Jag har Boxer via antenn. Vi har haft stora problem med mottagningen där vi bor. Nu har det blivit så att tvn på nedervåningen enbart fungerar som den ska med mottagning till Boxen om jag startar tvn på ovanvåningen. Båda tv apparater har separata antennkablar som går till en antennförstärkare på vinden som sedan löper till en gemensamm antenn.
Vad kan vara fel?

Kan det vara så att antennförstärkaren är spänningsmatad från TVn på övervåningen, ser det som trolig orsak.
Du får kolla om det finns flera alternativ att spänningsmata ev. med adapter till förstärkaren.

Kan du ha en förstärkare i antennen, som får strömförsörjning via kabeln. Vissa TV apparater kan mata ut ström till antennen, är ofta inställbart i tv inställningarna.

H hempularen skrev:
Kan du ha en förstärkare i antennen, som får strömförsörjning via kabeln. Vissa TV apparater kan mata ut ström till antennen, är ofta inställbart i tv inställningarna.
Finns enligt ts en separat förstärkare på vinden.

antennen är inte strömmatad vad jag vet (ska ge mig upp på vinden ikväll).
När jag installerar på boxen så valde man bort att den ska strömmatas?

Du har en separat box förstår jag nu till en av dina TV och du behöver troligtvis inte ta dig upp på vinden.
Spänningsmata antennförstärkaren endast från din TVBox och låt boxen alltid vara på, dvs slå endast av TVn. Då bör det fungera.

Är det en äldre antenninstallation så har säkert antennförstärkaren en egen extern strömförsörjning, alt så har förstärkaren inbyggd nätdel.
Då ska inte boxarna mata ut spänning på antennledningen.

E etompau skrev:
Är det en äldre antenninstallation så har säkert antennförstärkaren en egen extern strömförsörjning, alt så har förstärkaren inbyggd nätdel.
Då ska inte boxarna mata ut spänning på antennledningen.
Då skulle ju inte mottagningen till TVn med box påverkas om TVn utan box är på/av, min tolkning.
Som jag uppfattar det spänningsmatar TVn utan box antennförstärkaren då den måste vara på för att TV med separat box ska fungerar. Och boxen har spänningsmatning avaktiverad i konfigurering.
TS får läsa och kommentera.

Satte igång 5v spänningsmatning nu men samma problem..

R Rolle85 skrev:
Satte igång 5v spänningsmatning nu men samma problem..
Var satte du igång spänningsmatning på boxen till TVn som strular?
Har antennförstärkaren flera utgångar så varje TV har sin egen?

Ska försöka förklara läget:
Jag har antenn på taket, från den går en kabel ner till vinden till en antennförstärkare. I antenn- förstärkaren sitter 3 kablar, en för varje tv.
Tvn på nedervåningen fungerar bara om jag slår på tvn på övervåningen.

och din antennförstärkare - vad är det för sort? Har den egen spänningsmatning eller fantommatning från ett externa aggregat? Gammal eller ny förstärkare?

Förstärkaren kanske bara tar in matning via en av kabelingångarna. Detta att det blir beroende av en annan TV, känns som en fråga om matning till förstärkaren.

Kan ju också vara så att det finns en extern försörjning som matar via en antennkabel som passerar igenom aggregatet. Om det har blivit trasigt (har hänt mig 2 ggr), så kanske den nu får in matning via den där TVn.

Eftersom antennförstärkaren har flera utgångar så är risken/chansen att bara en av utgångarna även är den som ska ha inkommande spänningsmatning på.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
ska ge mig upp o ta lite bilder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.