4 436 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
TV funkar bara om jag har på två tv-apparater samtidigt??
Jag har Boxer via antenn. Vi har haft stora problem med mottagningen där vi bor. Nu har det blivit så att tvn på nedervåningen enbart fungerar som den ska med mottagning till Boxen om jag startar tvn på ovanvåningen. Båda tv apparater har separata antennkablar som går till en antennförstärkare på vinden som sedan löper till en gemensamm antenn.
Vad kan vara fel?
Vad kan vara fel?
Kan det vara så att antennförstärkaren är spänningsmatad från TVn på övervåningen, ser det som trolig orsak.
Du får kolla om det finns flera alternativ att spänningsmata ev. med adapter till förstärkaren.
Du får kolla om det finns flera alternativ att spänningsmata ev. med adapter till förstärkaren.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Kan du ha en förstärkare i antennen, som får strömförsörjning via kabeln. Vissa TV apparater kan mata ut ström till antennen, är ofta inställbart i tv inställningarna.
Du har en separat box förstår jag nu till en av dina TV och du behöver troligtvis inte ta dig upp på vinden.
Spänningsmata antennförstärkaren endast från din TVBox och låt boxen alltid vara på, dvs slå endast av TVn. Då bör det fungera.
Spänningsmata antennförstärkaren endast från din TVBox och låt boxen alltid vara på, dvs slå endast av TVn. Då bör det fungera.
Då skulle ju inte mottagningen till TVn med box påverkas om TVn utan box är på/av, min tolkning.E etompau skrev:
Som jag uppfattar det spänningsmatar TVn utan box antennförstärkaren då den måste vara på för att TV med separat box ska fungerar. Och boxen har spänningsmatning avaktiverad i konfigurering.
TS får läsa och kommentera.
Ska försöka förklara läget:
Jag har antenn på taket, från den går en kabel ner till vinden till en antennförstärkare. I antenn- förstärkaren sitter 3 kablar, en för varje tv.
Tvn på nedervåningen fungerar bara om jag slår på tvn på övervåningen.
Jag har antenn på taket, från den går en kabel ner till vinden till en antennförstärkare. I antenn- förstärkaren sitter 3 kablar, en för varje tv.
Tvn på nedervåningen fungerar bara om jag slår på tvn på övervåningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Förstärkaren kanske bara tar in matning via en av kabelingångarna. Detta att det blir beroende av en annan TV, känns som en fråga om matning till förstärkaren.
Kan ju också vara så att det finns en extern försörjning som matar via en antennkabel som passerar igenom aggregatet. Om det har blivit trasigt (har hänt mig 2 ggr), så kanske den nu får in matning via den där TVn.
Kan ju också vara så att det finns en extern försörjning som matar via en antennkabel som passerar igenom aggregatet. Om det har blivit trasigt (har hänt mig 2 ggr), så kanske den nu får in matning via den där TVn.