Jag kör min dator via en VPN, OpenVPN. Jag har ställt in detta i routern för datorn så den är uppkopplade hela tiden. Hastigheten sjunker till 15Mbit/s Ner och 30Mbit/s Upp. Kör jag utan så är det som vanligt, 99 Ner och 98 Upp. Trådlöst via 5Ghz. Jag vet att hastigheten försämras med vpn men inte så mycket. Någonting är en flaskhals i datorn men vad?
Kopplar jag upp min IPhone 6s via samma VPN så får jag 90Mbit/s upp och ner.
Datorn kör windows 10.
Några tips om vad som kan vara flaskhalsen i datorn?

richardtenggren
Jag gissar att din router är flaskhalsen, jag fick samma problem när jag testade att köra VPN via min router, så jag har kört en klient på varje enhet istället.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Logga in på routern och kör "top" samtidigt som du pressar uppkopplingen. Då ser du förmodligen att den ligger på 100% cpu.

Jag har en WRT1900ACS med Lede/OpenWRT och den verkar klara 100Mbit eller åtminstone väldigt nära. Sen kommer du alltid förlora lite pga ompacketeringen av data.

Jag överförde bilder (med vanliga utforskaren) från ett hotellrum till min server med ca 75Mbit nyligen, det var ju rätt bra. Då var routerns CPU inte maxad.

Det kan ju vara i andra änden problemet ligger. Om du installerar OpenVPN i din dator och kopplar upp dig, vad blir hastigheten då? Ochvad är i andra änden av tunneln? Jobbet eller "bara internet"?

Det tror jag inte efterso TS skrev "Kopplar jag upp min IPhone 6s via samma VPN så får jag 90Mbit/s upp och ner. "

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Okej, det verkar som att det är routerns CPU som är flaskhalsen. Dumma mig jag tänkteinte att det kunde spela så någon roll. Jag klockade den till 1200/800 MHz från 1000/800 och vips så flög det upp i hastighet. Provade 1400 slm en del har kört stabilt men vågar inte behålla den där.
Netgear R7000 med merlin firmware.
Då va det löst ;-)

martin43 martin43 skrev:
Det tror jag inte efterso TS skrev "Kopplar jag upp min IPhone 6s via samma VPN så får jag 90Mbit/s upp och ner. "
Sorry. Missade det helt

Ändring.
Har kört OpenVPN via windows med samma resultat som genom routern. Får 15/32 som bäst, ping runt 30.
Men med Iphone uppkopplad till samma server med OpenVPN så får jag detta;

• Skärmbild av Bredbandskollen-test på iPhone visar 64,32 Mbit/s nedladdning och 86,70 Mbit/s uppladdning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket jag tycker är kanon bra med 5Ghz och en bit från routern.
Men i windows så vägrar den gå över 16Mb/s.
Tar jag bort vpn tunneln från windows så ligger jag på 98Mb/s Ner och samma Upp.
Tycker det är märkligt att IPhone kan vara så mycket snabbare än min windows dator.

M
Använd en lägre krypteringsalgoritm, det hjälper mycket.
Antagligen så skickar du inte information som rör rikets säkerhet ändå, utan försöker dra ner Solsidan från piratebay utan att Pontén knackar på dörren :)

Du måste förklara lite mer. Du använder alltså en VPN-tjänst för att komma åt internet, dvs VPN-servern finns på något annat ställe?
Du skrev i trådstarten att du gjort någon inställning i routern så att datorn är uppkopplad via VPN hela tiden. Vad menar du med det? Är du helt säker på att din iPhone verkligen kör genom VPN-tunneln?
Gå till www.whatismyip.com från både dator och iPhone. Blir det samma IP-adress?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.