1 952 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Olika tjock isolering trossbotten
Jag håller på att renovera ett gammalt timmerhus och byter hela trossbotten. Byggnadssättet gör att jag får plats med 200mm isolering under 1/3 av huset och mer än 300 under resten av huset. Detta med god marginal ner till mark.
Frågan är...är det lönt att lägga till och isolera 300mm överallt där jag kan?
Där jag har som minst plats är närmast ytterväggarna på norr och öst-sida.
Alltså...200mm vid yttervägg och sedan 300mm under "mitten", är det slöseri med isolering?
Frågan är...är det lönt att lägga till och isolera 300mm överallt där jag kan?
Där jag har som minst plats är närmast ytterväggarna på norr och öst-sida.
Alltså...200mm vid yttervägg och sedan 300mm under "mitten", är det slöseri med isolering?
En isoleringsfirma jag pratade med var väldigt svävande i sitt svar, dom hade vid flera tillfällen sprutat trossbottnar där tjockleken varierade, men resultatet? Jaa...vem vet.
En säljare på en bygghandel trodde knappast det skulle vara ekonomi i det, men jag är ute efter komfort, inte ekonomi.
En snickare menade att det var helt bortkastat...men naturligtvis gör det något, men hur mycket?
Snårigt dethär..
En säljare på en bygghandel trodde knappast det skulle vara ekonomi i det, men jag är ute efter komfort, inte ekonomi.
En snickare menade att det var helt bortkastat...men naturligtvis gör det något, men hur mycket?
Snårigt dethär..
Klicka här för att svara