Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
nikasp: Jag lät elektrikern sätta ett uttag högst upp en en centralt placerad garderob. Där har jag all utrustning inkl router, switch, NAS och patchpanel. Borrade ett 51 mm hål och drog ett 50 mm rör genom bjälklaget. Väldigt enkelt att dra kabel överallt nu.
Silly Bear: Efter mycket bråkande med Telia så gick dom med på att skicka mig en fiber switch istället. Hastigheten gick från ca 30meg (kollat med Bredbandskollen) till ca 150 meg. Laggadet är borta och allt flyter betydligt bättre nu Tror inte felet av på att just min Technicolor router var trasig eftersom jag fått den utbytt en gång. Enl en kompis som jobbar på Telia så har dom otroligt mycket
elmont: Och dra in alla kablarna på samma gång, att dra in dom en och en fungerar bara om det är 2 - 3 st sedan börjar dom att linda sig runt varandra och det blir stopp. Så mät av dom först och dra in dom sedan, det kanske går någon meter i onödan men då får du igenom dom.
Müssli: [citat] Det hade funkat men då blir det ännu mer sladdar och vägguttagsbrunnar. Eftersom jag har krypgrund drog jag ut nya uttag istället.
Dede77: Jodå. Har bra täckning på 5GHz i hela huset. Lite tester med telefonen och bredbandskollen ger som lägst 80MBit längst bort från routern. För det mesta maxar jag vår lina på 107MBit. Dock tappar 5GHz snabbt när man kommer utanför huset men 2.4GHz bandet verkar ha OK täckning. Har dock inte kollat så mycket än men tänkte se om man kan hitta en app så man kan kartlägga spridning
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, från kablar kan den lossna. Men på uttag så sitter den. Mina har suttit i tio år här hemma utan problem. Nu sitter mina på mina antennkablar också, men det är för att jag dubblat över dem så att de sitter tejp-mot-tejp. Då håller de bättre. Om man låter dem vara.
hus520: [citat] Kör du Windows kan du använda "pathping" som är inbyggt. "Provides information about network latency and network loss at intermediate hops between a source and destination"
gnuttisch: [citat] Hur menar du med punkt 1? Hoppas att du menar att det ska dit en skarvbox?
nikasp: Vips har det gått ett år och vi fick en son i december också. Ett dubbeluttag är draget till IT-skåpet i alla fall så nu har det aldrig varit närmare färdigt :)
fredrik.johansson: [citat] Stämmer på samtliga frågor! Du kan läsa mer i detalj här: https://mobil.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-natverksskola.html Tråden är 10 år gammal, men principerna stämmer fint fortfarande, och kommer göra i överskådlig framtid. Det som skiljer är kabeltypen och hur snabba apparaterna är i ändarna.
tommib: Ja, givet de förutsättningarna är det inte svårare än att förlänga en lampsladd. Men även det kan vara svårt om man inte är noga ;) Jag skiljer på att dra fiber, vilket jag likställer med att blåsa en "rå" fiber, och att dra en patchkabel oavsett om denna är fiber eller Cat5e/6. Lämnar vi den semantiska diskussionen så håller jag med dig, det är inte alls svårt att koppla om
gaffa: Snudd på fult att försöka komma undan med att ge dig möjlighet att välja var din fiber ska få komma in i huset. Det kan vara extremt värdefullt för dom att slippa gräva i omvägar så självklart ska du kompenseras för att du är snäll. Min fiber skulle bli bra mycket dyrare än jag trodde p.g.a uselt ögonmått från min sida men när jag stod bredvid gubbarna påpekade jag att rören
fb35523: Riktantenn är bra om du ska ha 3G/4G. Se bara till att skaffa riktiga grejor! Håll antennkabelns så kort som möjligt och om det finns alternativ är normalt en grövre kabel bättre (mindre dämpning). Jag skulle hellre ställa routern på vinden (frostfritt) och dra nätverkskabeln ner i huset än routern i huset och lång antennkabel. Vill du riktigt labba kan du ta en gammal avdankad
Grundlös: Fantastiskt vad man lär sig! Normalt så googlar jag aggressivt allt jag ser och hör omkring mig och har koll på mycket men detta var helt nytt. Tackar för bra svar! :)
xibeca: Angående IPTV och nätverk så är det VLAN som du ska läsa på om. Om du inte bara ska koppla direkt från inkommande förstås.
