3 795 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Villafiber installation
Sida 1 av 2
Hej!
Jag sitter i en påfrestande situation. Jag har fått en "halv" villafiber installation.
15/3-2016 skrev jag på ett villafiber avtal i Trelleborg, "beräknad" 6-9 månader leveranstid ( området skulle ny-anläggas ).
Efter några turer, så den 31/10-2016 installerades en "fiberkonverter" i min fastighet och sen skulle själva fiberkabeln blåsas fram till fastigheten och svetsas. Tyvärr konstaterades stop i något rör i gatan, men det skulle "fixas" inom 1-2 veckor. Dvs gräva upp ett litet hål i gatan och "laga" röret.
Idag, den 5/2-2017, är det fortfarande inte klart ( nu har det snart gått totalt 11 månader sen jag skrev på avtalet ).
Förklaringen är att entreprenörer som sköter installationen håller på att konkursa ( rekonstruktion pågår ), så de kan in sin tur inte betala fakturor till sina underleverantörer som sköter grävning och fiberblåsning, dvs inte ett skit händer med min fastighet.
I en annan del av Trelleborg som påbörjades i oktober -16, där använder man sig av en annan entreprenör än den som nu är under rekonstruktion. I min mening anser jag att Bredbandsbolaget borde be denna entreprenör att färdigställa min fastighet omgående, men jag får inget gehör för det.
Utan entreprenören som håller på att konkursa har fortfarande avtalet med BBB för att färdigställa mitt område. Även om det innebär att min installation blir ytterligare försenad! Jag tvivlar på att det öht blir klart...
Jag har säkert pratat med Kundtjänst 100ggr och någon projektledare x antal gånger som bara lovar att det ska snart vara klart, inom någon vecka sägs det varje gång. Men det händer aldrig något, senast var det "innan januari är slut".
Det är just detta som stör mig något enormt, att man bara lämnar min fastighet till "ödet" (känns det som) och påbörjar nästa område. Alla mina grannar i området fick sina installationer klara i höst -16. Just pga "stopet" i gatan till min fastighet så är inte mitt klart. Stoppet konstaterades för över 3 månader sedan.
Kan jag med hänsyn till de avtalade 6-9 månaderna i avtalet, vända sig till Konsumentsombudsmannen om ett avtalsbrott? I avtalet så står det "beräknad", antagligen just för att BBB ska kunna luta sig mot detta ifall det blir försenat? Men vad är en rimlig försening, jag är uppe i snart 2 månader åtminstonde.
Jag sitter i en påfrestande situation. Jag har fått en "halv" villafiber installation.
15/3-2016 skrev jag på ett villafiber avtal i Trelleborg, "beräknad" 6-9 månader leveranstid ( området skulle ny-anläggas ).
Efter några turer, så den 31/10-2016 installerades en "fiberkonverter" i min fastighet och sen skulle själva fiberkabeln blåsas fram till fastigheten och svetsas. Tyvärr konstaterades stop i något rör i gatan, men det skulle "fixas" inom 1-2 veckor. Dvs gräva upp ett litet hål i gatan och "laga" röret.
Idag, den 5/2-2017, är det fortfarande inte klart ( nu har det snart gått totalt 11 månader sen jag skrev på avtalet ).
Förklaringen är att entreprenörer som sköter installationen håller på att konkursa ( rekonstruktion pågår ), så de kan in sin tur inte betala fakturor till sina underleverantörer som sköter grävning och fiberblåsning, dvs inte ett skit händer med min fastighet.
I en annan del av Trelleborg som påbörjades i oktober -16, där använder man sig av en annan entreprenör än den som nu är under rekonstruktion. I min mening anser jag att Bredbandsbolaget borde be denna entreprenör att färdigställa min fastighet omgående, men jag får inget gehör för det.
Utan entreprenören som håller på att konkursa har fortfarande avtalet med BBB för att färdigställa mitt område. Även om det innebär att min installation blir ytterligare försenad! Jag tvivlar på att det öht blir klart...
