla vad som pågår! Givetvis isolerar man med skiva om fasaden "bara" ska tilläggisoleras.

Jag skulle helt klart valt skivor av typen som ej behöver reglar, tex västkustskivor eller cellplast. Då får du inga köldbryggor och det blir inga problem med att det bågnar mellan spikläkten.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Du menar alltså att din beställning lät någonting såhär -: Hej, hjälp mig att tilläggisolera min fasad 70mm :- .......och inget mer??

Jag trodde du hade specifika skäl till att lösulla fasaden utvändigt. Nu verkar det som om du själv är överaskad!
Herre jösses alltså, nu får du nog ta och kolla vad som pågår! Givetvis isolerar man med skiva om fasaden "bara" ska tilläggisoleras.
Jag ville få till en träfasad på den dåliga putsfasaden och samtidigt tilläggsisolera. Enligt byggare så kunde man lägga på 70mm med tanke på takutsprånget. Hur han väljer att isolera eller vilket material han använder lägger jag mig inte i. Jag kan INGET om det så därför litar jag på att byggaren har den kunskapen

niclasc skrev:
Jag ville få till en träfasad på den dåliga putsfasaden och samtidigt tilläggsisolera. Enligt byggare så kunde man lägga på 70mm med tanke på takutsprånget. Hur han väljer att isolera eller vilket material han använder lägger jag mig inte i. Jag kan INGET om det så därför litar jag på att byggaren har den kunskapen
Helt OK att du är novis på detta, det är därför det finns hantverkare av olika slag:thumbup:

I ditt fall hade en vanlig isolerskiva eller fasadskiva vart ett vettigt alt. Den där lösullen ser inte bra ut, det är ju knökafullt!! Det är helt enkelt fel, dessutom bör man vidta vissa åtgärder för att lösullen inte ska sjunka då de sprutas vertikalt.

F.ö är jag och kanske andra med mig nyfiken på om du låtit riva din puts som var så dålig? Att bygga in puts ( bla kalk) kan medföra risk om du får fuktkvoter i fasaden som går över gränsen av olika orsaker. Det kan alltså ses som en risk att låta putsen sitta kvar bakom en ny isolering/fasad. Men som sagt var.........det KAN vara så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.