Hej

Fiber nyss igång på sommarstället! Dock dålig/inget wifi i gäststugan ca 20 meter bort. Vilken är billigaste och enklaste lösningen på detta "lilla" problem? Repeater? Är ett gruppavtal från comhem med 100/100 om det har betydelse. Tack på förhand!

A A.Bengtsson skrev:
Hej

Fiber nyss igång på sommarstället! Dock dålig/inget wifi i gäststugan ca 20 meter bort. Vilken är billigaste och enklaste lösningen på detta "lilla" problem? Repeater? Är ett gruppavtal från comhem med 100/100 om det har betydelse. Tack på förhand!
Jag skulle dra ut en nätverkskabel och sedan sätta en acesspunkt ute i stugan. Gjorde så till vår gäststuga - har en AirPort express där ute som är kopplad direkt till routern i huset. Det räckte inte till innan när den var ansluten trådlöst, nu är det full fart.

Jag la nätverkskabeln i en Pem-slang och grävde ned den. Nöjde mig med typ 15 cm ned i backen.

• Gilla
toolman77 och 3 till
  • Laddar…
Vad är enklast egentligen?

Enklast och billigast är repeater. Men då finns det en risk att det blir långsamt i gäst stugan. Det beror på väggar, radiointerferens, solstormar, slagrutor och annan svart magi - man vet inte förrän man provat helt enkelt.

Lika billigt, enkelt men lite mer jobb är det Morgonskiftet beskriver ovan.

Fortfarande ganska enkelt och billigt är att sätta upp en Ubiquity Unify access punkt riktad mot stugan men då finns ändå en risk att det blir långsamt dåligt i stugan.

Jag skulle själv göra som Morgonskiftet beskriver, trådad anlutning är alltid bäst.

Homeplug - nätverk via elnätet är enklast (förutsatt att stugan och huset sitter på samma central).

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Gräva är nog inte aktuellt, för tillfället iallafall. Homeplug verkar intressant, dock vet jag ännu inte hur elen är dragen. Vet att gäststugan får ström från stora huset på något vis så kanske kan funka. Däremot egen central i gäststugan men. Ska kolla lite mer nästa gång jag är där.

Jag skulle köpt en accesspunkt med riktad antenn. 20m utan massa väggar emellan är ingenting. Det ska även en duglig rundstrålande accesspunkt klara utan problem. Men jag antar att du använder skräpet som är inbyggt i routern.

Homeplug fungerar bara bra om eluttagen sitter på samma fas. Ska det dessutom gå genom en extra elcentral så vet jag inte. Det kan gå.

Jag har två av dessa med 300m mellan. De "ses" av resten av världen som en sladd och du kan koppla in en accesspunkt eller en router i andra änden. Lite overkill för dina 20m men kommer fungera.

https://www.kjell.com/se/sortiment/...-cpe210-radiolank-for-utomhusbruk-n300-p61248

Annars skulle jag dra en nätverkskabel i en pemslang och lägga längre väg som inte syns lika mycket om du tycker att det är för jobbigt att gräva just nu. du kommer 90meter med en tpkabel

J
Homeplug röstar jag för, har provat både repeater och homeplug i olika situationer och homeplug är otroligt mycket stabliare och snabbare! (i de fall de funkar).

Jag kör repeater och homeplug som en korttidslösning, målet är alltid att dra kabel... Men ibland är kort tid längre än man från början trodde ;)

Har kört en homeplug där den ena har inbyggd WiFi, så i med den i ett uttag så får man om det var en eller två fysiska uttag och ett WiFi... Smidigt och snabbt!

Tack för alla tips! Får börja med någon billig homeplug och testa. Surt att lägga pengar om det inte vill lira. Steg 2 får bli en accesspunkt med antenn som någon skrev om. Använder i nuläget medföljande router.

Nej köp ingen billig homeplug, då blir du besviken.
Prata med stället där du ska köpa det så kan du säkert få öppet köp fast de är testade.
Det brukar vara ok att försiktigt öppna kartongen och testa sakerna för att sedan resetta och lämna tillbaka om det inte fungerar.

Ett annat alternativ kan vara en utomhus AP typ Unifi eller liknande, dock dyrare och mer jobb.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Det här med att homeplug måste sitta på samma fas gällde för 10 år sen ...

M munge skrev:
Det här med att homeplug måste sitta på samma fas gällde för 10 år sen ...
Och gör fortfarande eller ger du mig hopp om att det funkar med dagens modernare manicker oavsett faser?

A A.Bengtsson skrev:
Och gör fortfarande eller ger du mig hopp om att det funkar med dagens modernare manicker oavsett faser?
Jag menar att det med moderna prylar inte krävs att de sitter på samma fas. Gör som fgo föreslår, testa att det funkar. Köper du på distans så har du rätt att undersöka produktens funktion.

Nja säger jag. Har testat på olika faser och fick väldigt låga hastigheter.
Om jag förstår det rätt så använder den fas och nolla vid AV standard. Kör man då på olika faser är det bara gemensam nolla som används vilket avspeglar sig på signalkvalitet.
Min droppade ut efter ett tag.
Väljer man de bättre systemen som har de fas, nolla och jord. Vilket gör att du har två gemensamma kopplingar. Då kan man få högre hastighet och kanske stabilare koppling.

Som så många gånger förr kan det uppstå störningar vilket medför lägre hastigheter etc.

• Gilla
Mats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.