Byggahus.se
W
Tänkte fixa till fiberdragningen nu när jag för tillfället har kablar liggande på golvet från fiberconvertern ut till router och tv. Funderar då hur man lägger upp det på bäst sätt.

Fiber.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ritat upp en liten skiss över hur jag funderar på att dra fibern för tillfället. Har en massa uppkopplade prylar i rummet där routern är utmärkt för tillfället och behöver alltså ha en router där. Sen har jag tvn på övervåningen och tänkte dra fiber i befintliga VP-rör från kabel-tvn som idag finns där jag skrivit "datauttag" på skissen.

Fungerar det att koppla så som jag ritat det? Dvs två kablar från fiberconvertern, en för tv och en för data och sedan vidare till en switch jag där jag då får en datakabel till routern och en vidare till uttaget. TV-kabeln kör jag direkt till uttaget utan att gå via switchen.

Finns det någon smartare lösning? Hade eventuellt kunnat dra en fiberkabel rakt upp från convertern för att få fiber i rummet ovan. Behöver jag då sätta en switch till efter convertern?

Finns ingen poäng med att dra fiber i huset. Går bra att göra som du har tänkt fast alla datakablar måste gå från routern. Så från fibervonverter till router och sedan switch.

J
För att kunna ge rakt svar behöver vi veta mera om vilken tjänsteleverantör du har, samt om du kör med deras smarta router tex. Kör du egen router får du vanligen dra fler kablar. Som sagt, i huset efter fiberuttaget så är det nätverkskabel cat 5 eller 6 ethernet koppar som gäller.

De flesta gör nog som du om man inte vill blanda in vlan för att slippa ett extra fysiskt nät för tvn. Dock vill du antagligen koppla "datakabeln"till routern först. Då kommer alla dina prylar ligga på samma nät(dessutom bakom routerns brandvägg).

W
J Jocke Best skrev:
För att kunna ge rakt svar behöver vi veta mera om vilken tjänsteleverantör du har, samt om du kör med deras smarta router tex. Kör du egen router får du vanligen dra fler kablar. Som sagt, i huset efter fiberuttaget så är det nätverkskabel cat 5 eller 6 ethernet koppar som gäller.
Har Telia Öppen fiber med bredbandet via banhof och iptv genom telia. Kör med en egen router.

U Ursidae skrev:
De flesta gör nog som du om man inte vill blanda in vlan för att slippa ett extra fysiskt nät för tvn. Dock vill du antagligen koppla "datakabeln"till routern först. Då kommer alla dina prylar ligga på samma nät(dessutom bakom routerns brandvägg).
Då blir det alltså för data: converter -> router-> switch -> uttag (nedervåning) -> Cat6 installationskabel -> uttag (övervåning)

Switchen är väl egentligen inte nödvändig när jag bara ska dra till ett uttag?

Och för TV converter -> uttag (nedervåning) -> Cat6 installationskabel -> uttag (övervåning) -> TV.

Ja, switchen kan du skippa om du har tillräckligt med uttag i din router.

Har du ambition att sätta uttag i flera rum i framtiden kanske du ska fundera på att ha en central knutpunkt där du kan koppla tv och data på olika uttag som du vill. Mer jobb men smidigt när man väl har det på plats.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.