Jag har säkert pratat med Kundtjänst 100ggr och någon projektledare x antal gånger som bara lovar att det ska snart vara klart, inom någon vecka sägs det varje gång. Men det händer aldrig något, senast var det "innan januari är slut".
Det är just detta som stör mig något enormt, att man bara lämnar min fastighet till "ödet" (känns det som) och påbörjar nästa område. Alla mina grannar i området fick sina installationer klara i höst -16. Just pga "stopet" i gatan till min fastighet så är inte mitt klart. Stoppet konstaterades för över 3 månader sedan.
Kan jag med hänsyn till de avtalade 6-9 månaderna i avtalet, vända sig till Konsumentsombudsmannen om ett avtalsbrott? I avtalet så står det "beräknad", antagligen just för att BBB ska kunna luta sig mot detta ifall det blir försenat? Men vad är en rimlig försening, jag är uppe i snart 2 månader åtminstonde.
Redigerat:
Troligtvis har de skrivit sina avtal så att du tvingas acceptera vilka förändringar som helst. Jag minns att jag inför min fiberinstallation strök och ändrade det mest orimliga i leverantörens allmänna villkor innan jag skickade tillbaka blanketten. Men fick den tillbaka, med kommentaren att om jag ville ha nån fiber var jag tvungen att acceptera villkoren exakt som de står.
Men även OM du skulle kunna påvisa avtalsbrott, vad hjälper det? Okej, du kan i så fall häva avtalet och få eventuella erlagda pengar tillbaka. Hjälper det? Dessutom gissar jag att du inte betalat något än, och då har du inget alls att vinna på att påvisa avtalsbrott. (Såvida det inte kommer en annan fiberleverantör som du tror kan leverera snabbare, och du därför vill häva avtalet med BBB, men jag gissar att situationen inte är sådan.)
Men även OM du skulle kunna påvisa avtalsbrott, vad hjälper det? Okej, du kan i så fall häva avtalet och få eventuella erlagda pengar tillbaka. Hjälper det? Dessutom gissar jag att du inte betalat något än, och då har du inget alls att vinna på att påvisa avtalsbrott. (Såvida det inte kommer en annan fiberleverantör som du tror kan leverera snabbare, och du därför vill häva avtalet med BBB, men jag gissar att situationen inte är sådan.)
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Den "entreprenör" som är under rekonstruktion, är inte det i själva verket fiberägaren? Bredbandsbolaget brukar inte äga sin egen fiber i den här typen av områden.
OM det är bolaget som äger fibern, som har problem så går det inte så enkelt att bara låta en annan fiberägare gå in och ta över, såvida de inte tar över hela "konkursboet".
Det normala är att ett bolag ex. Skanova äger fiber. De anlitar entreprenörer för att sköta praktisk installation. Sedan finns det fiberaccessbolag som hyr fibern från fiberägaren. De hyr då fibern som går från stationen till ditt hus. Accessbolaget ordnar förbindelse mellan stationen och ex. bredbandsbolagets anslutning.
Så om du beställer ex. bredbandsbolagets fiber. Så är det oftast 3 bolag inblandade plus entreprenörer för grävning, blåsning osv. Konstruktionen gör det möjligt att byta operatör och tom. accessbolag, utan att behöva gräva fram ny fiber till ditt hus.
På din beskrivning låter det som det är fiberägaren som har problem med ekonomi.
OM det är bolaget som äger fibern, som har problem så går det inte så enkelt att bara låta en annan fiberägare gå in och ta över, såvida de inte tar över hela "konkursboet".
Det normala är att ett bolag ex. Skanova äger fiber. De anlitar entreprenörer för att sköta praktisk installation. Sedan finns det fiberaccessbolag som hyr fibern från fiberägaren. De hyr då fibern som går från stationen till ditt hus. Accessbolaget ordnar förbindelse mellan stationen och ex. bredbandsbolagets anslutning.
Så om du beställer ex. bredbandsbolagets fiber. Så är det oftast 3 bolag inblandade plus entreprenörer för grävning, blåsning osv. Konstruktionen gör det möjligt att byta operatör och tom. accessbolag, utan att behöva gräva fram ny fiber till ditt hus.
