Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
AndersS: Fungerar utmärkt att flytta på din PEM-slang. Kommer inte att hända något med fibern då den skyddas av ducten. Är väl alltid bra att fixera slangen så den är ur vägen när man gräver men det fungerar också att bara lägga den åt sidan.
Daniel 109: Det verkar som att du har rätt. Jag hade för mig att det fanns en massakonstiga krav där.
gråsten: Det finns homeplug med inbyggd wifi-accesspunkt från många märken. Ofta kan man köpa ett par varav den ena har kabelingång, sätts vid routern, och den andra har kabelutgång och wifi. Mitt favoritmärke för detta är Devolo pga bra programvara Cockpit för att kolla förbindelsen om man har många pluggar. Så det blir tre grejor: plug vid adsl-routerm, utgångsplug med inbyggd wifi och
TheGame: Regionala sändningar.funkar.här senast jag kollade, bor i norrbotten. Har blivigt bytt från canal digital iptv till bredbandsbolaget iptv och allt har blivigt betydligt bättre :) Tror du bör höra med bbb vad som är fel. Annars finns det olika leverantörer av iptv.du får heöt enkelt.kolla hos din fiberleverantör vilka iptv det bjuds på i erat fibernät
gråsten: Hur förrättningen vid bildande av ledningsrätt ska gå till regleras av Fastighetsbildningslagen. Förrättningslantmätaren är skyldig att utreda vllka som är sakägare. Eftersom förefintligheten av en överenskommelse enligt 14 pat. Ledningsrättslagen tar bort en del av utredningskravet om ledningsrättens konsekvenser måste det fastställas att samtliga berörda delägare i en
valter53: Jag pratade till mig att få dosan monterad inne i huset. Killen som kom och lämnade över dosorna, men hade ingen tillräckligt lång slang med sig, så den fick jag köpa själv och montera. Har torpargrund så det var inget stor kostnad och ett lätt arbete. Nu har dom grävt ut till gatan. Går nu och väntar på att dom också skall gräva i gatan. Sen blir det inblåsning av fibern.
Nerre: Juridiskt sett är du inte ansvarig för vad nån annan gör med din internetanslutning (inte i Sverige i alla fall, t.ex. Tyskland har andra lagar). För att åtala någon måste åklagaren identifiera vem som har begått brottet. Möjligen skulle du kunna åtalas för medhjälp, men då måste åklagaren bevisa att du medvetet gett brottslingen tillgång till ditt nätverk. Däremot så har de
AndersS: Jag avsåg bara Internetdelen, börjar vi blanda in TV så blir det betydligt mera komplext då vilka kanaler man vill ha påverkar och hur man paketerar dem. Tyvärr finns inte möjligheten till kollektiva abonnemang för många av oss Byggahusare,
AndersS: [citat] Nejdå, det kan fungera alldeles utmärkt. Har kört min trådlösa koppling till TV-boxen i 10 år med gamla Ruckusutrustning från källaren. Och det har inget med fiberanslutningen att göra, däremot kan fiberanslutningen komma in på annan plats än där man idag har första jacket för xDSL och det kan påverka vilken täckning som det trådlösa får. Men även här finns det
gråsten: Det kan bli lite knepigt om ledningsägaren är en annan juridisk person än den som grävt ned ledningen. Uppenbarligen har grävbolaget handlat på uppdrag av nätägaren. Grävbolaget har förmodligen gjort sig skyldiga till egenmäktigt förfarande men kan inte plocka bort nätägarens kanalisation för då skulle de förmodligen också begå ett brott. Således bör polisanmälan riktas
Nerre: Direktnedslag av blixt är det nästan ingenting som klarar, men det som händer är att när blixten slår ner så induceras det spänningar i alla kringliggande ledningar. Ström genom en ledning ger ett magnetfält (och ett blixtnedslag är många hundra tusen ampere, och "ledningen" i det fallet är den joniserade luften som blixten går genom). Ett magnetfält inducerar en ström i en
Krillew: Ja på 5:an är jag nästan helt ensam.. Tyvärr så är det inte många enheter här hemma som stödjer det bandet. Men det är ca 35m till närmaste huset så dom blir nog rätt utstörda om du kollar signalstyrkan på dom andra så ser du att dom ligger väldigt lågt.