Andreas117: [citat] Detta va ett bra argument tycker jag nu blir de placering där jag gräver in min fiber....blir gömd i ena hörnet i tvättstugan 👍 grannen däremot ska vi dra direkt till hans mediacentral, där sitter den dock smidigt i källaren tillsammans där alla andra matningar går
A-Man_08: Tele2 har bra pott för bra pengar. http://www.tele2.se/handla/mobilt-bredband-4g Jag hade valt deras största router då har man även vanligt nätverksuttag i den. Det är ett separat abonnemang med eget simkort som man stoppar i modem eller router beroende på vad man väljer. Ni kan ju surfa med era mobiler så länge och prova hur det fungerar, kanske ni har olika operatörer och se vilken
tommib: Räcker med balun. Det du länkar till är en kombinerad balun, splitter och antennförstärkare vilket kan vara bra eftersom man ändå får dämpning i en spiltter och troligen också i en balunkoppling. Hittar inte något exempel med IEC-antennkontakt men Cat6->BNC är extremt vanliga. De används mycket till övervakningskameror. Här är ett exempel som inkluderar strömmatning också.
snuttjulle: Bra tanke att få dit kablar i detta skede. Och även tanken att försöka hitta ett bättre ställe än i hallen för router och mediacentral gillar jag. Kan bli mycket lättare dragning och på samma gång få router mitt i så det trådlösa för mobiler mm når över hela lägenheten. Värt att tänka på är att behålla det inkommande uttaget så du lätt kan koppla in en dator där för
Johan Gunverth: [citat] Kan vara det Apple har insett också. De uppdaterar rätt ofta protokollstöden på WiFi-sidan, men MU-MIMO lyser med sin frånvaro i tech-bulletinerna.
Demmpa: Jag tror att det räcker med en AP för dig, då placerad i övervåningens tak i "korridoren" mellan trappan och toadörren. Vi har enplan med källare 100+100kvm, träbjälklag mellan källare-markplan & markplan-vind, betongväggar i källaren, vi har Unifi AC-lite hängande nära nocken uppe på vinden, som sämst ligger signalstyrkan i mobilen på ca -75dBm på 5G & -65dBm på 2,4G. Jag kan
A-Man_08: Nej det kan jag inte påstå det är priset som står på Telias sida 375 kr för 100/100 sedan tillkommer en kostnad för tv på 275kr. Det var tyvärr inget som vår förening förhandlade fram, det är 1 år kvar får se vad som händer sedan, blir nog inkulderat i avgiften då de flesta ändå verkar teckna ett abonnemang att få med basutbudet för tv där vore inte helt fel och slippa
trycoon: Bra skrivet, och jag instämmer till fullo på samtliga punkter! :-) Så för att knyta ihop säcken, och ge ett svar till fiberföreningar som står inför samma vägval som personen som startade denna tråd. Ställ er först frågan om ni tänker att själva äga fibernätverket när det väl är färdigt, eller om ni vill skänka/sälja det till en etablerad ledningsägare. Om ni lutar åt det
pelpet: [citat] Det beror ju på hur man gör det. Har man en liten, flexibel IT-avdelning så kanske man kan tillåta trafik till en ip-adress (dvs skrivaren) men det är ju klart att det är en säkerhetslucka.
niklasn: Ser ju ut att vara normal vhf-längd för bärbart bruk, så fan vet. D-GPS tror jag inte på iom att SA försvann i maj 2000... Wi-fi repeater, verkar väl mest sannolikt i vårt samhälle?
Nol: Just an update : it works I just check the server and it is 2% full now. Thank you all for helping me
JohanLun: Med setup enl nedan (Ubiquity) så kan man gömma allt "junk" i källaren och ändå få toppenmottagning utan fula routers och nätadapters i bostadsutrymmet. Dock kräver det ju viss kabeldragning. [bild] UAP-AC är en WiFi accesspunkt som matas via nätverkskabeln och ser ut som en brandvarnare. Jag är väldigt nöjd att förpassat allt detta till källaren och INTE har detta på nån byrå
TowaTei: [citat] Ja i äldre pryttlar är det ofta så. I moderna routrar och APs är dock autofunktionen ofta ständigt igång, däremot skiljer det sig mellan olika tillverkare hur det görs i praktiken - wifichipset-tillverkarna har ofta färdiga funktioner där router/AP-tillverkaren kan tweaka ett antal parametrar för att styra under vilka förutsättningar som kanalbyten ska ske (det är ganska