På din beskrivning låter det som det är fiberägaren som har problem med ekonomi.
@hempularen
Ang fiberägare så är jag osäker, kanske luddigt formulerat. Men Telenor/BBB har anlitat Empower för att sköta fiber -projektet/installationer i mitt område. De använder i sin tur andra entreprenörer för gräv/blåsning. Empower är under rekonstruktion och kan således inte betala någon grävare för att fixa stoppet i gatan och någon som skjuter fram fibern så att Empower kan slutföra själva installationen ( svetsning och i koppling i min fastighet ). Så nu är det en ny entreprenör (FNC) som sköter "område nr 2" i Trelleborg. Jag vill att de ska slutföra för min fastighet också, men avtalet för mitt område ligger fortfarande hos Empower enligt BBB o går inte att "bryta" bara så.
Jag har lidit en viss "ekonomisk förlust", så jag har varit tvungen att teckna ett vanligt adsl abbonemang, a ~400kr/mån istället för 99kr/mån som de skulle kosta med Fibern.
Sen har jag behövt ta ledigt från jobbet 5 gånger ( halv dagar ) istället för 2 ( 1 för projektering och 1 för installation ).
Av dessa 5 besök så har 1 varit projektering, 3 installations-försök och 1 så dök de inte ens upp. "Glömde att avboka med dig", var svaret. Jag kommer behöva ta ledigt minst 1 gång till för slutförandet.
Annars är de ju korrekt, jag har inte betalat något än. Men jag känner mig riktigt uselt behandlad, hade jag inte ringt och jagat så hade aldrig någon information nått mig angående leverans/förseningar etc.
Jag skulle egentligen vilja hävda avtalet och övergå till Telia då de ska köra en kampanj i området ( både Telia och BBB hade erbjudande för ca 1 år sedan o mitt område , jag valde då BBB ) nu igen, leverans tid blir förmodligen inte snabbare, all grävning i gatan är dock klart nu.
Ang fiberägare så är jag osäker, kanske luddigt formulerat. Men Telenor/BBB har anlitat Empower för att sköta fiber -projektet/installationer i mitt område. De använder i sin tur andra entreprenörer för gräv/blåsning. Empower är under rekonstruktion och kan således inte betala någon grävare för att fixa stoppet i gatan och någon som skjuter fram fibern så att Empower kan slutföra själva installationen ( svetsning och i koppling i min fastighet ). Så nu är det en ny entreprenör (FNC) som sköter "område nr 2" i Trelleborg. Jag vill att de ska slutföra för min fastighet också, men avtalet för mitt område ligger fortfarande hos Empower enligt BBB o går inte att "bryta" bara så.
Jag har lidit en viss "ekonomisk förlust", så jag har varit tvungen att teckna ett vanligt adsl abbonemang, a ~400kr/mån istället för 99kr/mån som de skulle kosta med Fibern.
Sen har jag behövt ta ledigt från jobbet 5 gånger ( halv dagar ) istället för 2 ( 1 för projektering och 1 för installation ).
Av dessa 5 besök så har 1 varit projektering, 3 installations-försök och 1 så dök de inte ens upp. "Glömde att avboka med dig", var svaret. Jag kommer behöva ta ledigt minst 1 gång till för slutförandet.
Annars är de ju korrekt, jag har inte betalat något än. Men jag känner mig riktigt uselt behandlad, hade jag inte ringt och jagat så hade aldrig någon information nått mig angående leverans/förseningar etc.
Jag skulle egentligen vilja hävda avtalet och övergå till Telia då de ska köra en kampanj i området ( både Telia och BBB hade erbjudande för ca 1 år sedan o mitt område , jag valde då BBB ) nu igen, leverans tid blir förmodligen inte snabbare, all grävning i gatan är dock klart nu.
