pelpet skrev:
En 15W switch som står på 24-7 kostar 0,015 * 365 * 24 = 131 kr/år. Vad är återbetalningstiden på att dra två extra nätverkskablar?
Det beror på avståndet till "datacentralen". :p

Skämt åsido, du har en poäng. Kostnaden för att driva en liten switch har jag inte ens reflekterat över. Sedan finns det andra kostnader med tre extra kablar, som flera uttag, längre installationstid, grövre/fler VP-rör, biffigare switch i "datacentralen" mm. Vad som i slutändan blir billigast beror nog på vad man vill påvisa och därmed hur man räknar. ;)

Som sagt, kostnaden var inte det jag reagerade över utan mest att det kändes överdrivet och komplicerat. Sen är ju mitt förslag faktiskt rent tekniskt mer komplicerat... :eek:
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Ja det var väl inte just någon exakt summa jag var ute efter utan just tanken på vad som egentligen är snyggast och enklast plus det faktum att alla små elektronikprylar som står på drar pengar. Inte mycket per pryl men många bäckar små.. har man 4 småswitchar som drar en femtiolapp om året i el så blir det 5000 spänn på 10 år plus att switcharna kostar kanske en 1500 spänn för 4 st. Har man redan uttagen på plats så är det ju inget att snacka om men håller man på och drar kabel så kan det vara klokt att lägga på några extra uttag av bra-att-ha-skäl. Cat6 är ju också användbart till annat. Man kan ju köra USB, HDMI mm över cat6.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
pelpet skrev:
Ja det var väl inte just någon exakt summa jag var ute efter utan just tanken på vad som egentligen är snyggast och enklast plus det faktum att alla små elektronikprylar som står på drar pengar. Inte mycket per pryl men många bäckar små.. har man 4 småswitchar som drar en femtiolapp om året i el så blir det 5000 spänn på 10 år plus att switcharna kostar kanske en 1500 spänn för 4 st. Har man redan uttagen på plats så är det ju inget att snacka om men håller man på och drar kabel så kan det vara klokt att lägga på några extra uttag av bra-att-ha-skäl. Cat6 är ju också användbart till annat. Man kan ju köra USB, HDMI mm över cat6.
Njae, antingen blir det 50x10=500 eller om du menar per styck 4x50x10=2000 kr på 10 år :-) Men håller med i sak :-)
 
Jäklar, där räknade jag som en kratta. Men jo det var principen jag var ute efter. Även småsaker står och tickar pengar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.