Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
Chaly: Det kommer fungera, men min erfarenhet av iptv över homeplugs är dålig. I min setup (Devolo homepluggar) så fick jag sporadiska packetloss som jag inte lyckades bli av med trots omfattande felsökning. Dessa orsakade störningar i bilden som inte gick att leva med. Nu kör jag dedikerat wifi och det funkar mycket bättre.
A-Man_08: Kabelgiganten brukar ha ganska bra pris. https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=3331
13th Marine: Jag flyttade/förlängde min inkommande fiber själv, se följande inlägg: https://www.byggahus.se/forum/ovrigt-husrelaterat/167378-vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag-1002.html#post2618565
arneri68: Ser du vilken IP-adress digitalboxen tilldelas? Misstänker att du inte taggat portarna för IPTV rätt. Taggat för mottagande port och otaggat för avlämnande port. Om du inte har någon orsak att köra VLAN i routern tycker jag att du skall köra den enbart för internetacces. Jag tycker att du skall koppla routerns WAN-port direkt mot "fiberswitchens" internetport och sedan kopplar du
TeroM: [citat] På det här forumet, helt normalt. Allrahelst mörkblå eller svart/grön ...
pelpet: Jäklar, där räknade jag som en kratta. Men jo det var principen jag var ute efter. Även småsaker står och tickar pengar.
Drosen: Konstigt nog blev jag tvungen att byta ut en liknande 8-portars GS108 för ett par veckor sedan. Helt plötsligt gav den låga hastigheter och olika hastigheter beroende på utnyttjad port. Enda lösningen var en ny switch.
pelpet: Ska man lägga in sina projekt på ledningskollen numera? Det är ju jättebra isåfall.
etnica: planen är jordade keystone i patchpanel och plast keystone på andra sidan.
A-Man_08: Troligtvis bara ett annat nätverksuttag om det ska levereras på rj45 istället för fiber på en sfp som du har nu.
jarviklas: Ok härligt. Det var sista anmälning idag så jag körde på det. Samma sak där, jag väntade lite på telia men de hade redan kört flera kampanjer i området innan vi ägde huset så det verkar inte bli något mer. Nu får jag ju öppet till kampanjpris men med comhem så det blir nog bra då. Om man t.o.m. kan byta ut itux så är det ju ännu friare.
JeppeKa: Öppen fiber är Telia och deras kablar ägs av skanova. Så när Telia bygger öppen fiber används ibland bef. kanalisation om man finner det troligt att den är i så pass bra skick att det är värt att försöka. T.ex där jag är nu används bef kanalisation på 1 av 9 områden just för att där grävdes all tele om 1999
pelpet: [citat] Välkommen till forumet. Den situation som du inte vill hamna i är att Seth lägger ner butiken och du inte kan få fiber. Så det jag hade gjort är att kolla med Comhem om du kan få lägga in kanalisation för fiber när/om de gräver. Då är det bara att blåsa in och betala anslutningsavgiften om nu Seth skulle lägga ner sitt nät. Det kan också vara värt att kolla vad grannarna
denna70: så här har jag gjort hemma hos mig som jag skrev i en annan forum. allt fungerar på 4 TV. Inteno ------> Netgear GS108pev3 (in port 7 otaggat, ut från switcen port 1 taggat, PVID port 7) ----------> Netgear GS108Tv2 (in port 1 taggat, till TV port 8 otaggat PVID port 8), på båda switcharna MultiCast enable och IGMP snooping on VLAN 100. jag har tagit bort t.ex. port 7 från VLAN1 i första
hsd: Det blev inget, efter flera borttapppade beställningar ,konstiga undanflykter och flera samtal med kundtjänst samt support både på bredband, tv och telefon gav jag upp när de inte fick igång allt (väntade en dryg vecka efter boxers utlovade startdatum) Ringde och flyttade allt till Telia, det hoppade igång som de utlovat, dessutom får men ett betydligt trevligare bemötande hos Telia,
Marcussjogren: Ja det brukar räcka, men det är också lätt att virra bort sig :D
pelpet: Det finns "toolless" nätverksuttag man kan koppla utan verktyg. https://www.storel.se/sto/rootCategory/Tele-data-och-säkerhet-%2850-63%29/51---Datanät-materiel/Kontaktdon/Datajack-RJ45/JACK-TCS-TL-TOOLLESS-UTP-C6/p/5112077 Man kan även klara några enstaka uttag med en smal tång och flatskruvmejsel. Det är lite meckigare än kroneverktyg men det går. Håll fast ledaren på ena sidan med
Christian Ek: Googlar man på det så verkar det som att det ska finnas stöd för det men det är ingenting som jag har prövat på själv. Hittar ingenting i Unifi Controllern om det så det är förmodligen console som gäller för att konfigurera upp det.
A-Man_08: Så har man gjort på ett antal villor i sthlm, använt befintligt skåp vid tomtgräns, rätt smidigt när det är möjligt.
13th Marine: Satt och funderade på det, tack för bekräftelsen. Då har vi grävt av vår egen teleledning och inte hittat "vår ände" utan den som går mot telestationen. Så om jag mot förmodan vill ha tele igen så får jag gräva fram den på nytt, alt be dem koppla in gäststugan ;)
Paxman: Projektet har stannat av. Dels får jag inga bra svar angående switcharna och sen har lite andra grejer kommit upp som kräver min uppmärksamhet. Det lutar åt att detta får bli något som kanske hamnar ganska långt ned på prioriteringslistan. Jag har ju fått ordning på TV-signalen dit vi ville ha den och datasignal via kabel var redan från början lite av ett bonusprojekt, eftersom vi
TheGame: Jag skulle ha iptv på egen lina sen resten av uttagen för trådade och trådlösa enheter på ett internt nätverk via router.
denna70: [citat] vill bara tacka för kanon bra beskrivning. ska göra det här själv i huset. har idag trådlöst Telia tv och det fungerar bra utan problem men varför inte göra det bättre ;)
Yrrol: Omvandlaren sitter inomhus och ser ut på följande vis. Denna vill jag sätta ihop med övrig elektronik 25meter bort. Jag får då ersätta den korta patchkabeln genom husgrunden med en längre som ska dras genom 16mm flexrör. [bild] Detta är min primära, den var färdiginstallerad. Sedan kom dom några månader senare och installerade min sekundära, men av någon anledning har dom varit
AndersS: Svaret vi ger är ointressanta ;) Det enda som du ska ta reda på är vad det kostar för det huset du är intresserad av. Om det kostar 4000 i x-stad eller 30000 i y-köping säger ju inget, det enda som är intressant är priset som gäller för det hus du är intresserad av. Vad och om du kan göra något själv avgörs av den fiberoperatör som erbjuder, men behöver inte påverka priset.
MathiasS: Inga injektorer. Du får använda totalt 50W fördelat på de 5 portarna och du kan belasta varje port med 12 eller 24w (beroende på om du kör 24 eller 48V).
leby: Jo det är slang, det får nog ändå bli en switch, kanske kan gå ned till en enklare (billigare)