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 158 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 158 inlägg
Du har ju avtalet med BBB så om de inte kan fullgöra avtalet är det bara att avsluta detta och välja den andra
De kommer förmodligen inte att använda den dragna fibern utan gräva på nytt
De kommer förmodligen inte att använda den dragna fibern utan gräva på nytt
99:- i månaden för Internetaccess med fiber låter så otroligt bra att det nästa inte kan vara sant, är det sant och vad får du för anslutning för det? 100Mbps downstream och 10 upstream eller vad?
Min rekommendation är att du avslutar avtalet hos BB med hänvisning till leveransförseningen och ser vilken reaktion det får. Sedan får du ta det därifrån. Är du desperat att få tjänsten får du väl annars svälja, men grejen brukar ju vara att man som enskild konsument är klämd och inte har något eg. val.
Du kan också rekommenderar jag kontakta Konsumenternas Telebyrå, https://telekomradgivarna.se/
Min rekommendation är att du avslutar avtalet hos BB med hänvisning till leveransförseningen och ser vilken reaktion det får. Sedan får du ta det därifrån. Är du desperat att få tjänsten får du väl annars svälja, men grejen brukar ju vara att man som enskild konsument är klämd och inte har något eg. val.
Du kan också rekommenderar jag kontakta Konsumenternas Telebyrå, https://telekomradgivarna.se/
Ja det är faktiskt sant. Det är 250Mbit ner och 100mbit upp. Detta är dock ett erbjudande i samband med installationen, där man binder upp sig på 12 månaders abbonemang.
Jag har talat med dem idag igen och vi skulle återkoppla i nästa vecka.
Jag har talat med dem idag igen och vi skulle återkoppla i nästa vecka.
Jag satt i styrelsen för vår villasamfällighet och vi hade också vissa svårigheter med BB. Dock får vi IP-TV med två programkort/boxar, telefoni och internetaccess 100/100 för cirka 300:-/mån som vi valt att ingå i årsavgiften tillsammans med värme, vatten och sophanteringen.
Lycka till !
Lycka till !
Telenor har sedan något år tillbaka slagit sig in på fibernätd-fronten. De bygger numera egna nät. Ja, de låter andra bygga dem åt sig men de planerar för och äger näten.
Du, och Telenor/BBB, är inte de enda som sitter fast med Empower. Det är inte BARA att avsluta det avtal de har med Empower. Även om de har en möjlighet ett göra detta så:
1) Det tar tid att avsluta avtalet.
2) Någon ny skall handlas upp
3) Existerande arbete skall vara dokumenterat så att den nya firman kan ta över.
4) Hitta någon som kan göra det NU
5) m.m.
Det är mao inte helt enkelt och det finns flera, stora och små, fiberföretag som sitter i saxen. Övertygad om att TElenor/BBB gör vad de kan för att ta sig vidare. De har redan bundit upp pengar i det projekt som Empower påbörjat så de har ett stort intresse att få det avslutat. MEN - det tar tid och slutkunden kommer tyvärr i kläm.
Du, och Telenor/BBB, är inte de enda som sitter fast med Empower. Det är inte BARA att avsluta det avtal de har med Empower. Även om de har en möjlighet ett göra detta så:
1) Det tar tid att avsluta avtalet.
2) Någon ny skall handlas upp
3) Existerande arbete skall vara dokumenterat så att den nya firman kan ta över.
4) Hitta någon som kan göra det NU
5) m.m.
Det är mao inte helt enkelt och det finns flera, stora och små, fiberföretag som sitter i saxen. Övertygad om att TElenor/BBB gör vad de kan för att ta sig vidare. De har redan bundit upp pengar i det projekt som Empower påbörjat så de har ett stort intresse att få det avslutat. MEN - det tar tid och slutkunden kommer tyvärr i kläm.
Vad gäller priserna så låter de normala för icke öppna nät. Mina föräldrar har 1Gbit/s symmetriskt för ca 100 sek/månad (installationen betald av dem). Mina svärföräldrar har 1 Gbit/s symmetriskt för 395 Sek/månad, med bara ca 4000 i installationskostnad (resyen finansieras av de 395 sek)
