3 134 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Isolera uterum, funkar det här?
Har tänkt mig 200 mm i golv, 45+45 mm i väggar och 200 mm i tak, fönster är skjutfönster för vinterträdgård. Fönstren kommer dominera väggarna helt och hållet förutom några nödvändiga hörnstolpar där det bara blir 45 mm isolering. All isolering sten- eller glasull. Klinkergolv med elslingor och om så behövs, när vi är där, så brassar vi på med extravärme. Vi bor i trakten av Falun.
Fråga: kommer valet av isolering ge ett uterum med varm känsla?
Fråga: kommer valet av isolering ge ett uterum med varm känsla?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Det där är vad jag har i min sommarstuga strax söder om Borlänge - funkar bra även nedåt -25 på vintern.
Isoleringen är nog inte det kritiska i ett uterum utan fönsterpartierna - täthet och U-värde
/K
Isoleringen är nog inte det kritiska i ett uterum utan fönsterpartierna - täthet och U-värde
/K
Eftersom fönsterarean är så stor så blir U-värdena på fönstren avgörande. Sen beror det ju på under vilken årstid du vill ha varm känsla
Har du dock extravärme att köra igång så är det ju ingen fara.
Jag bor i Ludvika och har samma klimat som Falun och har såhär:
300mm i golv + vattenburen golvvärme
Rummet är ca 11x3.5 m och det är 10m glas med två pelare emellan de tre partierna med en limträbalk ovanpå.
25 m2 glas, U-värde 2.4 på hela konstruktionen och 1.1 på glasen ( = rätt kass karm)
Pelarna och balken är inte isolerade. Ovanpå taket ska det vara 40cm isolering, samma som resten av huset eftersom uterummet är under ordinarie tak.
Vi har endast träfiberisolering som kan transportera fukt och har inte ångspärr i rummet. Vi har en ångbroms upp mot taket bara där det är rätt grov ytterpanel som sitter där, som är väldigt genomsläppligt. Väggar har OSB + gips som bromsar det mesta av ångorna.
Vi tror att detta ger ett bättre klimat, eftersom uppvärmningen är lite oregelbunden och under vintrarna har vi bara gissningsvis 10 grader varmt där ute, om ens det. Uppvärmt, men bara så pass mycket att innehållet inte tar skada av vintern. Vi har t.ex. ett kök där ute.
300mm i golv + vattenburen golvvärme
Rummet är ca 11x3.5 m och det är 10m glas med två pelare emellan de tre partierna med en limträbalk ovanpå.
25 m2 glas, U-värde 2.4 på hela konstruktionen och 1.1 på glasen ( = rätt kass karm)
Pelarna och balken är inte isolerade. Ovanpå taket ska det vara 40cm isolering, samma som resten av huset eftersom uterummet är under ordinarie tak.
Vi har endast träfiberisolering som kan transportera fukt och har inte ångspärr i rummet. Vi har en ångbroms upp mot taket bara där det är rätt grov ytterpanel som sitter där, som är väldigt genomsläppligt. Väggar har OSB + gips som bromsar det mesta av ångorna.
Vi tror att detta ger ett bättre klimat, eftersom uppvärmningen är lite oregelbunden och under vintrarna har vi bara gissningsvis 10 grader varmt där ute, om ens det. Uppvärmt, men bara så pass mycket att innehållet inte tar skada av vintern. Vi har t.ex. ett kök där ute.
Klicka här för att svara