A-Man_08: Tele2 har 3 olika paket, 50gig för 299kr bla Halebop är också ganska prisvärt. https://shop.halebop.se/mobilt-bredband Modem router kan man köpa separat, billigt på ebay.
hsd: Provade Boxer ett par veckor men de fick inte allt att fungera så jag gick till Telia och det funkade direkt
petersv: Nej, den oskärmade kabeln är mycket bättre antenn än en ojordad skärm. Resultaten står sig även vid 500MHz som är det som gäller för 10GbaseT. Se http://www.concables.cl/catalogos_pdf/info-tecnica/teldor/Teldor_U-FTP_for_10GbE_White_Paper.pdf. Vid höga frekvenser är dämpningen i skärmen så stor är jordanslutningen inte spelar någon större roll. Däremot är fördelen med
petersv: Det är upp till klienten att välja. De ska ogärna byta ssid. Inom samma ssid väljs normalt bästa basstation. Om det är mycket trafik väljer klienten att inte leta nya basstationer lika ofta. Ibland finns det en inställning hur ofta de ska söka. T.ex. har Android inställningen "Always allow Wi-Fi Roam Scans".
A-Man_08: Den där routern kommer fungera utmärkt. Wanporten har du dock ingen nytta av på landet om du endast kör 4G
[SKPG]Zamora: Fast då borde ett sat-cr funkat iaf, iom att du kan ta ut 4 "kanaler" ur en kabel (som standard), samt att du har (minst) en vanlig universal utgång. En inspelningsbar tar 2 kanaler, och då har du två kvar till dubbla standardboxar. CD skickade ett tag ut sat-cr lnb med dubbla legacy utgångar.
Hojte: Den 21mm är till för om det bara är strömbrytare du ska ha i. Annars får du ha 35mm dosan, annars ser listan bra ut, förutom att du får kolla vilka don (grejerna du kopplar datauttaget i) du behöver för den ramen för datan
camaro1969: aaha det är 5GB per dag... sen ska man svara på sms för varje 1gb man förbrukat... så inte riktigt fritt.. det är en spärr för att man inte ska kunna ha det som bredband hemma alltså
Marcussjogren: Comhem sålde ju ett tag 200Mbit Internet (när 100Mbit var det bästa man kunde få) - och dem menade då på att man kunde köra 100Mbit full duplex (i båda riktningarna), vilket ju då givetvis var 200Mbit :-)
merbanan: Man kan använda QinQ och på så sätt mata in rätt operatörs vlan till kunderna via samma switch. Mer troligt är att de som driftar "öppen fiber"-nätet önskat att om man kopplat in en annan operatörs fiberkonverter så skall man skickas till portalen för tjänstebeställning. Det blir ju lätt att avgöra om fiberlänken fungerar då.
Drosen: Även jag har nu sett att fakturan för april är 629. Vilka jubelidioter som inte kan sköta faktureringen som utlovat. Jag fick ju bekräftat vid beställning att jag inte skulle behöva avbeställa C more.
Great: Haft precis samma problem med alla androidlurar, medans Apple prylarna kanske går ner nån plutt i signalstyrka medans man går runt i huset, ska prova ovan föreslagna appar
tommib: Tror att det är en sån här http://www.ebay.com/itm/20km-SFP-WDM-BiDi-1-25G-SC-GLC-BX-D-GLC-BX-U-transceiver-module-price-for-1-pc/281592629004?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D40130%26meid%3De7639e965eb14c108d87a17f5638f135%26pid%3D100005%26rk%3D6%26rkt%3D6%26sd%3D271803947743 Är inte helt säker dock.
cpalm: [citat] Nej, du kommer inte att se switchens portar i EdgeRoutern. Det finns ingen sådan funktionalitet. Vad du däremot kan göra är att skapa ett valfritt antal VLAN i EdgeRoutern och trunkera dessa i switchen. Dessa VLAN:en ser ut som portar i EdgeRoutern, du kan lägga upp routing och brandväggsregler på VLAN-nivå osv. för att styra hur routern förmedlar trafik mellan de olika VLAN:en,
anders07: En sak jag alltid varit fundersam över är Ubiquitis stora utbud och märkliga namngivning samt att återförsäljare konstant listar fel information för de olika grejerna så man alltid måste gå till Ubiquitis egna sidor och verifiera att de tär rätt... Vill man komma enkelt undan kan även en TP-link power adapter (ex: