16 890 läst ·
58 svar
17k läst
58 svar
Stopp i fiberslangen - vem ska betala?
Även med rör/slang måste du gräva, t.o.m. i början och slutet av rör/slang beroende av hur det är draget, och då är det lika enkelt att blåsa fiber och se hur många meter det är fram till stopp. Där tar man sedan en grop och kollar vad som orsakar stoppet.Andy78 skrev:
Extra rör/slang kan vara bra om man inte kommer ned på tillräckligt djup av någon anledning och då blir det ett extra skydd. Det kan även vara bra om man vill förbereda för fiberduct när man ändå gräver på fastigheten så slipper man gräva igen den dag man får fiber.
Varför måste man det om båda ändrar av röret sticker upp ur marken, när den vita röret som är nedgrävt på bild bara går att dra ut?AndersS skrev:Även med rör/slang måste du gräva, t.o.m. i början och slutet av rör/slang beroende av hur det är draget, och då är det lika enkelt att blåsa fiber och se hur många meter det är fram till stopp. Där tar man sedan en grop och kollar vad som orsakar stoppet.
Extra rör/slang kan vara bra om man inte kommer ned på tillräckligt djup av någon anledning och då blir det ett extra skydd. Det kan även vara bra om man vill förbereda för fiberduct när man ändå gräver på fastigheten så slipper man gräva igen den dag man får fiber.
Jo, visst kan du dra i ducten som t.ex. sticker upp ur slangen inne vi huset Tyvärr sitter den ju fast i andra änden så du måste ha båda ändarna fria för att kunna dra ur en slang. Och fiber blåser man nästan alltid efter att man kopplat samman ducten och lagt igen schakt/gropar. Så om det finns blåsstopp vet du inte det förrän det är dags att blåsa.Andy78 skrev:
Tyvärr den tråkiga sanningen att du inte upptäcker blåsstopp när båda ändarna är åtkomliga
Redigerat:
SueCia skrev:Jag har inte rätt i allt jag säger o skriver, men i den här diskussionen har jag rätt. Vi har gjort studiebesök hos en mängd kommuner och har byggt ett komplett stadsnät baserat på inspiration från hur andra gjort, inte EN ENDA kommun har gjort som du säger.
Tror du på riktigt att folk skulle acceptera att det sticker upp 50slang ute i gatan vid varenda fiberkund? Förstår du hur slarvigt och oseriöst det skulle se ut? Det ska alltså sticka upp 50slang både vid fasaden OCH vid tomtgräns för att du ska bli nöjd? Och denna åtgärd ska man dessutom göra för att det är stopp i 1 av kanske 50 kunders rör, eller så är felfrekvensen ännu lägre, kanske 1 av 100?
Vilka är "vi"?
Allt ser nog slarvigt ut oavsett dimension om man bara lämnar allt utstickande i gatan.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Hur ska man annars göra då? Det var du som sa att man ska kunna lösa sånt här utan att gräva, så hur ska man lämna 50röret öppet i båda ändarna så att det ser snyggt och proffsigt ut? Jämfört med att ha det nergrävt, snyggt och mer vandalsäkert.Andy78 skrev:
Utveckla gärna hur du tänker istället för att undvika frågan.
Det är alltid trevligt att följa diskussionerna på lördagkvällarna 
Det märks att flera av oss har nåt starkt på bordet haha.
Min rom är slut, så dricker upp frugans vin innan läggdags...
SueCia, du glömde fundament till skåpet också, samt tätning
Det märks att flera av oss har nåt starkt på bordet haha.
Min rom är slut, så dricker upp frugans vin innan läggdags...
SueCia, du glömde fundament till skåpet också, samt tätning
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Jag har raderat osakliga inlägg.
/Moderator
/Moderator
Ska kanske göra ett tillägg att finns det rör nedlagt för tele och där man får plats för att dra duct så används de. Kan i vissa fall göra så man undviker avgrävning av väg/gata eller att man behöver schakta onödiga meter i asfaltsyta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden